Majú zachrániť 7 000 životov: Tieto vozidlá zrejme budú musieť podstúpiť STK častejšie, EÚ zavádza opatrenia
- Európska únia navrhuje každoročné STK pre staršie autá, prísnejšie emisné testy a digitálnu registráciu
- Cieľom je bezpečnosť aj čistejší vzduch

- Európska únia navrhuje každoročné STK pre staršie autá, prísnejšie emisné testy a digitálnu registráciu
- Cieľom je bezpečnosť aj čistejší vzduch
Európska komisia predstavila v apríli 2025 rozsiahly návrh na úpravu pravidiel v oblasti bezpečnosti cestnej premávky a registrácie vozidiel. Ako informovala vo svojej tlačovej správe, cieľom je nielen zvýšenie bezpečnosti na cestách, ale aj zlepšenie kvality ovzdušia v celej Európskej únii.
Medzi kľúčové opatrenia patrí zavedenie pokročilých technických kontrol pre elektromobily, digitálne vydávanie dokladov o registrácii a technických kontrolách, či efektívnejší boj proti manipulácii s tachometrami. Navrhované zmeny sa dotknú aj starších vozidiel, ktoré budú musieť absolvovať STK každý rok.
Každoročná STK pre vozidlá nad 10 rokov
Najväčšiu pozornosť verejnosti vzbudil návrh na sprísnenie technických kontrol pre vozidlá staršie ako desať rokov. Podľa nových pravidiel by majitelia takýchto automobilov a dodávok museli absolvovať STK raz ročne namiesto aktuálnej dvojročnej periodicity.
Ako vysvetlil eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas pre portál iDnes.cz, „Európska únia je pevne odhodlaná znížiť do roku 2030 úmrtnosť a vážne zranenia na cestách o 50 percent. Dnešná iniciatíva predstavuje významný krok k tomu, aby boli naše cesty bezpečnejšie, vzduch čistejší a aby mali občania jednoduchší život“.
Podľa Európskej komisie tieto opatrenia medzi rokmi 2026 a 2050 zachránia približne 7 000 životov a zabránia asi 65 000 vážnym zraneniam.
Kritika zo strany odborníkov aj verejnosti
Plány Bruselu však vyvolali ostrú kritiku. Ako ďalej upozorňuje iDnes.cz, mnohí odborníci považujú návrh za zbytočnú finančnú záťaž pre vodičov starších vozidiel, ktorá má viac slúžiť ekonomickým záujmom STK staníc ako bezpečnosti cestnej premávky.
Profesor Stefan Bratzel z Centra pre automobilový manažment v rozhovore uviedol, že opatrenie by mohlo umelo znehodnotiť funkčné jazdené vozidlá. „Ide o nezmyselný nápad, ktorý uškodí bežným vodičom,“ vyhlásil Bratzel pre portál Autoviny.sk.
Podobný názor prezentoval aj nemecký autoklub ADAC, ktorý upozorňuje, že priemerný vek vozidiel v krajinách ako Nemecko presahuje desať rokov, no nehodovosť zostáva stabilná. Okrem toho mnohí experti tvrdia, že problém nehôd spôsobených technickou poruchou je marginálny v porovnaní s inými príčinami dopravných nehôd.
Aký bude vplyv nových pravidiel
Zavedenie povinnej každoročnej STK by viedlo k výraznému nárastu počtu vykonaných kontrol. Na jednej strane by to mohlo znamenať vyšší dopyt po službách staníc STK, čo by viedlo k vytvoreniu nových pracovných miest a investícií do infraštruktúry.
Na druhej strane by mnohých vodičov mohli každoročné poplatky za kontrolu dostať pod finančný tlak. Najviac by to zasiahlo obyvateľov vidieckych oblastí, kde je automobil často nevyhnutným prostriedkom dopravy na dlhé vzdialenosti.
Sociálne dôsledky týchto zmien môžu zahŕňať znižovanie mobility, zvýšenie životných nákladov a potenciálne obmedzenie prístupu k pracovným miestam, zdravotnej starostlivosti a vzdelaniu.
Ďalšie kroky a budúcnosť mobility v EÚ
Momentálne sa návrh nachádza v legislatívnom procese. Európsky parlament a Rada EÚ budú o jeho schválení ešte rokovať. V prípade, že bude prijatý, nové pravidlá začnú platiť od roku 2026.
Európska komisia zdôrazňuje, že opatrenia sú súčasťou širších stratégií v oblasti udržateľného a inteligentného dopravného systému. Výsledkom by malo byť nielen bezpečnejšie cestovanie, ale aj čistejšie životné prostredie a efektívnejší pohyb ľudí a tovaru v rámci celej EÚ.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: iDnes.cz, EK, Autoviny