Marketér premenil depresiu na umenie. Jeho ružová kniha pokrstená Kalim ide na dračku

  • Svoj život s depresiou zvečnil Karel Novotný na papieri
  • Z denníčka sa stala kniha. Ružová, medzi poéziou a beletriou
  • Výtlačky sa predávajú ako teplé rožky
N_3V6A3043b
  • Svoj život s depresiou zvečnil Karel Novotný na papieri
  • Z denníčka sa stala kniha. Ružová, medzi poéziou a beletriou
  • Výtlačky sa predávajú ako teplé rožky

Depresia si dnes rozhodne nevyberá. Či si úspešný alebo neúspešný, mladý alebo starý, rôzne okolnosti ti ju môžu do života priniesť. Niekto sa s ňou vysporiada rýchlo, niekto s ňou bojuje celý život a musí sa s ňou naučiť žiť. Stretol sa s ňou aj český marketér Karel, a to napriek tomu, že mu život doprial úspech aj peniaze. Napriek tomu, že atrí medzi uznávaných marketingových expertov, má za sebou viac než 15-ročné skúsenosti ako kreatívny či marketingový riaditeľ a úspešnú kariéru konzultanta. No stalo sa, a on sa s depresiou snažil vysporiadať po svojom.

Nielen pomocou odborníkov a liekov, ktoré aj tak nezaberali, ale najmä nazretím do svojho vnútra. Začal si svoje myšlienky zapisovať. Či už to bol len na pohľad nesúvislý prúd slov, poetické útržky myšlienok či názory na spoločnosť, ktoré kričia z jeho vnútra. Práve depresia mu mnohé ukázala a on pochopil, že nemusí byť len tragickým dôsledkom okolností, ale aj cestou k niečomu novému. Napokon, jeho čerstvo pokrstená kniha je dôkazom, že aj depresia a smrť môžu pomôcť vytvoriť prínosné dielo.

„Na začiatku nebol zámer, že z toho má byť kniha. Prechádzal som si istým procesom a uvedomil si, že ak z toho raz budem vonku, chcem si to vedieť spätne zracionalizovať a nie len vytesniť to. Chcel som, aby to zostalo súčasťou mňa. Tak som si začal písať poznámky o tom, nad čím a ako v tej dobe premýšľam. Texty som dal prečítať pár ľuďom, ktorí povedali, že ich to baví, a vtedy som si uvedomil, že by to mohlo byť pre určitú skupinu ľudí prínosné,“ prezradil Karel, ktorý tiež verí, že kniha raz mnohé objasní jeho dvom deťom.

Neradost pokrstil Karol v Bratislave s s raperom Kalim, ktorého tvorba sa k vzniku knihy pričinila. V období, keď Karol knihu dával dokopy, totiž spoznal jeho texty, v ktorých našiel vyjadrenie toho, čo sám cítil. „Moje najsilnejšie veci, aj keď možno nie čo sa týka čísel, boli písané práve v období, keď som mal sám depresie. Paradoxne to bolo v období, keď sa mi najviac darilo, mal som super predaje a plné koncerty, ale doma som sedel sám a mal som z toho depresiu. To, že som sa aspoň malou časťou pričinil na tom, že ej kniha na svete, je pre mňa veľká pocta,“ povedal Kali na krste knihy.

Treba povedať, že táto kniha rozhodne nie je o veselých okamihoch života, no nie je ani patetickým vyznaním chýb a hriechov spoločnosti či seba samého. Je ironicky ružová, napriek tomu, že Karel rozhodne ružové okuliare nenosí. Zmieril sa však s tým, že je v poriadku nežiť podľa pravidiel diktovaných spoločnosťou a so stálym úsmevom na perách. Žiť s neradosťou. Zistil, že sa dá ísť aj vlastnou cestou, preto sa rozhodol sa, že už nikdy sa nebude „predávať“. Stále je však vlastníkom kreatívneho štúdia Brand Family, spoluvlastníkom Motionhouse, marketingovým riaditeľom Newton College a pôsobí ako konzultant pod pseudonymom Mindless.

Karel tiež dúfa, že jeho prvotina dostane do pozornosti tému depresie. Napriek tomu, že sa na neho obracajú ľudia trpiaci podobnými problémami, upozorňuje, že nemá recept na jej prekonanie. „Depresia je dnes veľmi rozšíreným ochorením. Zložitosť doby, nárok na výkon a konzum jeho akcelerácii len napomáha. Nie len tých ľudí oslovuje Novotný svojim literárno-výtvarným počinom. Ako by sa jednalo až o manifest či legalizáciu depresie a nedokonalosti. Do keep smiling plastickej kultúry vstupuje počin, ktorý čitateľovi legalizuje nebyť v pohode, byť nedokonalým, ale o to viac autentickým,“ uviedla ku knihe psychoterapeutka Barbora Kuchárová.

Práve táto kniha však môže byť inšpiráciou. Zrejme sa pri nej nebudeš usmievať, no nebudeš ani plakať. Karel sa nesnažil odovzdať ľuďom nejaký jednoznačný odkaz či umelý happyend, ale verí, že každý si tu niečo pre seba nájde. Jeho marketingový um je v knihe očividný, svedčia o ňom všadeprítomné hry so slovami. Tento mix prózy a poézie je doplnený 30 ilustrovanými pohľadnicami od českých a slovenských umelcov, ktoré vizuálne zobrazujú úryvky knihy. Ak si ju chceš prečítať, dlho neváhaj, pretože z pultov mizne ako teplé rožky a aj posledných pár kusov na sklade sa už rozpredalo do kníhkupectiev. Nájdeš na Martinuse.

Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti

Najnovšie videá

Trendové videá