Martin Bujna založil značku ROOMFACTORY, ktorá sa za krátky čas stala jedným z najobľúbenejších slovenských obchodov s dizajnovým nábytkom

  • Mladá a dynamická značka ROOMFACTORY prináša na Slovensko dizajnové kúsky, ktoré vdýchnu život aj tej najnudnejšej miestnosti. My sme sa porozprávali s Martinom Bujnom, ktorý má celý koncept značky na svedomí.
archív:Startitup
  • Mladá a dynamická značka ROOMFACTORY prináša na Slovensko dizajnové kúsky, ktoré vdýchnu život aj tej najnudnejšej miestnosti. My sme sa porozprávali s Martinom Bujnom, ktorý má celý koncept značky na svedomí.

Ahoj, Martin, povedz nám na začiatok niečo o sebe. Odkiaľ pochádzaš, kde si študoval?

Narodil som sa v Brne, avšak celý život žijem v Bratislave. Študoval som architektúru na bratislavskej fakulte Slovenskej technickej univerzity a na ČVUT v Prahe. Končil som na Ústave konštrukcií v architektúre. Momentálne fungujem ako autorizovaný architekt, ktorého popri svojej primárnej činnosti baví neustále vymýšľať ďalšie projekty, kde sa môžem kreatívne realizovať. Najlepšie na mojom živote je však to, že mám okolo seba tých správnych ľudí, na ktorých sa môžem spoľahnúť a s ktorými môžem snívať o ďalších plánoch.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: archív:Startitup

Kto stojí za celkovým konceptom značky ROOMFACTORY a čo bolo prvotným impulzom na jej založenie?

Tak ten impulz si pamätám celkom presne. Bol to moment, kedy som navrhoval interiér jedného apartmánu a nevedel som doňho zohnať nábytok podľa svojich predstáv. Teda presnejšie povedané – podľa mojich predstáv o dizajne a klientových predstáv o cene. Zároveň to asi bola moja túžba robiť veci inak. Robiť ich po svojom a poriadne. Keďže v tejto oblasti pracujem, chýbala mi rozmanitosť a možnosť výberu. Chcel som na Slovensko priniesť značky, aké tu doposiaľ neboli a osloviť tak ľudí túžiacich po dobrom dizajne a kvalitnom remeselnom spracovaní.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: archív:Startitup

Zároveň však za dostupné ceny. Začínali sme so zameraním čisto na stoličky a kreslá, neskôr sme náš sortiment rozšírili. V súčasnosti máme v ponuke aj stoly, skrinky, svietidlá a rôzne zaujímavé doplnky. Naši dodávatelia sú najmä z Holandska, Veľkej Británie, Španielska a, samozrejme, z Talianska. Súčasťou nášho konceptu je aj to, aby naši zákazníci nečakali na svoj nábytok niekoľko mesiacov, ale mali ho čo najskôr doma. Snažíme sa držať dodacie lehoty v priemere do dvoch týždňov, respektíve skladové produkty expedovať do 24 hodín. Stala sa nám aj situácia, že sme kompletné vybavenie interiéru kaviarne a exteriérovej terasy dodali už za jeden týždeň. Ak je s klientom dobrá komunikácia, vieme občas aj “čarovať”.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: archív:startitup

Podľa čoho si vyberáte produkty do vašej ponuky? Zohľadňujete skôr kvalitu alebo cenu?

Náš koncept je pomerne jednoduchý – nepreberáme tisícky anonymných produktov bez vedomosti o ich skutočnej kvalite, našim zákazníkom ponúkame také produkty, ktorým sami veríme. Snažíme sa o to, aby nám každý model “prešiel cez ruky”, aby sme sa s ním dokonale zoznámili a následne si dávame záležať na jeho kvalitnej prezentácii na našom webe.

A v neposlednom rade – sledujeme aktuálne trendy a  prinášame produkty, ktoré sú v súlade so súčasným dizajnom nábytku. Kvôli rôznorodosti nášho portfólia spolupracujeme s viacerými dodávateľmi a záleží len na zákazníkovi, ktorým smerom sa vydá. Niektoré značky sú cenovo dostupnejšie, iné fungujú na princípe takmer zákazkovej výroby, kedy si klient vie napríklad pri stoličke do detailov vybrať prevedenie dreva, čalúnenia či podrúčok.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: archív:Startitup

Ani pri tých cenovo dostupnejších modeloch však rozhodne nejdeme na úkor kvality. Mali sme aj takých dodávateľov, s ktorými sme po prvej objednávke tovaru prestali spolupracovať, pretože ich produkty nespĺňali naše predstavy o kvalitnom prevedení. Skôr sa snažíme našim zákazníkom vysvetliť, aby si investíciu do nábytku skúsili rozrátať na obdobie, v akom si predstavujú, že im bude slúžiť. A keďže rátame s tým, že nábytok sa nekupuje na pár mesiacov, ale niekoľko rokov, v takomto horizonte je už investícia často prijateľnejšia.

Potrpia si podľa teba Slováci na kvalitný dizajn, vedia ho oceniť?

Myslím, že áno. Často k nám chodia ľudia s jasnými predstavami o nábytku, aký si pre svoje priestory predstavujú. Opisujú nám materiálové prevedenia plánovaných interiérov, prípadne nám ukazujú vizualizácie. Je príjemné vidieť, ako im na kompozícii a zladení prvkov záleží a je pre nás radosť s takými klientmi pracovať. Samozrejme, vieme a radi poradíme aj takým klientom, ktorí nemajú dokonalú predstavu. Vtedy je to o dialógu, hľadaní toho, čo na nich príjemne pôsobí, v čom sa cítia dobre a pohodlne.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: archív:Startitup

Častokrát pomôže aj vylučovacia metóda, teda – ešte nemusím do bodky vedieť, čo chcem, avšak viem aspoň pomenovať to, čo určite nechcem. Takto sa postupnými krokmi dopracujeme k “správnemu” výsledku. Všetko je však o ľuďoch a preto sa nesnažíme nikomu nanútiť niečo, v čom by sa necítil komfortne. Niekto kladie dôraz na originálny nadčasový dizajn, iným je prednejšie čisto funkčné hľadisko (dá sa to čistiť?) a pohodlie. Určite treba dbať aj na ergonómiu, preto odporúčame nábytok vidieť aj vyskúšať.

Čo môžu ľudia vidieť vo vašom showroome, kde sa nachádza?

Showroom sa nachádza v príjemnej lokalite na hranici Starého mesta – len kúsok od Eurovei a autobusovej stanice Mlynské nivy. Presnejšie na začiatku Grosslingovej ulice, na križovatke s Ulicou 29. augusta. Parkovania sa naši klienti nemusia obávať, máme pre nich vyhradené parkovacie miesto. Rozdelený je na časť venovanú stoličkám a časť pre našu najobľúbenejšiu značku z Holandska – Zuiver. Nájdete u nás vyše 50 modelov rôznych dizajnových stoličiek, od drevených a kovových, cez polypropylénové až k čalúneným. Súčasným trendom sú najmä vysoké (tzv. pultové) stoličky, teda niečo medzi jedálenskou a barovou, vhodné napríklad k sedeniu vo výške kuchynskej pracovnej dosky. Niektoré stoličky máme dokonca s UV ochranou, takže sú plne vhodné do exteriéru, respektíve odolné na priame slnečné žiarenie.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: archív:Startitup

V druhej časti máme našu “obývačku“, teda priestor naplnený pohodlným nábytkom do interiérov – od kobercov, cez stoly a skrinky až po svietidlá a doplnky. Rovnako sa tešíme, že aj tu vieme zákazníkom ponúknuť rôznorodosť ako dizajnu, tak aj prevedení. Okrem tradičných drevených a čalúnených modelov pracujeme aj s menej obvyklými materiálmi, ako sú meď, mramor, betón, či recyklovaný kartón s krásnou štruktúrou. V súčasnosti sa jedná o jediný samostatný showroom pre túto značku na Slovensku. Sme dokonca jediným oficiálne publikovaným predajcom holandskej značky Zuiver v strednej Európe.

Mnohí sú toho názoru, že ľudí do určitej miery ovplyvňuje prostredie, v ktorom  žijú či pracujú. Môže podľa teba dobre navrhnutá a funkčne zariadená miestnosť vplývať na náladu či efektivitu človeka?

Veľmi dobrá otázka. Súhlasím a myslím si, že je to dokonca jeden z hlavných faktorov, ktorý na nás vplýva. Na túto tému existuje množstvo výskumov. V našom každodennom živote si však stačí uvedomiť – koľko času (z dňa, roka, života) strávime v konkrétnom priestore? Či už je to zamestnanie alebo domov, je možné, že v tomto priestore strávime väčšinu nášho života – preto si dajme záležať na tom, aby sme sa v ňom cítili príjemne.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: archív:Startitup

Z nášho odboru si pamätám jednu štúdiu zo Spojených štátov, kedy si mali rôzne skupiny poslucháčov vypočuť niekoľko prednášok. Polovica skupín dostala pokyn, aby sedeli vzpriamene s opretými rukami, druhá polovica mala sedieť s rukami prekríženými na hrudi. Výsledkom bolo, že skupiny s prekríženými rukami mali nielen kritickejší postoj k prednášajúcemu, zároveň si však z prednášky pamätali o vyše 30 % menej ako prvé skupiny. Pokiaľ nevieme, čo s rukami robiť, alebo kam si ich “odložiť”, preukázateľne klesá naša pozornosť. Práve preto by mali byť konferenčné miestnosti vybavené stoličkami s podrúčkami. A takto naše vnímanie a nálady, samozrejme, ovplyvňuje aj množstvo iných faktorov v našich interiéroch.

Aj my v Startitup sme si do nového officu vybrali kúsky práve z ROOMFACTORY. Už na prvý pohľad sú dominantou miestnosti, ktoré každého zaujmú. Na čo by sa mal človek zamerať, ak si chce byt či dom zariadiť tak, aby utkvel v pamäti každému, kto doňho vstúpi?

Existuje mnoho prístupov, ako priestor spraviť elegantný a reprezentatívny. Sú ľudia, ktorí inklinujú k nalešteným povrchom, iní preferujú pravdivosť a odhalenie materiálov na svoju podstatu, ďalších zaujme dôsledná kombinácia farebnosti a tvarov či použitie prírodných materiálov. Dôležité je, aby pravdivo odzrkadľoval hodnoty a vnímanie svojich majiteľov a užívateľov. Asi všetci poznáme výrok “v jednoduchosti je krása”. Ja si myslím, že v jednoduchosti je aj nadčasovosť. Pokiaľ máme relatívne strohý základ priestoru, môžeme ho slobodnejšie kreatívne zariadiť práve rôznymi dizajnovými prvkami nábytku. A v takom prípade sa nemusíme báť ani odvážnejších tvarov alebo výraznejšej farebnosti.

Čo považuješ zatiaľ za najväčší úspech, ktorý ROOMFACTORY ako dizajnové štúdio dosiahlo?

Robíme to, čo nás baví a stále napredujeme, čo viac si človek môže priať? Sme relatívne mladá firma, no napriek tomu nás už ľudia poznajú a máme rozbehnutú spoluprácu aj s viacerými spriatelenými ateliérmi a architektonickými štúdiami. Od nášho vzniku sme už dvakrát rozširovali naše priestory.

Zobraziť celú galériu (10)
zdroj: archív:Startitup

Robíme projekty od menších bytov až po foodcourty a kantíny s niekoľkými stovkami miest na sedenie. Oslovujú nás aj väčšie firmy, ktoré s nami chcú spolupracovať a zariaďovať svoje priestory, rovnako ako aj individuálni výrobcovia dizajnových predmetov, ako napríklad betónové hodiny z Čiech. Najviac nás však tešia zákazníci, ktorí prídu na odporúčanie svojich známych. To nás veľmi povzbudzuje a zároveň skromne naznačuje, že to asi robíme dobre.

Aký je tvoj najobľúbenejší kúsok nábytku či doplnok, ktorý máš v domácnosti a prečo?

Aj keď teraz zájdem mimo nášho sortimentu, ak mám odpovedať úprimne, musím priznať, že v poslednej dobe jednoznačne posteľ. V ostatných chvíľach to však bude jedálenský stôl a k nemu prislúchajúce stoličky. V tomto prípade však nie len kvôli ich dizajnu, avšak kvôli času na nich strávenom. Väčšinou sa totiž jedná o chvíle s rodinou či kamarátmi, pri dobrom jedle, rozhovore a nápoji.

Aké sú vaše plány s ROOMFACTORY do budúcnosti?

Máme vyhliadnutých zopár ďalších značiek, s ktorými komunikujeme a veríme, že sa nám ich podarí dostať na slovenský trh a bude o ne záujem. Momentálne riešime ďalší vývoj našej webstránky, najmä pohodlný proces nákupu a neustále dopĺňame nové produkty od našich dodávateľov. Ďalej plánujeme nafotiť a publikovať naše významnejšie tohtoročné zákazky, zároveň chystáme posilniť našu sekciu článkov o nové zaujímavé témy. Keďže sme architekti, plánujeme rozšíriť aj našu ponuku služieb pre zákazníkov, ktorí by mali záujem dať si poradiť so svojimi priestormi.

A ako čerešničku na torte chystáme v spolupráci s majiteľmi budovy, v ktorej sídlime, aj jedno veľké prekvapenie, ktoré doplní a obohatí naše súčasné priestory. Viac neprezradím, jedine to, že si v nich budete môcť dať naozaj dobrú kvalitnú kávu.

Produkty z dielne ROOMFACTORY nájdeš TU.

 

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou ROOMFACTORY.

Najnovšie video