Michal Molčan: Slovensko zviditeľnil v kávovom svete, dnes sa jeho časopis o káve predáva v angličtine aj japončine

Marianna Mikešová / 20. júna 2017 / Rozhovory

zdroj: Foto: facebook.com/European Coffee Trip, standartmag.com

Káva ešte nikdy nebola v kurze tak ako dnes – v ére specialty coffee. Veľkú rolu v tejto kultúre zohráva aj Slovensko, a to vďaka mladému Nitranovi Michalovi Molčanovi. Spolu s priateľkou a niekoľkými kamarátmi pred dvomi rokmi založil Standart, kvalitný časopis o káve, ktorý sa úspešne predáva na celom svete. V dobe online médií dokázal vytvoriť globálny biznis z niečoho, čo malo byť podľa predpovedí dávno zabudnuté – z papierového média!

Ahoj, Miško. Standart sa nedávno opäť umiestnil medzi finalistami prestížnej ceny Sprudgie Awards v kategórii najlepší časopis o káve. Aké to je, môcť sa pochváliť takou skvelou pozíciou na svetovom trhu?

Je to fajn pocit! Na to, že ako Standart sme ešte stále malý a začínajúci tím, sa nám každým dňom darí učiť sa a posúvať vpred. Teraz sú to dva roky, odkedy sme zverejnili prvé číslo časopisu, a úprimne, sme sa odvtedy nenudili. Fakt, že primárnym trhom pre Standart sú anglicky hovoriace krajiny, nám otvára veľa možností stretávať sa, vymýšľať a inšpirovať sa od tých najlepších na svete.

Foto: instagram.com/standartmag

Standartom sa vám určite podarilo aspoň trochu zviditeľniť Slovensko vo svetovej kávovej komunite. Ako v zahraničí reagujú na to, že taký úspešný časopis pochádza z malého Slovenska?

Spomínam si na nedávnu párty v Berlíne, keď ku mne na bar okolo štvrtej ráno prišiel kamarát z Austrálie. Povedal mi, že nechápe, ako je možné, že nás vidí doslova všade, kam cestuje. Citujem: „Počuj, ja tomu nerozumiem. Takmer všade, kam sa na svete pohnem, sa o vás hovorí. Ako ste to dokázali? Nič proti, ale veď ste predsa začínali… tam, na tom zabudnutom… na tom Slovensku!“

Ak sme aspoň malou časťou prispeli k zviditeľneniu našej krajiny, veľmi ma to teší. Zatiaľ však väčšina ľudí reaguje na náš pôvod bez udivenia. Aj keď možno to, že skutočne vedia, kde je Bratislava, len predstierajú. (smiech) Dnes má stredná Európa vo svete výberovej kávy čoraz silnejšiu pozíciu, kávová komunita sa tu rozrastá a ľudí to neuveriteľne baví. Veľa cestujú a spoznávajú, a to samozrejme akékoľvek predsudky o tom, kto a odkiaľ pochádza, úplne búra. Kávová komunita, ktorej sme hrdou malou súčasťou, je medzinárodná a maximálne otvorená, a je super byť jej členom.

Foto: facebook.com/Standart/Atsushi Yukutake Photography

Základ vášho biznis modelu stojí na pravidelných odberateľoch. Tvoria ich najmä kaviarne, ktoré sú medzičlánkom medzi vami a čitateľmi. Koľko už máte takýchto partnerov a kde sa vám darí najviac?

Presne tak, základným predajným kanálom sú kaviarne a magazínové shopy, rovnako ako aj jednotliví predplatitelia. Momentálne sa Standart predáva na poličkách približne 300 miest v asi 54 krajinách sveta. Najdôležitejšími trhmi sú pre nás Spojené štáty, Veľká Británia, Nemecko a perspektívne Austrália. Dôležitý a stále rastúci je však pre nás aj Blízky Východ. Nedávno sme sa vrátili z Kuwaitu, kde sme fotili nášho nového sponzora, a kolega už potvrdil prvého distribútora v Iráne. V budúcnosti sa plánujeme ešte viac sústrediť na mestá, ako Tokio, Hong Kong, Singapur či Kuala Lumpur. Okrem iného, chceme tiež poriadne zamakať na našej domácej pôde a vylepšiť komunikáciu česko-slovenského čísla.

V jednom rozhovore si kedysi spomínal, že väčšina ľudí z tímu musí mať okrem Standartu aj iný job. Dokáže už dnes tvoj časopis poskytovať živobytie?

Áno, postupom času sa to už zmenilo. Dnes sme štyria, ktorí makáme iba na Standarte. Náš nový japonský kolega Toshi, ktorý momentálne býva v Amsterdame, začína pracovať na full-time o 2 mesiace a náš americko-welšský kolega Will, ktorý žije v Anglicku, pracuje na part-time. Stará sa o naše sociálne siete a rast na americkom trhu. Okrem toho máme okolo seba ďalších šikovných ľudí, ako Ondrej, Martin a Robert, ktorí nám pomáhajú s kávovými festivalmi a česko-slovenským trhom.

Foto: facebook.com/Standart

Ste celkom multikultúrny tím a dokonca ste si sídlo vytvorili vo Viedni. Vraj sa však budete presúvať inam…

Do Viedne sme sa rozhodli presťahovať pred rokom a pol s priateľkou Natáliou, ktorá je hlavnou dizajnérkou Standartu. Spolu s nemeckou dizajnérskou značkou Thonet a jednou z najlepších lokálnych kaviarní Jonas Reindl sme rozhodli spustiť pop-up projekt, ktorý pozostával z kaviarne, dizajnového showroomu a našej kancelárie. Pretože bol však náš projekt a prenájom krátkodobého charakteru, priestory sme po novom roku museli zavrieť. Najnovšie sa s Natáliou sťahujeme do Prahy. Máme tam veľa priateľov a sociálne zázemie, preto chceme vyskúšať malú zmenu.

Je Standart ziskovým projektom? Ak áno, ako je možné, že sa v dobe online médií dá uživiť papierovým časopisom?

Áno, Standart je zdravo fungujúcou a zdravo rastúcou mikro firmou, ktorá je v čiernych číslach od prvého týždňa po uvedení produktu na trh. Klop, klop, klop, samozrejme. Tvoriť kvalitný print je náročné, no pri vytvorení logického obchodného modelu a dodržiavaní nekompromisnej kvality obsahu a produkcie, je možné uživiť seba, kolegov aj prispievateľov. Od začiatku som cítil osobnú potrebu tvoriť niečo fyzické a zmysluplné, a v súvislosťou so scénou výberovej kávy mi formát Standartu dával maximálny zmysel. Pokiaľ by sme vydávali iba v slovenčine a češtine, bolo by extrémne ťažké, aby to fungovalo na takejto úrovni. S prítomnosťou na svetovom trhu sa to však dá.

Foto: instagram.com/standartmag, standartmag.com

Celý proces výroby aj distribúcie globálneho magazínu musí byť naozaj makačka. Čo z toho celého je najťažšie?

Je ťažké vybrať jeden konkrétny krok. Každý člen tímu má svoje zodpovednosti a stratégiu na to, aby sme veci robili najlepšie, ako vieme. Najnáročnejšie je však asi udržať rytmus a symbiózu všetkých krokov a termínov. Celú prácu robíme spoza počítačov z iných krajín sveta a takmer permanentne z niekoľkých časových pásiem. Myslím si však, že nie je ani tak ťažké, ako skôr dôležité, venovať pozornosť rozvíjaniu vzťahov a firemnej kultúry.

O nič ľahšie nie je ani usporiadať kávový festival na top úrovni, čo sa vám perfektne darí. Čo ťa na týchto eventoch baví najviac?

Úprimne? Stretávať a mať možnosť pracovať s takými ľuďmi ako si ty, Mary, keďže si súčasťou tímu dobrovoľníkov, ktorí robia Standart Festival tým, čím je. Naše eventy sú pre mňa extrémne intenzívnymi dávkami emócii – stresu, srandy, vďaky, zadosťučinenia, a niekoľko krát do roka vytvárajú atmosféru, ktorá ma dobíja.

Foto: facebook.com/Standart

Foto: facebook.com/Standart

V takom mladom veku si toho už stihol naozaj veľa. Máš za sebou sedem čísel dnes už svetoznámeho časopisu, mnoho festivalov či TEDx eventov. So všetkou skromnosťou si pre mnohých určite vzorom. Vnímaš sám seba ako biznismena či lídra?

Nerád hovorím o sebe a neviem, ako najlepšie reagovať na takéto pekné slová – ďakujem, vážim si ich! Najradšej sa sústredím na prácu a obchádzam slová ako “startup”, “vízia” alebo “vášeň”, lebo ich považujem za cliché a možno tak trochu za populistické. Ak je však ich význam úprimný, tak je samozrejmý a viditeľný vo všetkom, čo robíš.

Vnímanie seba samého som za uplynulú dobu naozaj trochu zmenil. Uvedomil som si, že som v pozícii, keď nesiem morálnu a legislatívnu zodpovednosť za svoju prácu a za ľudí, ktorí robia Standart možným. Keď niekto kvôli nám dá výpoveď v predošlej práci a je ochotný presťahovať sa s rodinou cez pol sveta (ďakujem, Toshikazu!), tak si uvedomíš, že to, čo robíš, berie tvoje okolie vážne a asi to nebude úplná blbosť. :)

Foto: facebook.com/Ponk Coworking, facebook.com/Coffee Fiesta

Podnikanie ťa zlákalo už v mladom veku a aj počas bakalárskeho štúdia si sa viac sústredil na svoje vlastné projekty. Je to podľa teba dôležité?

Je dôležité sa v mladom veku nenudiť a vypĺňať svoje voľné poobedia športom, brigádou, neziskovkou či vlastnými projektami. Skrátka čímkoľvek, čo je aspoň trochu zmysluplné. No mimoriadne dôležité je vedieť dokončiť, čo začneš. Seknúť so školou alebo sa vykašľať na prácu, lebo “ideš hľadať samého seba” alebo “nevyužívaš dostatočne svoj potenciál”, sa dá vždy a vo väčšine prípadov je to to najľahšie možné riešenie.

Prejdime však k tomu najpodstatnejšiemu – k specialty coffee. Akým smerom sa bude podľa teba uberať tento fenomén v roku 2017?

Je skvelé, že specialty coffee kultúru, teda výberovú kávu, už roky definujú pojmy ako transparentnosť, ekonomická a enviromentálna udržateľnosť a kvalita. Úprimne preto verím, že tento smer sa bude počas nasledujúcich rokov rozvíjať iba pozitívne. Dnes sa stretávam s množstvom zaujímavých projektov a trendov, ktoré nepochybne ovplyvnia našu budúcnosť.

Za zmienku stojí napríklad instantná alebo kapsulová výberová káva, ktorá bola doposiaľ pre nás “geekov” maximálne tabu témou, no chopilo sa jej niekoľko odvážlivcov nielen zo Silicon Valley a som úprimne zvedavý, kam ich práca povedie. Ďalšou vecou je napríklad rozvoj nových kvalitných kaviarní na saturovaných trhoch, ako je Londýn alebo San Francisco. Ako sa odlíšiť a pritom zostať samým sebou a vedieť sa obchodne uživiť? Nejedna kaviareň v týchto mestách nevedela na podobné otázky odpovedať a rýchlo musela svoje dvere zavrieť.

Foto: facebook.com/European Coffee Trip

 

Kultúra specialty coffee sa stále viac dostáva do povedomia aj na Slovensku. Kedy sa podľa teba dostaneme do bodu, keď výberová káva nebude vnímaná len ako “hipsterčina”? 

Ťažko povedať, závisí to od nastavenia spoločnosti. Komunita okolo výberovej kávy je úzko prepojená s hudbou, módou či architektúrou. Tie posledné veci sa o niekoľko rokov vystriedajú a neskôr zase vrátia, no kvalita a pozitívny dopad na kávový reťazec od farmára po pražiara tu zostane. Zrejme až po spomenutej aktualizácii “hipsterizmu” okolo výberovej kávy ľudia pochopia, že to nie je len o životnom štýle, ale v prvom rade o chuti a zážitku.

Dosahujú podľa teba slovenské kaviarne s výberovou kávou svetovú úroveň kvality?

Dosahujú. Nejeden podnik na Slovensku pracuje so svetovými kávami, svetovým vybavením a s baristami, ktorí sa remeslu učili v kávovom svete. Keď sa k tomu pridá ocenenie zo strany zákazníkov – finančné aj spoločenské, tak budeme mať k zvyšku sveta hneď o kus bližšie.

Foto: instagram.com/standartmag

Sú milovníci kávy všade rovnakí alebo vnímaš nejaké kultúrne rozdiely medzi rôznymi krajinami?

Samozrejme, kultúrne rozdiely sú veľké, no vychádzajú z množstva „nekávových“ faktorov. Spôsoby komunikácie a práce s ľuďmi v Spojených Štátoch, Škandinávii alebo Japonsku sú rozličné, no všetci máme niekoľko spoločných čŕt: otvorenosť, prístupnosť a uvoľnenosť. Káva má v sebe skrátka niečo zvláštne, čo spája obrovské množstvo ľudí rôzneho vkusu, veku, názorov a kultúr.

Denne u teba zrejme padne veľa šálok kávy. Ako zvyčajne vyzerá tvoja kávová idylka?

Slnečné ráno vonku na terase, s filtrovanou kávou, napríklad z Kene. Tých šálok však až tak veľa nie je, zvyčajne za deň vypijem maximálne dve.

Na záver nám prosím prezraď, aké sú najbližšie plány a výzvy pre Standart tím? :)

Najväčšou výzvou bude uvedenie prvého čísla našej japonskej verzie Standart Japan na trh. O niekoľko dní cestujem spolu s mojím japonským kolegom do Tokya na otváraciu párty, aby som sa stretol s našimi prvými zákazníkmi, a musím priznať, že moja nervozita pomaly stúpa. Pár dní na to letíme do anglického Oxfordu na svadbu našich dvoch kolegov, ktorých po nej čaká nejedna výzva, ale skôr osobná, ako pracovná. :)

Foto: facebook.com/Standart

 

Pridať komentár (0)