Michal Nešpor z Crowdberry: Crowdfundingové platformy pre nás konkurenciu nepredstavujú

Michal Sorkovský / 15. augusta 2016 / Rozhovory

Stavať niečo od základu nikdy nie je jednoduché. Hlavne v oblasti financií. Každopádne, equity investičnej platforme Crowdberry sa to podarilo. Prečítaj si rozhovor s Michalom Nešporom a dozvieš sa čo Crowdberry robí.

Ahoj Michal, skús sa nám najprv v skratke predstaviť. Je o tebe známe, že máš minulosť plnú medzinárodných skúseností, skús nám o tom povedať viac.

Už viac ako 10 rokov pracujem s mladými inovatívnymi firmami. Prvých päť rokov som bol súčasťou investičného tímu vo venture capital firme so sídlom vo Viedni. Investovali sme do technologických firiem v nemecky hovoriacich krajinách Európy a krajinách susediacich s Rakúskom. Mal som tu príležitosť investovať aj so zahraničnými investormi,  a spoznať tak rôzne kultúry a kvalitné medzinárodné tímy. Tak som sa naučil investičný biznis.

 

Keďže ma to ale vždy ťahalo aj na stranu firiem, neskôr som pracoval aj v technologickom inkubátore vo Viedni.  Pripravoval som a sprevádzal zakladateľov firiem celým procesom hľadania a získania investorov. Taktiež som vyše roka ako finančný riaditeľ pôsobil v rakúsko-americkom technologickom startupe. V tejto operatívnej pozícii som si zase vyskúšal, čo to znamená žiť s tromi inštitucionálnymi venture capital investormi z Európy a USA. Všetky tieto skúsenosti som priniesol do Crowdberry.

_Z7_3788

Momentálne si investment manager v spomínanej investičnej platforme Crowdberry. Ako dlho už Crowdberry funguje? Čo sa u vás za posledný rok, odkedy sme o platforme v StartItUp naposledy písali, zmenilo?

Crowdberry funguje niečo vyše roka, oficiálne bolo spustené v máji 2015. Odvtedy sme si ako každá začínajúca firma prešli kus cesty. Dokázali sme vytvoriť investičnú platformu spájajúcu inovatívne spoločnosti a inteligentný kapitál. Máme za sebou prvé úspešné, ako aj neúspešné investičné kampane, z ktorých sme sa veľa naučili.

 

Dá sa teda povedať, že sme si vybudovali určitú pozíciu na trhu a zvýšili povedomie o Crowdberry. Na základe poznatkov posledného roka sme rozšírili ponuku investičných príležitostí aj pre menej rizikových investorov. To znamená, že popri startupoch ponúkame investičné príležitosti aj do malých a stredných podnikov. Práve pre oblasť malých a stredných podnikov sa nám podarilo rozšíriť tím o ďalšieho odborníka s viac ako 10-ročnými hands-on skúsenosťami z investičného bankovníctva v Nemecku, Holandsku, Anglicku a USA.

 

Naplnili ste ciele, ktoré ste si na prvý rok života zadali?

V porovnaní so zahraničím sa na Slovensku pohybujeme na veľmi mladom trhu investovania. Tak ako väčšine začínajúcich firiem nám niektoré počiatočné hypotézy nie úplne vyšli. Dnes však máme nastavený investičný proces ako aj profesionálny investičný tím a prvé investície za sebou. Aj na základe poznatkov za posledný rok sme prispôsobili našu ponuku investorom.

herbert

Zdroj: hemmet.sk

Prejdime ku konkrétnym číslam. Koľko investorov má dnes Crowdberry v systéme?

Našu investorskú bázu dnes tvorí viac ako 250 registrovaných investorov a aktívny vzťah s Tatra Banka Private Banking. Kontinuálne túto bázu investorov rozširujeme a začali sme vyvíjať aktivity aj v Česku. Za rok fungovania sme zanalyzovali viac ako 100 spoločností, niekoľko desiatok máme v hľadáčiku a sledujeme ich vývoj. Tri firmy, ktoré sme pripravili do investičnej kampane, investorov získali. Aktuálne máme dve firmy v investičnej kampani a ďalšie firmy máme v príprave.

 

Aké firmy sa do Crowdberry prihlasujú? Pre koho je ideálne?  

Crowdberry je ideálne pre každý inovatívny nápad, ktorý preukáže, že je po ňom na trhu dopyt,  že sa jedná o fungujúci biznis model a hlavne, že za ním stojí solídny tím. Časť našich investičných príležitostí tvoria startupy, nedávno sme do svojej ponuky zaradili aj malé a stredné podniky.

eccapsule

Zdroj: eccocapsule.sk

Čo všetko dnes Crowdberry startupom či iným firmám, ktoré hľadajú investíciu ponúka?

 

Myslím si, že to čo nás robí zaujímavým pre firmy je unikátny investičný tím. Dosah na dlhodobé skúsenosti z oblasti investovania v zahraničí oceňujú hlavne slovenské spoločnosti, ktoré majú ambície rásť v zahraničí. A taktiež firmy, ktoré už dnes do budúcna plánujú niekoľko investičných kôl. Vieme sa podeliť o skúsenosti ako nastaviť dnes podmienky tak, aby v budúcnosti mali čo najmenej prekážok pri komunikácii a vyjednávaní s ďalšími investormi. Takýmito procesmi a prípravami ich dnes sprevádzame, a to aj po úspešnej prvotnej investičnej kampani.

Aj keď pri investíciách spolupracujeme s venture capital hráčmi na slovenskom trhu, vieme pre firmy taktiež poskytnúť alternatívu ku klasickému venture capital investovaniu.

V neposlednom rade firmy ocenia taktiež fakt, že našu investorskú základňu tvoria hlavne súkromné osoby z podnikateľského prostredia, čo im prináša tzv. inteligentný kapitál (smart capital). Okrem financií vedia investori firmám poskytnúť svoje know-how, kontakty a skúsenosti z vlastného podnikania a takýmto spôsobom prispievať k zvyšovaniu ich hodnoty.

V čom vidíš ty najväčšiu silu platformy Crowdberry?

Myslím, že silnou stránkou je rigorózny proces selekcie firiem na základe trhových a finančných kritérií a príprava firiem na investíciu. Firmy a investorov aktívne sprevádzame investičným procesom a zabezpečujeme aj manažment investovaného kapitálu po uskutočnení investície. Taktiež je to pre investorov možnosť spájať sa pri investíciách s ďalšími investormi a investovať do jednotlivých firiem menšie čiastky. Takto si investori môžu rozdeliť objem investovaných peňazí na viacero firiem a znížiť riziko straty investície.

Firmám taktiež pomáhame pri ďalších rôznych aspektoch ich podnikania, napr. pri stavaní a dopĺňaní tímu a nastavovaní pravidiel v rámci firmy.

songoroo

Zdroj: seoceros.com

Prečo by mali inovatívne firmy hľadať svoje investície práve prostredníctvom Crowdberry? Vo svete je dnes veľmi populárny crowdfunding, platformy Kickstarter či Indiegogo, nevnímate ich ako konkurenciu?  

Crowdfundingové platformy pre nás konkurenciu nepredstavujú. Sú jednou z dôležitých súčastí veľkého ekosystému financovania firiem. Pozeráme sa na ne ako na spôsob validácie produktov na trhu a pozeráme sa, s akými výsledkami firmy svoje crowdkampane ukončia.

 

V tejto fáze je na mieste vysvetliť rozdiel medzi crowdfundingom a crowdinvestingom. Pri crowdfundingu platí zákazník spravidla za skorší prístup k produktu alebo za zvýhodnené podmienky kúpy a iné s kúpou súvisiace výhody. Na druhej strane, pri crowdinvestingu investor za poskytnuté peniaze dostáva podiel na hodnote firmy. Väčšinou sa teda investor stáva spolumajiteľom alebo dáva firme pôžičku.

 

 

Aké zaujímavé investičné príležitosti človek na platforme Crowdberry nájde?

Vzhľadom na to, že dbáme o kvalitu, firmy prechádzajú prísnym výberovým procesom, vrátane hĺbkového pohľadu do firmy. To je dôvod, prečo ich na platforme súčasne nie je priveľa.

 

Mali sme tu mladú firmu Herbert sirupy, ktorá vyrába kvalitné sirupy na prírodnej báze. Dnes jej produkty nájdeme v špičkových reštauráciách a gastro prevádzkach na Slovensku, v Česku a Rakúsku. Firma bola od svojich začiatkov zisková, šikovným spôsobom sa im podarilo vybudovať si značku na trhu a cez Crowdberry získať investíciu na rozšírenie výrobných kapacít a posilenenie pôsobnosti na trhu.
Medzi ďalšími zaujímavými investičnými príležitosťami máme startup ECOCAPSULE – inovatívny smart-home poháňaný iba vetrom a slnečnou energiou, ktorý dovoľuje ľuďom žiť bez pripojenia na inžinierske siete takmer kdekoľvek na Zemi. Firma eviduje už viac ako 250 predobjednávok z celého sveta, keďže sa jej podarilo zaujať aj najznámejšie svetové médiá, ako CNN, BBC, Tech Insider a mnohé ďalšie. Dostala sa tak do pozornosti niekoľko miliónov čitateľov a divákov. Momentálne ECOCAPSULE hľadá investíciu na vývoj finálneho prototypu, pilotnú produkciu a globálny export prvých produktov pre klientov z platených predobjednávok.

 

Ďalej máme medzi investičnými príležitosťami inteligentné internetové rádio Songoroo. Ide o startup, ktorý ponúka inovatívnu službu prehrávania hudby pre majiteľov reštaurácií, hotelov či nákupných centier a momentálne hľadá investíciu na akvizíciu nových zákazníkov a expanziu na ďalšie trhy.

To be continued … :)

_Z7_3747

Aké je prepojenie medzi Crowdberry a startupovým akcelerátorom Launcher?

Launcher je inovačné a startupové štúdio, pôsobiace na slovenskom trhu. Je to company builder, ktorý pomáha stavať nové firmy a poskytuje im aj počiatočné financovanie. Crowdberry prišlo do Launchera ako myšlienka jej zakladateľov. Za finančnej ako aj podpory zo strany odborného tímu Launchera sa nám podarilo vybudovať firmu a poskladať tím.

A posledná otázka: Aké má Crowdberry plány a ciele na ďalší rok? Kde ho vidíš za rok ty?  

 

Zvyšovať povedomie o možnostiach investovať popri konzervatívnych produktoch, ktoré sú dnes na trhu bežné, aj do zabehnutých slovenských firiem a rizikovejších startupov. V Crowdberry sme presvedčení, že tak ako v mnohých ekonomikách na svete bude z dlhodobého hľadiska tento podnikateľský segment predstavovať dôležitú súčasť slovenskej ekonomiky a jej rastu.

 

Budeme sa teda snažiť motivovať ďalších investorov, aby do tohto zaujímavého segmentu investovali.

Pridať komentár (0)