Michal Slovák: Keď sa podieľam na tvorbe iných produktov, pozerám sa na to, ako keby som tvoril sám pre seba

Katarína Mišáková / 16. júla 2016 / Rozhovory

Michal Slovák je veľmi šikovný a inšpiratívny človek. Je spolumajiteľom produktu Jablčnô a tiež autorom jeho celkovej identity. Rád bloguje o steakoch a k nim pije najradšej práve svoje Jablčnô. Okrem toho má (rád) dobré nápady. :)

Ahoj Michal, ako si sa k dizajnu vlastne dostal?

V období počas vysokej školy. Grafický dizajn však nebol študijný predmet, ale len moja voľnočasová záľuba, ktorá až neskôr prerástla do profesie. Fascinovalo ma to. Zo začiatku som pomáhal s grafikou známym, čo bola dobrá škola a neskôr na to prišli už aj klienti. A stále to rástlo a tak mi to ostalo dodnes.

 

Čomu sa venuješ najradšej a najčastejšie?

V poslednej dobe je to najmä obalový dizajn. Týmto smerom som sa prirodzene vyprofiloval a aj ma najviac baví. Je to krásny pocit keď to čo vytvoríte je reálne a môžete to aj držať v rukách. Takisto sa venujem aj tvorbe logotypov a firemných identít. Ale tak ako väčšina dizajnérov riešim občas aj zaujímavé webstránky, alebo aplikácie.

zlate_zrnko_packaginglyra_absolutjablcno_sajderjablcno_niealko

 

Kedy prišlo rozhodnutie založiť si grafické štúdio? Aké boli tvoje začiatky?

Už počas školy som sa začal venovať grafike, ale bolo to v oblasti reklamy a marketingu. Čiže plagáty, billboardy a kampane. Videl som však, že už dňom skončenia kampane je dizajn ako keby starý, nahrádza ho nový a aj to, čo sa vytvorilo nemá trvácnejšiu hodnotu. Mal som chuť tvoriť dizajn, ktorý prežije, niečo s pridanou hodnotou. Preto ma to prirodzene pred 3 rokmi priviedlo od reklamnej agentúry až ku grafickému štúdiu.

 

Aký je podľa teba ideálny klient?

Je taký jeden citát že priateľstvo založené na obchode je oveľa lepšie, ako obchod založený na priateľstve. A pre mňa je najlepšie keď sa vďaka spoločnému biznisu z klienta stane aj kamarát. Takých si cením najviac, svedčí to o vzájomnej spokojnosti a vtedy vieme aj vytvoriť najlepšie veci. Za všetkých spomeniem napríklad Karola Stýbla z čokolád LYRA. Za tou značkou stoja super ľudia s ktorými sa výborne spolupracuje.

erial_responsive_showcaseerial_architects_branding

 

Na čo si zatiaľ vo svojej kariére najviac hrdý?

Nebude to asi nič konkrétne čo som vytvoril a nesnažil som sa ani zbierať ocenenia, ale v profesii sú skôr najdôležitejší spokojní klienti, ktorí sa k vám vracajú. Na to som hrdý, že pár takých mám.

 

Robil si kompletnú identitu pre Jablcnô. Ako sa ti pracovalo na tejto zákazke? Ako vznikal výsledný dizajn?

Za značkou Jablčnô stojím aj ako spolumajiteľ, ale tvoriť sám pre seba bolo náročnejšie než pre klientov. Na identite a produkte sme pracovali vo firme pár týždňov a stále sme mali potrebu niečo vylepšovať a meniť. Našťastie, bolo potrebné už uviesť sajder na trh, inak by sme možno robili na nej dodnes.

Vďaka Jablčnu som sa však dostal k obalovému dizajnu. Mal som tak reálnu skúsenosť s tým, čo všetko stojí za tým, než príde produkt na trh a aké všetky obmedzenia a procesy to má. Napriek všetkému som si to zamiloval. Táto skúsenosť mi ale dala aj reálnu výhodu oproti ostatným a teraz, keď sa podieľam na tvorbe iných produktov, pozerám sa na to z pohľadu ako keby som tvoril sám pre seba. Pomáha mi to tak vytvoriť lepší, funkčnejší dizajn.

resort_boheme_brandingbiosphere_cacao

 

 

Aké vlastnosti sú podľa teba najdôležitejšie pre kvalitného dizajnéra?

Vytrvalosť a vkus. Veľa dobrých výtvorov nevznikne preto, že dizajnéri sú grafickí kúzelníci, alebo výnimočne talentovaní a už vôbec nie kvôli výbornej znalosti napríklad Photoshopu, ale preto, že sa neuspokoja na prvý ani na druhý raz. Keď tvorím napríklad logo, vyskúšam aj 40 verzií, kombinácií a keď nie som stále spokojný, neuspokojím sa, dokým to nie je podľa mojich predstáv. A hlavne potom viem s kľudom večer zaspať.

 

Čo ťa v živote najviac inšpiruje?

Sú to práve veci, čo s dizajnom na prvý pohľad nemajú nič spoločné. Je to život okolo, ľudia. Vystúpiť trocha z komfortnej zóny a nestretávať sa len s ľuďmi, ktorí majú rovnaké záľuby, alebo názory na život. Keď vyzerá, že nepracujem, vtedy zvyknem pracovať najviac, lebo čerpám inšpiráciu. Aby som to k niečomu prirovnal, ak chcem vytvoriť nový dizajn pre sajder, nehľadám inšpiráciu v tom istom segmente, ale niekde úplne inde, kde mám možnosť prísť na niečo nové a neokukané. Nemyslím si totiž, že skutočná inšpirácia je kopírovanie.

Pozrite si aj Michalov web a Dribbble.

lyra_giandujalyra_brandinglyra_beantobardobrecarewell

Zdroj fotografií: archív Michal Slovák

Pridať komentár (0)