Miša Chmeličková: Dizajnérka, ktorá dáva festivalu Biela noc identitu

  • O Miši Chmeličkovej sme už u nás na Sketcheri písali viackrát
  • Aktuálne sa však pozrieme na to, ako sa tvorí vizuálna identita pre festival Biela noc, ktorý bude už túto sobotu v Bratislave
  • Tak sa pozri na to, ako vytvoriť pútavé vizuály pre podujatie, ktoré je určené nielen pre umeleckú smotánku
misa
Miša Chmeličková
  • O Miši Chmeličkovej sme už u nás na Sketcheri písali viackrát
  • Aktuálne sa však pozrieme na to, ako sa tvorí vizuálna identita pre festival Biela noc, ktorý bude už túto sobotu v Bratislave
  • Tak sa pozri na to, ako vytvoriť pútavé vizuály pre podujatie, ktoré je určené nielen pre umeleckú smotánku

Ahoj Miša, prosím, predstav sa čitateľom, ktorí ťa ešte nepoznajú, kto si a čo robíš?

Vyštudovala som Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave a som grafická dizajnérka na voľnej nohe. Venujem sa viacerým formám grafického dizajnu – od tvorby vizuálnych identít značiek, eventov a festivalov, cez reklamnú ilustráciu až po dizajn kníh. Venujem sa aj autorskej tvorbe a svoje ilustrácie transformujem do printov a tričiek – to riešim cez svoje alter ego s názvom Planéta 220.

Ak máme správne informácie, Bielej noci si dala identitu už po tretí krát. Prečo si sa rozhodla pre túto spoluprácu?

S Bielou nocou nám to spolu funguje, vytvorili sme si formu spolupráce a vieme, čo môžeme od seba očakávať, preto už spolupráca po tretí krát prebieha pomerne ľahko. Obľubujeme podobnú estetiku pri dizajne, ale aj v umení. A máme sa radi – tím Bielej noci sú skvelí ľudia, s veľkou dávkou trpezlivosti a asertivity.

Ako to celé vzniklo?

S riaditeľkou festivalu Zuzanou Pacákovou sme sa stretli ešte v roku 2014, kedy ma oslovila na vytvorenie diela pre Bielu noc 2014 v Košiciach. Pokreslila som vtedy obrovskú miestnosť v Auparku. Tam som vystupovala ako umelec, ale na ďalší rok ma oslovila už ako grafickú dizajnérku pre spoluprácu na identite Bielej noci 2015. Bol to prvý ročník, kedy sa festival predstavil aj v Bratislave. Vopred sme vedeli, že v kampani chceme použiť ikony mesta Bratislava a Košice v skratke. Vizuál bol viditeľný, hravý a prístupný – doteraz stretávam ľudí po meste, ktorí nosia merch Biela noc : )

Keď sa pozrieš do minulosti, v čom je z hľadiska vizuálnej idenity Biela noc iná ako bol jej prvý ročník?

Vždy máme vizuál postavený na niečom inom. Nový vizuál Bielej noci 2018 inšpiruje návštevníkov, aby objavovali tajomné, skryté a bežne neprístupné mestské priestory, nasledovali svetlo a odhaľovali jednotlivé inštalácie. To som sa snažila vyjadriť pomocou jednoduchých farebných ilustrácií mestského priestoru. Tentokrát komunikujeme kampaň až cez 3 rôzne vizuály, ktoré sú však svojou formou podobné, takže verím, že si ich ľudia vedia spojiť. Veľkú úlohu dostal aj náš sieťotlačiar, ktorý sa s novým merchandisingom fakt vyhral napriek tomu, že som mu nedala ľahkú úlohu : ) Môžete sa teda tešiť na ozajstný sieťotlačiarenský masterpiece na tričkách a plátenných taškách.

Čo sa ti podarilo vychytať oproti prvému ročníku?

Vychytávky sú možno pre bežného návštevníka neviditeľné, ale vylepšujem všetky veci, čo posielam do tlače alebo na web aj v tých najmenších detailoch, aby sa im dalo ľahšie porozumieť. O tom je vlastne pre mňa grafický dizajn – o vizuálnom zážitku, ale aj o tom, ako čo najviac zjednodušiť podanie informácie koncovému používateľovi. Pri tvorbe vizuálu je preto dôležité myslieť aj na to, kde všade sa s ním bude pracovať a musí byť flexibilný a použiteľný pre printové aj digitálne výstupy.

Na čom si vo všeobecnosti dávaš záležať, aby sa dostalo z tvojej práce k ľuďom?

Chcem, aby sa ľudia zabávali a aby precítili myšlienku, ktorú sa snažím komunikovať cez vizuál a aby sa aj cez kampaň zamilovali do značky.

Biela noc je tak trochu „masovka“ a získava si aj ľudí, ktorí sa o umenie až tak nezaujímajú. Musíš toto zohladňovať pri svojej práci?

Vizuál musí byť prístupný pre kompletnú cieľovku. Musia si na ňom pochutnať ozajstní milovníci umenia, ale aj tí budúci : )

Čo na nich funguje?

To môžem len hádať. Domnievam sa, že dôležitý je príjemný výber farieb, celková ľúbivosť alebo hravosť vizuálu a ľahko uchopiteľná myšlienka.

Do akej miery máš pri Bielej noci voľnú ruku?

Mám absolútne voľnú ruku, ale Zuzka (riaditeľka festivalu) má vždy veľmi dobré a trefné pripomienky, ktoré nemám problém aplikovať, výsledok je o našej spoločnej komunikácii.

Vieme, že pracuješ aj na ďalších projektoch. Aké to v súčasnosti sú?

Pri takomto veľkom projekte si môžem dovoliť pracovať len na menších projektoch. Po ukončení prác na Bielej noci sa ale chystám na ilustrovanú knihu o Štefánikovi, ktorú dáva dokopy Adam Berka. Mala by vyjsť ešte tento rok. Takisto vyjde kniha, ktorú robím pre Juraja Šebestu – riaditeľa Mestskej knižnice v Bratislave. Do toho sa chystá zimný Urban Market (najväčšia predajná prehliadka domácej dizajnérskej tvorby), kde opäť budem tvorcom vizuálu. Súčasne pomáham s identitou aj bratislavskej medzinárodnej škole liberálnych štúdií – v skratke Bisla. Takže je toho veľa, ale zase veľmi príjemné spolupráce.

Čo ťa pri tvojej tvorbe inšpiruje najviac?

Inšpiruje ma cestovanie, návšteva netradičných miest, pekné veci, knihy, umenie. Krásu ale hľadám na miestach, kde na prvý pohľad nie je. Môže to byť napríklad aj temná architektúra, ktorá ma inšpiruje.

A čo ťa na nej najviac baví?

Možno ten adrenalín – ísť von so svojim vizuálom je pre mňa skoro to isté, ako mať niekde vlastnú výstavu : ) Ak mám potom dobrú spätnú väzbu, tak to je všetko, čo potrebujem.

Akú spoluprácu považuješ za najvýraznejšiu vo svojej kariére?

Biela noc je práve taká, lebo je najviditeľnejšia. Takisto moja spolupráca so značkou CURAPROX – minulý rok sme spolu vydali limitovanú edíciu zubných kefiek a dnes sú po veľkom úspechu už dokonca na medzinárodnom trhu. Dizajnovala som pre nich aj celú komunikáciu CURAPROX na festivale Pohoda. Medzi mojich obľúbených klientov patrí tiež Urban Market.

Robíš niečo aj pre zahraničné značky?

Nie, ale chcela by som : )

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá