Mladý Slovák vytvoril unikátny portál, ktorý spája podnikateľov s ich účtovníkom

  • Mário Čechovič je mladý, ambiciózny programátor, ktorý vyštudoval grafický dizajn na UAT
  • Programovaniu sa venuje od svojich 15 rokov a má za sebou množstvo internetových projektov
  • Aktuálne stojí za vývojom portálu pre podnikateľov a účtovníkov Účto+
Účto+
  • Mário Čechovič je mladý, ambiciózny programátor, ktorý vyštudoval grafický dizajn na UAT
  • Programovaniu sa venuje od svojich 15 rokov a má za sebou množstvo internetových projektov
  • Aktuálne stojí za vývojom portálu pre podnikateľov a účtovníkov Účto+

Ako si sa dostal od grafického dizajnu k programovaniu?

Ono to bolo skôr naopak. Najprv som začal programovať niekedy na základnej škole a chcel som programovať webové stránky. Aby prilákali zákazníkov, musia aj dobre vyzerať a tak som sa rozhodol študovať grafický dizajn. V programovaní som sa zdokonaľoval popri škole. Po nej som išiel na FEI, ktorú som síce úspešne nedokončil, ale naučil som sa programovať vo viacerých jazykoch. 

Ako vznikol nápad vytvoriť portál Účto+?

Nápad sme dostali ešte pred niekoľkými rokmi, keď kolega z bývalého zamestnania, Andrej Sirotný, prišiel za mnou a hľadal riešenie pre klientov jeho účtovnej firmy. Nápadu, aj keď bol dobrý, sme sa však dlho nevenovali pre nedostatok času. Pracovať sme na ňom začali až keď som dal výpoveď vo vtedajšom zamestnaní a začal som podnikať. Vtedy sme s Andrejom začali riešiť  aj moje účtovníctvo a zrazu aj pre mňa to začalo byť o mnohých neprehľadných emailoch a celkovo mi pribúdalo veľa papierov v klasickom šanóne. Následne sme oprášili staré nápady a začali pracovať na našom portáli.

zdroj: Účto+

Aké boli vaše prvé kroky? 

Najskôr sme zisťovali, či niečo také už náhodou neexistuje. Následne sme spísali funkcie, ktoré sme chceli aby portál mal, vybrali z nich tie najdôležitejšie a pustili sa postupne do vývoja. Začiatky boli ťažké, robili sme, a v podstate stále ešte robíme po nociach a víkendoch. Prvú testovaciu verziu sme pre Andrejových klientov spustili pred zhruba 2 rokmi a za dobu, po ktorú Účto+ beží, sme ho vylepšovali aj podľa ich skúseností a požiadaviek, pretože nie na všetko sa dá v začiatkoch myslieť a hlavne každý z nich potreboval niečo iné. Asi pred rokom sme zverejnili beta verziu, kde už mohol portál používať ktokoľvek a bezplatne.

Vieš nám povedať s akými najväčšími úskaliami ste sa stretli?

Pre mňa bola na projekte najväčšia výzva správne aplikovať podvojné účtovníctvo a daňové zákony tak aby výsledok mohli používať aj špecialisti z oboru. Sám som nemal ani základy z účtovníctva a zrazu bolo treba naprogramovať systém. Našťastie sme s Andrejom dobrý tím a keďže on účtovať vie, tak základy naučil aj mňa, aby som ich mohol použiť pri tvorbe portálu. Mali sme veľký časový stres, keďže sme nevedeli, či niečo podobné už nenapadlo aj niekoho iného s väčším tímom ľudí, ktorý by nás možno predbehol. Neskôr keď sme mali spustenú beta verziu sme si uvedomili, že máme niečo jedinečné a originálne. 

Čím je portál Účto+ jedinečný?

Jedinečný je cieľ portálu, vytvoriť prostredie pre podnikateľov prakticky všetkých veľkostí a zameraní, pre ktorých je tu množstvo funkcií: fakturácia, kniha jázd, evidencia došlých faktúr a zmlúv, banka, pokladňa alebo napríklad elektronický archív účtovných dokladov. Zároveň je to ale aj portál ich účtovníkov, ktorým v žiadnom prípade nechceme nahrádzať ich účtovný softvér, ale dávame im nástroj na rýchlejšiu komunikáciu s klientom a spracovanie dokladov online, bez papierov. Nie, že by to bol náš ultimátny cieľ, ale možno aj nejaký ten jeden stromček v pralese zachránime. Toto všetko sme sa snažili dať do takej podoby, aby to všetko zvládli aj ľudia, ktorí nie sú IT špecialisti, ale pokiaľ zvládnu zavesiť na FB fotky z dovolenky, tak bez pochýb zvládnu pracovať aj s našim portálom.

zdroj: Účto+

Stále ste na to sami, alebo už sa tím rozrástol?

Asi pred 4 mesiacmi sme sa cez jedného Andrejovho kamaráta, ktorému ukazoval náš portál spoznali s jedným zaujímavým človekom – bol to Henrich Simonics zo spoločnosti Dokumenta, a.s. Zistili sme, že vyvíjajú v podstate rovnaký portál ako my, ale majú väčší tím s veľkými skúsenosťami v oblasti dokument manažmentu vďaka ich vlastnému DMS systému a majú aj väčšie zdroje. My sme však boli vo vývoji ďalej a mali sme už za sebou aj skoro 2 roky prevádzky beta verzie. Takže sme sa miesto vzájomnej konkurencie dohodli na spolupráci a vytvorili jeden väčší a silnejší tím. Stále však hľadáme vývojárov a niektoré úlohy musíme outsourcovať. 

Vieš nám detailnejšie priblížiť tento proces vyjednávania s „konkurenciou?“ Ako dlho trval, boli tam nejaké body, od ktorých nechcela upustiť ani jedna strana?

Celé to zbehlo celkom rýchlo, keď Andrej ukazoval portál jednému zo svojich kamarátov a ten mu povedal, že pozná niekoho, kto sa venuje niečomu veľmi podobnému. Na prvom stretnutí nám Henrich Simonics ukázal čo majú a aká je ich idea za tým, my sme mu zas ukázali náš portál a čo to z našej kuchyne. Zistili sme, že naše nápady sa celkom dopĺňajú, pretože každý z nás cielil na inú skupinu podnikateľov a účtovníkov. 

Celkovo vyjednávanie o spolupráci prebehlo veľmi rýchlo, keďže sme obe strany stále vyvíjali naše riešenia, tak bola snaha, aby dohoda padla rýchlo a nemuseli sme mať dvojnásobné náklady. Pravda ale je, že po potrasení rúk nám celkom dlho trvalo než sme sa dostali k finálnej zmluve.

Čítanie a komunikácia zmluvy s právnikom bola pre mňa asi najhoršia časť procesu, som schopný pochopiť kilometre kódu za pár minút, ale 20 strán zmluvy si musím prečítať 5 krát, aby mi bolo jasné o čom je reč.

zdroj: Účto+

Prezradíš nám aj niečo o budúcom smerovaní?

Nerád by som predbiehal, ale prezradím, že pridávame funkcie zamerané na urýchlenie a automatizáciu práce pre účtovníkov. Postupne budeme pridávať nové riešenia, od ktorých si sľubujeme, že dokážu výrazne skrátiť čas potrebný na spracovanie dokladov v účtovníctve. Účtovníci teda nebudú musieť strácať toľko času nad opakovanými akciami a budú sa môcť viac venovať zložitejším úkonom a vzdelávaniu sa. V prvej časti sme sa snažili hlavne pripraviť prostredie, ktoré pomôže na začiatku viac podnikateľom, pretože nám bolo jasné, že žiaden účtovník neprinúti klienta pracovať v systéme, ktorý mu nedá žiadnu pridanú hodnotu.

Otázka o smerovaní ale súvisí napr. aj s tým, že v úplných začiatkoch, keď sme začali portál vyvíjať, sme nemali ambície vytvoriť globálnejšie riešenie, rozmýšľali sme len „lokálne“. Po spojení so spoločnosťou Dokumenta, a.s., ktorá svoj portál od začiatku vyvíjala ako globálny produkt určený pre minimálne európsky trh, sú naše ambície násobne vyššie. Po slovenskom trhu plánujeme portál v krátkom čase sprevádzkovať najprv na českom a maďarskom trhu a po nazbieraní dostatočných skúseností sa vydáme aj na náročnejšie západné trhy. S expanziou na iné trhy musíme riešiť samozrejme úplne nové otázky, ako napr. silný lokálny partner, ktorý bude poskytovať hot-line v súlade s legislatívou a zvyklosťami tej-ktorej krajiny atď. Chceme byť spoľahlivým poskytovateľom digitálneho archívu pre podnikateľov a zároveň dať účtovníkom platformu na elektronickú výmenu informácií so svojimi klientmi. Je to pre nás výzva a snažíme sa k nej pristupovať zodpovedne. 

Spomínal si, že s realizáciou ste začali, keď si začal podnikať. Máš okrem Účto+ aj iné aktivity?

Áno, ak by som ich nemal, nemohol by som vôbec na Účto+ pracovať. Aplikáciu vyvíjame už asi 3 roky. Zatiaľ bola aplikácia zdarma, takže sme jej chod obaja financovali z našich iných podnikateľských aktivít. Moja firma sa venuje vývoju interných aplikácii a optimalizácii procesov hlavne pre spoločnosti z leteckého odvetvia. Nedávno som aktivity trošku rozšíril aj na poskytovanie hostingu, keďže sa mi občasne naskytne príležitosť vytvoriť aj nejaký jednoduchší web, takže som sa rozhodol ponúkať klientom full-service. 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech