Moja #Failstory: Expanzia do US…

Peter Komorník / 23. decembra 2014 / Lifehacking

Posledné týždne sa tu toho o failovaní popísalo celkom dosť. Zo všetkých tých príspevkov sa mi najviac páčil príspevok Jána Suchala, ktorému sa chcem zároveň poďakovať, že ma vyburcoval/inšpiroval napísať tento post.

Podobne ako Jakub (ktorého príspevok si tiež odporúčam prečítať) som pomerne dlho zvažoval, ktorý z mojich mnoho failov vybrať a či je niektorý z nich dostatočné zaujímavý a poučný. Nakoniec to vyhrala pomerne jasne naša tohtoročná expanzia so sli.do do US…

To, že musíme isť do US nám bolo jasne takmer od začiatku. Otázkou bolo hlavne kedy a ako. Preto, keď sa nám začiatkom tohto roka podarilo získať investíciu, odpoveď znela jasne – “hneď a vo veľkom štýle”.

 

Ešte predtým by som sa však rád nachvíľu pozastavil nad vplyvom investície na psychiku v startupe. Pokiaľ človek nemá veľa peňazí, snaží sa vyťažiť z každého Eura maximum a dobre si rozmyslí, na čo peniaze minie.

Skrytým nebezpečím investície je pocit, že konečne si môžeme dovoliť robiť tie veľké veci, ktoré sme doteraz nemohli. Veci, ktoré nám pomôžu rásť 10x rýchlejšie. A toto je asi najväčšie nebezpečie akejkoľvek väčšej investície. Človek má zrazu pocit, že s toľkými prachmi proste MUSÍ rásť 10x rýchlejšie.

 

 

Podobne to bolo aj v našom prípade. Cítil som vnútorný tlak nechať tie peniaze čo najskôr pracovať. Po krátkej analýze sme si určili, že pre úspech v US budú dôležité 3 veci:

1. špičkový človek priamo v US, ktorý nám dodá kredibilitu, pomôže s predajom a začne budovať partnerstva ako aj local office…
2. kvalitná PR agentúra, ktorá nám pomôže dostať sa do top médií
3. sponzorship / účasť na kľúčových industry eventoch

A tak som sa vydal začiatkom roka do US a začal konať… Šlo to pomerne rýchlo, už po mesiaci sme boli dohodnutí s top človekom, začínali spoluprácu s PR agentúrou priamo v SF a doťahovali sponsorshipy na 3 významných eventoch. (celkovo cca 20K EUR mesačné)

 

Našťastie hneď po 3 mesiacoch a prvých výsledkoch (respektíve absolútnemu nedostatku) som si uvedomil, že pokračovanie tejto stratégie by znamenalo pomerne rýchly koniec celého sli.do a tak sme to rýchlo stopli.

Neboli to úplné vyhodené peniaze. Stretli sme zopár zaujímavých partnerov a zákazníkov, ktorých by sme inak nestretli a ktorí sa môžu ešte ukázať ako kľúčoví pre náš úspech v budúcnosti. Ale rozhodne to nebolo SMART využitie našich zdrojov…

 

 

Hlavné ponaučenia?

1. „Vďaka“ peniazom často prestaneme robiť veci, ktoré nám priniesli úspech v prvom rade a začneme hľadať skratky, tzn. robiť veci, ktoré nemáme vôbec overené
2. Prežitie je to najdôležitejšie, všetko ostatné je až za tým
3. Len peniaze ti úspech neprinesú, musíš si to odmakať hlavne sám

Bonus: Než začnete vo veľkom investovať v nejakej krajine, skúste tam najprv získať zopár prvých zákazníkov a fanúšikov. Pôjde to potom oveľa ľahšie. Náš ďalší pokus bude už začiatkom budúceho roka a dúfame, že v oveľa lepšej pozícii…

 

Ako mi na to povedal Rasťo Turek, „buď rád, že si sa poučil teraz, dokým ešte o veľa nešlo“. V podstate som rád, a aj keby sa tých 50K EUR navyše teraz hodilo, dúfam, že nám to pomôže urobiť lepšie rozhodnutia, keď pôjde naozaj do tuhého.

Držím všetkým palce a rád sa porozprávam o našej skúsenosti aj osobne. Ale najmä, nebojme sa neúspechu a nerobme z neho tragédiu. Startupy sú ťažké jak sviňa a nie vždy sa to podarí podľa predstáv. Veľa kráť možno spravíme kroky, ktoré nás budú neskôr mrzieť a za ktoré nás môžu iní kritizovať… Nerobme to, radšej si skúsme navzájom pomáhať. Jedine tak tu máme na Slovensku šancu niečo vybudovať.

 

Aká je vaša #failstory Rasťo Turek, Viktor Zeman, Rasťo Kulich, Michal Matys, Ondro Prostredník?

 

Zdroj: Peter Komorník (Facebook)

Pridať komentár (0)