Na toto Slováci čakali roky. Vlakové spoje sa radikálne zmenia už čoskoro

  • Natrieskané vlaky na trase medzi Bratislavou a Košicami by mali byť už minulosťou
  • Cesta na tejto trati by mala trvať až o 25 minút menej
Na fotke vlak a ľudia na stanici
  • Natrieskané vlaky na trase medzi Bratislavou a Košicami by mali byť už minulosťou
  • Cesta na tejto trati by mala trvať až o 25 minút menej
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Slovákov čaká naozaj veľká zmena. Ak aj ty pravidelne cestuješ vlakom, onedlho to pocítiš na vlastnej koži. Hovoríme o novom reformnom grafikone železničnej dopravy, ktorý vstúpi do platnosti už od tohto decembra.

Rýchliky z Bratislavy do Košíc a opačne nebudú od decembra zastavovať na viacerých zastávkach na Slovensku. Konkrétne ide o Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčiansku Teplú, informuje Pravda.

Cesta z Bratislavy do Košíc by mala byť rýchlejšia

Cieľom nového grafikonu má byť zníženie času cestovania a vyšší komfort cestujúcich. Bežná klasika cestovania vlakom po Slovensku – natrieskané vlaky na trase medzi Bratislavou a Košicami by mali byť už minulosťou. Navyše cesta na tejto trati bude trvať od 15 do 25 minút menej.

Vlak na bratislavskej stanici
zdroj: SITA/Brano Bibel

Celkovo tieto zmeny docielia to, že 12 percent cestujúcich pôjde rýchlejšie o 15 minút, 80 percent pôjde rovnako ako doteraz. Pomalšie pôjde 6 percent cestujúcich, a to o 12, 5 minúty. Dôvodom sú najmä výluky. Linky, ktoré sú najviac využívané, sa posilnia až o 60 percent.

Najvýraznejšie posilnenie nastane na tratiach Bratislava – Žilina, kde sa pridávajú nové expresy a posilňujú sa víkendové rýchliky, a na trati Košice – Prešov budú rýchle vlaky jazdiť každú hodinu každý deň, píše web TV Noviny.

Vzniknú nové prestupné spojenia

Zároveň vzniknú nové prestupné spojenia napríklad v Šuranoch, Zbehoch, Prievidzi, Púchove či Margecanoch. Taktiež sa posilní rýchliková doprava z Bratislavy do Prievidze, Zvolena do Žiliny a zo Žiliny do Ostravy. Pozitívnych zmien v podobe častejšej a pravidelnejšej regionálnej dopravy sa dočkajú aj na Kysuciach, v okolí Žiliny a Bratislavy.

https://www.facebook.com/AndrejDolezalMinisterDopravy/videos/1094924931218372/

Nový grafikon podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri rezorte financií posilní dopravu o 4 %, zrýchli medzimestské spojenie v priemere o dve minúty, a to všetko s o 6 % nižšími jednotkovými nákladmi.

Väčšina cestujúcich tak bude už čoskoro podľa útvaru cestovať rýchlejšie v menej preplnených vlakoch a s kratším čakaním na ďalší spoj.

Minister dopravy Andrej Doležal v živom vysielaní na sociálnej sieti doplnil, že zmeny v grafikone sa ešte robia, ale blíži sa k finálnej podobe. „Každá zmena či reforma prináša nejakú až hystériu zo zmeny, je to prirodzené. Nerušíme rýchliky, ba prestanú zastavovať v niektorých staniciach na diaľkových trasách. Rozhodovali sme sa na základe dát. A podľa tých napríklad z Piešťan cestovalo na východ sedem cestujúcich denne. Títo cestujúci môžu prestúpiť v Trenčíne na diaľkový expres. Ale významne sa zlepší ponuka regionálnych vlakov. Tam, kde cestujúci naozaj cestujú, tam budú spoje posilnené,“ vysvetľuje minister.

Cieľom je podľa neho zvýšiť ponuku v regionálnej doprave a prilákať do nej viac ľudí a zrýchliť diaľkové spoje.

Vlak musí jazdiť rýchlejšie a častejšie, odkazuje expert

„V súčasnosti režim naráža na svoje limity. Vlaky sú preplnené a v porovnaní s podobne preplnenou diaľnicou sú pomalšie o 30 minút. Ak chceme, aby vlak tvoril skutočnú alternatívu voči autu, musí jazdiť rýchlejšie a častejšie. A to bol náš cieľ, ktorý sme si spoločne stanovili,“ zdôraznil pre SITU expert na železničnú dopravu ÚHP Rastislav Farkaš.

Ide podľa neho o najväčšiu reformu v železničnej doprave za poslednú dekádu, na ktorú doteraz nikto nenabral dostatočnú odvahu.

Nový grafikon bude pre štát navyše podľa neho lacnejší ako súčasný, a to napriek tomu, že prinesie viac spojení v pravidelných intervaloch, lepšie prestupy a rýchlejšie cestovanie.

Vďaka novému grafikonu odjazdia vlaky o 1,5 milióna kilometrov ročne viac. Ak by sme chceli dosiahnuť takýto výsledok iným spôsobom, museli by sme pridať približne 60 nových vlakov denne.

Čítaj viac z kategórie: Cestovanie

Zdroje: Pravda, TV Noviny, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá