Na úspech bikesharingu majú vplyv mnohé faktory. Na toto všetko si musia metropoly dávať pozor

  • Na Slovensko zavítal bikesharing len nedávno
  • Vieš koľko napríklad stojí zavedenie takejto služby?
  • Alebo ako sa hodnotí jej úspešnosť?
10134653013_941f91e7e3_k
flickr
  • Na Slovensko zavítal bikesharing len nedávno
  • Vieš koľko napríklad stojí zavedenie takejto služby?
  • Alebo ako sa hodnotí jej úspešnosť?

V rôznych európskych metropolách nájdeš aspoň nejakú tú formu bikesharingu. Európska únia vypracovala niekoľko štúdií, ktoré sa venujú návykom cyklistov či aké typy bikesharingu v Európe fungujú. My sa pozrieme na tie zaujímavejšie fakty z týchto štúdií, napríklad ako funguje financovanie bikesharingov a na ich cenovú politiku.

Zobraziť celú galériu (4)
zdroj: Jeramey Jannene

Na cenu má vplyv viacero faktorov

Podľa štúdie, ktorú urobila EÚ, sa zistilo, že náklady na zavedenie bikesharingu väčšieho rozmeru sa pohybujú na úrovni 2 500 až 3 000 EUR na bicykel, v závislosti od infraštruktúry. Akú infraštruktúru tým myslíme? To záleží od typu bikesharingu.

Napríklad, ak bikesharing ráta so stanicami pre bicykle, tak sa cena navýši, zároveň sa ďalej môže cena odvíjať od typu stanice, ktorá sa použije. Stanice môžu byť napojené na energetickú sieť alebo byť solárne nabíjaná. Vplyv na cenu má aj fakt či mesto bude prevádzkovať službu samo alebo podpíše zmluvu s dodávateľom, ktorému bude za takúto službu platiť.

 

 

Ak si to mesto riadi samo, tak sú samozrejme náklady nižšie, hlavne ak si vezmeme do úvahy, že náklady na prevádzku pri väčších bikesharingoch sa môžu vyšplhať až na sumu 1 500 až 2 500 EUR na bicykel za rok.

 

Čím sa pokrýva prevádzka tohto bikesharingu? Podľa teórie by mali financie na prevádzku plynúť z registračných poplatkov a jazdného, prax je však iná. Väčšina bikesharingov potrebuje dotácie, lebo si nedokáže pokryť svoje prevádzkové náklady, ba ani dokonca počiatočné náklady na investíciu.

Z toho dôvodu sa väčšina nákladov financuje inými spôsobmi. Vo väčšine prípadov sa jedná o priame dotácie, reklamné zmluvy, sponzoring alebo to pokrývajú financie, ktoré sa vyzbierali z parkovacích pokút či poplatky za vjazd do centra mesta. 

Podľa akých parametrov sa hodnotí úspech bikesharingu?

Na toto má EÚ vo svojej štúdii vskutku zaujímavý názor. Tá delí úspech podľa troch skupín, politikov a urbanistov, prevádzkovateľov a používateľov. Predstava politikov a urbanistov o úspechu projektu je v podstate jednoduchá, zlepšiť imidž mesta, zvýšiť počet cyklistov na cestách, znížiť uhlíkovú stopu a zvládať dopyt po verejnej doprave.

A aké majú na to meradlo? Imidž mesta sa meria počtom pozitívnych článkov o iniciatíve, zvýšenie počtu cyklistov sa meria mierou používania bikesharingu čím vyšší podiel, tým lepšie. Čo sa týka zníženia uhlíkovej stopy respektíve smogu mesta, to sa meria podľa toho, koľko jázd autom bolo nahradených využitím bicykla. To isté platí pri verejnej doprave.

Druhá skupina, a to sú prevádzkovatelia, majú predstavu o úspechu inú. Ale to opäť závisí od typu prevádzkovateľa. Ak je prevádzkovateľ firma, tak sa teší z reklamného priestoru a zároveň si finančne prilepší podľa toho, v koľkých mestách túto službu prevádzkuje. Ak je prevádzkovateľom priamo mesto, tak meradlo úspechu je analogické ako u politikov. Zároveň sa kladie dôraz na to či neplynú z prevádzkovania žiadne zlé správy, ako sú napríklad nehody či krádeže alebo akty vandalizmu.

Ak sa nič také nedeje, tak sa to pokladá za pozitívum. No a na záver pre používateľov je meradlo úspechu dostupnosť služby, čiže počet bicyklov a staníc a zároveň ich reálna dostupnosť. Pri reálnej dostupnosti ide o hustotu pokrytia a teda či nenarážajú na prázdne stanice. Pridanú hodnotu má samozrejme aj komfort, ale tu sa už bavíme o modely bicykla a jeho vybavení.

Cenová politika v rôznych európskych metropolách

Amsterdam

Keďže Holandsko je jedna z krajín kde je cyklistov nadpriemerne veľa, ich bikesharing OV Fiets je zameraný na inú cieľovú skupinu. Prevádzkuje ho národný vlakový prepravca  Nederlandse Spoorwegen. Bicykle sú v tomto prípade určené hlavne ako rýchla preprava z vlakových staníc. V ponuke je viac ako 15 000 bicyklov rozdelených po 300 lokáciach po celom Holandsku. Ročný členský poplatok je len jeden cent a prenájom bicyklu stojí 3,85 EUR za jazdu respektíve na prenájom na 24 hodín.

Kodaň

V Kodani funguje bikesharing pod názvom Bycyklen, cena mesačného členského je 9,38 EUR v sume je započítaných aj 140 minút jazdy. Inak sa platí 4 eurá za hodinu jazdy na bicykli, v ponuke sú aj predplatené balíčky. 600 minútový balíček sa dá kúpiť za 40,21 EUR alebo je na výber 1200 minútový balíček v hodnote 67 EUR.  Bicykle sú elektrické, čiže vám uľahčia jazdu a dokonca sú vybavené aj GPS navigáciou.

Londýn

V Londýne sa jazdí na bicykloch pod značkou Santander, pred tým ich prevádzkoval Barclays ale najznámejšie sú pod prezývkou Borisové bicykle, keďže ich zaviedli do prevádzky počas funkčného obdobia Borisa Johnsona ako primátora. Čo sa týka cien, tak platíš 2,25 EUR za prístup do bikesharingu na 24 hodín, každá cesta pod 30 minút je započítaná v cene, ak však cesta trvá dlhšie, tak každá ďalšia polhodina stoji ďalších 2,25 EUR. Druhý variant je ročný variant prístupu a ten stojí 101,09 EUR.

Uvidíme, ako sa bude dariť nášmu bikesharingu. Pevne veríme, že ľudia budú službu využívať naplno.

Zdroj: Mobility Workspace

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech