Naftu majú minúť už tento mesiac. Maďarsko sa pripravuje na najhoršie

  • Maďarsko zápasí s hrozbou nedostatku palív
  • Do značnej miery za neho môže jeho vlastné opatrenie v podobe zastropovania cien pohonných hmôt
Tankovanie nafty a benzínu.
Pixabay
  • Maďarsko zápasí s hrozbou nedostatku palív
  • Do značnej miery za neho môže jeho vlastné opatrenie v podobe zastropovania cien pohonných hmôt

Krajina preto zužuje okruh vozidiel, ktorých vodiči môžu zaobstarávať pohonné hmoty za zastropovanú cenu. A tiež uvoľní 24 % svojich ropných rezerv. Minister maďarskej vlády Gergely Gulyás obe opatrenia oznámil na mimoriadnej tlačovej konferencii.

Viktor Orbán stanovil, že vláda od pondelka 1. augusta navýšila zvláštnu daň pre rafinérie, v praxi teda iba pre spoločnosť MOL, z existujúcich 25 na 40 %. Minister Gulyás zdôvodňuje uvoľnenie rezerv a zúženie zastropovania odstávkou rafinérie Danube.

Rafinéria Danube zaisťuje 100 % maďarských palivových potrieb. Rafinéria predstavuje hlavnú rafinačnú kapacitu spoločnosti MOL v krajine. V súčasnosti spracováva extrémne zľavnenú ruskú ropu Ural.

Od prvej polovice mája sa zľava ropy Ural oproti referenčnej cene severomorskej ropy Brent pohybuje ustálene v pásme od 30 do 35 dolárov na barel. Práve touto zľavou maďarská vláda opodstatňuje uvedené zvýšenie dane uplatnené na príjmy spoločnosti MOL.

Zastropovanie cien pohonných hmôt zaviedla maďarská vláda už vlani v novembri, tento rok v júni potom predĺžila jeho platnosť až do 1. októbra. Ide o cenu 480 forintov na liter benzínu či nafty.

To je v prepočte podľa aktuálneho kurzu 1,21 eura na liter. Okruh vozidiel, ktoré môžu v Maďarsku tankovať za túto cenu, však Orbánova vláda postupne zužuje. Zamedzila už prístup k cenovo zvýhodneným pohonným hmotám cudzincom. Za zastropované ceny môžu tankovať už len súkromné ​​autá, taxi či poľnohospodárske stroje. 

Aktuálne sa zdá, že Orbánové regulácie môžu vyústiť až do nedostatku palív. Diesel by mohol chýbať už v polovici augusta, hovoria odborníci. Informuje o tom aj portál Daily News Hungary.

Zlacňovanie sa skončilo

Priestor pre ďalší pokles cien pohonných látok na slovenských čerpacích staniciach sa pomaly uzatvára. Na základe vývoja svetových cien ropy to predpokladá analytička 365.bank Jana Glasová. Analytička v nasledujúcich dňoch očakáva skôr stagnáciu cien nafty a benzínov.

„Ceny benzínov na našich pumpách v posledných týždňoch klesali ako odozva na znižujúce sa ceny ropy na svetom trhu. Tie klesali zhruba od polovice júna do polovice júla. Odvtedy ale ceny Brent-u opäť rastú a usadili sa nad 100-dolárovou hranicou. Počas minulého týždňa dokonca atakovali úroveň 110 dolárov za barel,“ uviedla pre agentúru SITA Glasová.

Tvrdí, že ak sa rast cien ropy nezastaví a bude naopak pokračovať nad 110-dolárovú hladinu, tak je predpoklad, že ceny pohonných látok zamiera opäť nahor. Podľa údajov Štatistického úradu SR za 29. tohtoročný týždeň ceny benzínu na pumpách opäť klesli, čo bolo v súlade s očakávaniami analytičky Glasovej.

muž pri motorke tankuje na čerpacej stanici
zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Stalo sa tak tretí týždeň po sebe. Liter 95-oktánového benzínu sa tak minulý týždeň predával za priemernú cenu až 1,833 eura a na týždňovej báze si odpísal až 2,6 %. Cena 98-oktánového benzínu taktiež klesla, a to o 2,4 % na úroveň 2,032 eura za liter. Znížili sa aj ceny nafty, a to o 1,8 % na úroveň 1,864 eura za liter.

V medziročnom porovnaní si ale za benzín a naftu výrazne priplácame. Benzín 95 je drahší o zhruba 30 % ako vlani a benzín 98 o 26 %. Najvýraznejší medziročný rast však zaznamenáva nafta, ktorá je až o 48 % drahšia ako vlani.

Zhruba od polovice júna sa začala cena ropy Brent znižovať. Postupne klesla z úrovní nad 120 americkými dolármi za barel až pod 100-dolárovú hranicu. Tieto úrovne ale neudržala.

„Obavy z nedostatku ropy na trhu vytlačili jej cenu opäť nad hladinu 100 dolárov za barel. A na týchto úrovniach sa drží doteraz,“ podotkla Glasová. Počas minulého týždňa dokonca ešte posilnila a obchodovala sa za 105 až 110 dolárov.

Môžu za to podľa analytičky obavy z nedostatku ropy na trhu, čo vyplýva z vojnového konfliktu na Ukrajine a zo zákazu dovozu ruskej ropy. Predovšetkým na európskom trhu je preto ropy nedostatok.

„Dôležité je ale spomenúť, že na ropný trh v súčasnosti pôsobia protichodné faktory. Na jednej strane je to nedostatok ropy na trhu, ktorý tlačí jej ceny nahor, a na strane druhej sú tu obavy z recesie svetovej ekonomiky a z poklesu dopytu po rope. A to tlačí ceny na ropnom trhu nadol. Ďalší vývoj teda bude závisieť od toho, ktorý z týchto scenárov preváži,“ uzavrela Glasová.

Zdroje: TASR, SITA, Daily News Hungary

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá