Najväčší sexisti sú ĽSNS a FITINN. Toto sú najsexistickejšie reklamy na Slovensku

  • 4. ročník anticeny Sexistický kix pozná víťazov
  • Porota udelila anticenu trom kampaniam, verejnosť rozhodla o ďalších
Sexistický kix, Archív: Startitup
  • 4. ročník anticeny Sexistický kix pozná víťazov
  • Porota udelila anticenu trom kampaniam, verejnosť rozhodla o ďalších

Štvrtý ročník anticeny Sexistický kix sa niesol v znamení mýtov o kráse aj rodovej rovnosti. Odborná porota vybrala tri reklamy, z ktorých jedna získala finálnu anticenu. Okrem rozhodnutia poroty, hlasovala aj verejnosť, ktorá spolu rozdala až 20 491 dislajkov. Verejného hlasovania sa zúčastnilo 1677 ľudí a okrem anticeny sa odborná porota po prvýkrát rozhodla udeliť aj pozitívne ocenenie za dobrý príklad, ktorý prispela k rodovej rovnosti a etickejšiemu reklamnému prostrediu.

„Keďže odborná porota udelila anticenu trom z nominovaných reklám, tím Sexistického kixu sa rozhodol zverejniť rovnaký počet sexistických vizuálov, ktoré vzišli z hlasovania verejnosti. Kým vo výbere poroty dominoval sexizmus v podobe mýtu krásy, verejnosť označila za neprijateľné najmä reklamy, ktoré prezentovali ženy v sexualizovanej pozícii či inak ponižujúcom postavení voči mužom,“ zhodnotila Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka Sexistického kixu.

Anticenu tento rok získala spoločnosť FITINN za kampaň, v ktorej sa rozhodli objektifikovať ženy a uchýlila sa k bodyshamingu žien aj mužov. Jeden z porotcov, zakladateľ reklamnej agentúry Róbert Slovák a jeho priatelia a člen Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu Róbert Slovák upozornil aj na to, že v súčasnej dobe trpí mnoho ľudí poruchami príjmu potravy ako anorexia či bulímia. Okrem toho, že sú to závažné psychické ochorenia, majú aj jednu z najvyšších úmrtností z duševných porúch. Preto je podľa neho takáto reklama spoločensky nezodpovedná.

Čítaj viac TU>>Psychologička označila kampaň FITINNU za dehonestujúcu. Značka sa bráni, že chcela len motivovať ľudí

Gepostet von Sexistický kix am Mittwoch, 6. November 2019

Medzi vybranými reklamami poroty sa ocitla aj kampaň Hornbachu, ktorá okrem toho, že podporuje mýty krásy, obsahuje aj mnohé sexistické prvky.

Spredmetňovanie, rodové stereotypy, sexualizácia, mýtus krasy v jednej kampani od veľkej značky, ktorá je navyše známa svojou obvykle kvalitnou komunikáciou je o to väčší prešľap,“ povedal člen poroty, prezident združenia tvorivých pracovníkov v reklame ArtDirectorsClub a spolumajiteľ reklamnej agentúry Triad Martin Woska.

zdroj: Sexistický kix

Tretia anticena odbornej poroty bola udelená spoločnosti Sunar. Jej reklamu, podľa ktorej reálne podoby ženského tela v rôznych životných fázach nemôžu byť krásne, kriticky zhodnotila členka poroty Eva TikoRajčáková, výkonná riaditeľka Rady pre reklamu.

„Reklama naznačuje, že žena, ktorá porodila, si už nemôže obliecť bikiny, teda cítiť sa príťažlivo. Takéto vyjadrenie považujem voči ženám matkám za neúctivé a ponižujúce,“ povedala.

Gepostet von Sexistický kix am Sonntag, 3. November 2019

Rozhodovala aj verejnosť

Širokej verejnosti najviac prekáža zobrazovanie žien v sexualizovanej alebo ponižujúcej polohe. Sú medzi nimi vizuály malých zadávateľov – autoumyvárky a reštaurácie, ale aj politická kampaň v prezidentských voľbách, pričom ich navyše spája predstava žien ako objektu, ktorým môžu muži disponovať, i mýtus krásy. Najviac negatívnych hlasov (618) získala kampaň politickej strany ĽSNS, kde použil také vyjadrenie ako napríklad: „Najkrajšie sú Slovenky, netreba nám cudzinky!“ či „Rodina je muž a žena, stop LGBT.“

Trestné oznámenie na stranu Kotleba-ĽSNS a ich vodcu Mariána K., ktoré sme podali vo veci nenávistného billboardu (viac…

Gepostet von Inštitút ľudských práv – Human Rights Institute am Dienstag, 18. Juni 2019

Pozitívne ocenenie

Tím Sexistického kixu tento rok vyzdvihol aj pozitívny príklad zadávateľa, ktorého reklama je založená na prekonávaní rodových stereotypov. Spoločnosť Harmony (patriaca pod nadnárodnú spoločnosť SHP Group) v kampani na kuchynské utierky poukázala na nerovnosť v deľbe domácich prác medzi ženami a mužmi.

Oceňujeme prístup k tvorbe reklamy, ktorý pracuje s myšlienkou využiť na prezentáciu produktov antisexistickú komunikáciu presadzujúcu rodovú rovnosť. Kampaň považujeme za pozitívny príklad, ako prispievať k etickejšiemu reklamnému prostrediu bez sexistického smogu,“ uzavrela Diana Gregorová, spoluorganizátorka Sexistického kixu.

 

Zdroje: TS

Najnovšie video