Nákladiaky a autobusy budú môcť šoférovať mladší Slováci. Potrebný vek sa má znížiť

  • Minimálny vek na získanie vodičského preukazu C, CE, D, DE sa má znížiť
  • Telefonovanie za volantom bude závažným porušením pravidiel cestnej premávky
vodičák
Unsplash/Sander Yigin, Victoria Kubiaki
  • Minimálny vek na získanie vodičského preukazu C, CE, D, DE sa má znížiť
  • Telefonovanie za volantom bude závažným porušením pravidiel cestnej premávky

Vodičské preukazy C a CE by mohli získavať už vodiči vo veku 18 rokov namiesto súčasných 21. Pri vozidlách skupín D a DE by sa mal minimálny vek znížiť z 24 na 21 rokov. Podmienkou má byť absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie.

Slovenská legislatíva sa tak má zosúladiť so smernicou Európskej únie. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú v stredu schválila vláda. Nové pravidlá majú platiť od polovice júla tohto roku, píše SITA.

Za určitých podmienok

„Vodičské oprávnenie skupiny D a DE, ktoré bolo udelené po dovŕšení veku 21 rokov a jeho držiteľ získal len zrýchlenú základnú kvalifikáciu, bude do dovŕšenia veku 23 rokov oprávňovať len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na autobusovej linke, ktorá nepresahuje 50 kilometrov,“ dopĺňa rezort.

Dané obmedzenia majú platiť do dovŕšenia základného minimálneho veku na vedenie motorových vozidiel skupiny D a DE, teda do 24 rokov.

„Absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie bude musieť žiadateľ doložiť skúšobnému komisárovi pred samotnou skúškou z odbornej spôsobilosti. Po úspešne vykonanej skúške z odbornej spôsobilosti bude musieť vodič ešte úspešne vykonať skúšku podľa zákona o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov, čím získa aj osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačnú kartu vodiča,“ uviedlo ministerstvo vnútra s tým, že až potom bude vodič oprávnený viesť motorové vozidlá danej skupiny v nižšom veku.

Príslušníci ozbrojeného bezpečnostného zboru, ozbrojeného zboru, Hasičského a záchranného zboru alebo profesionálni vojaci, ktorí získajú vodičský preukaz na skupiny C a D v skoršom veku, ako je základný minimálny vek, by ich mali môcť využívať iba na území Slovenskej republiky.

Medzi podmienky na udelenie vodičského oprávnenia by sa malo doplniť aj preskúmanie zdravotnej spôsobilosti osobitne vo vzťahu k závislosti od alkoholu, inej návykovej látky alebo liečiva a odbornému poradenstvu, ak žiadateľ v priebehu posledných piatich rokov ako vodič motorového vozidla bez vodičského oprávnenia porušil pravidlá cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo odmietnutím podrobiť sa vyšetreniu na ich zistenie.

20210911_arriva_04822311
zdroj: Jaroslav Novák/TASR

Návrh prináša aj iné novinky

Vodičské oprávnenie skupiny B by sa mohlo rozšíriť na vozidlá s pohonom na alternatívne palivá do 4 250 kilogramov. Prekročenie dovolenej rýchlosti v obci o 50 kilometrov za hodinu a viac a mimo obce o 60 kilometrov za hodinu a viac bude klasifikované ako porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.

Medzi závažné porušenia pravidiel cestnej premávky sa má po novom zaradiť aj porušenie zákazu držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie počas šoférovania, okrem použitia systému „voľné ruky“.

V blokovom konaní bude podľa ministerstva za daný skutok možné uložiť pokutu do 150 eur, v konaní pred správnym orgánom pokutu od 60 eur do 300 eur a bude tiež možné uložiť aj sankciu zákazu šoférovania v trvaní do dvoch rokov.

mobil za volantom
zdroj: Unsplash/Alexandre Boucher

Spolu s týmito zmenami sa navrhujú aj zmeny v zákone o priestupkoch, na základe ktorých by sa tieto priestupky mohli prejednávať v správnom konaní.

Umožnilo by to uložiť aj sankciu zákazu činnosti a ďalšie opatrenia ukladané pri recidíve závažných porušení pravidiel cestnej premávky, ako sú preskúšanie odbornej spôsobilosti, preskúmanie zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.

Vo väčšine prípadov je pravdepodobnosť vzniku nehody priamo ovplyvnená rýchlosťou, správnosťou rozhodovania, ako aj časom potrebným na jeho vykonanie. Rýchlou jazdou sa, samozrejme, skracuje čas nevyhnutný na vyhodnotenie situácie a na vykonanie úkonu ako reakcie na kritickú situáciu, v neposlednom rade sa zvyšovaním rýchlosti jazdy priamou úmerou predlžuje aj brzdná dráha vozidla,“ zdôrazňuje ministerstvo vnútra.

Všetky tieto faktory podľa rezortu zvyšujú potenciál rýchlej jazdy negatívne ovplyvniť bezpečnosť cestnej premávky.

Zdroje: TASR, SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá