Nakŕm svoj mozog. Týchto 7 superpotravín ti pomôže nakopnúť tvoj výkon na maximum

  • Zaradenie týchto potravín do svojho jedálnička by si mal určite zvážiť
  • Sú totiž potravou nielen pre tvoje telo, ale aj pre mozog
  • Tvoj mentálny výkon ti pomôžu nakopnúť na maximum
jason-briscoe-5IGprlBT5g4-unsplash
Unsplash/Jason Briscoe
  • Zaradenie týchto potravín do svojho jedálnička by si mal určite zvážiť
  • Sú totiž potravou nielen pre tvoje telo, ale aj pre mozog
  • Tvoj mentálny výkon ti pomôžu nakopnúť na maximum

Určite pre nikoho nie je žiadnou novinkou, že to, čo jeme, ovplyvňuje nielen naše telo, ale vo veľkej miere aj našu myseľ. Jedlo, ktoré prijímame, by sme mohli prirovnať k akémusi “palivu”. 

Aké potraviny by si teda určite mal zaradiť do svojho jedálnička?

#1 Ryby

Ryby sú totiž bohatým zdrojom Omega-3 mastných kyselín, a tieto tuky majú obrovský vplyv na celý náš organizmus a na fungovanie celého tela, pričom mozog, samozrejme, nie je žiadnou výnimkou. Patria medzi najštudovanejšie a zároveň aj najefektívnejšie látky zlepšujúce jeho činnosť . 

Omega-3 mastné kyseliny sa nachádzajú v tuku rýb a sú bohatým zdrojom kyseliny dokosahexaenovej. Tá sa podľa informácií z portálu Health Line spája so schopnosťou jasného myslenia, s pamäťou a s našou reakčnou dobou.

Potraviny s vysokým obsahom Omega-3 mastných kyselín, ako napríklad ryby, sú preto skvelé pre ľudí, ktorí na sebe pozorujú mierny pokles funkcií mozgu. 

zdroj: Photo by <a href="https://unsplash.com/@sebastiancoman?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Sebastian Coman Photography</a> on <a href="https://unsplash.com/s/photos/fish-food?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>

#2 Čučoriedky

Čučoriedky poskytujú naozaj veľké množstvo zdravotných benefitov. Sú totiž bohatým zdrojom antioxidantov, takže ich konzumácia vytvorí v našom tele akýsi “obranný štít” proti oxidačnému stresu a zápalovým ochoreniam, ktoré môžu viesť podľa tejto štúdie k predčasnému starnutiu mozgu a neurodegeneratívnym ochoreniam. 

Dokázalo sa tiež, že antioxidanty obsiahnuté v čučoriedkach pomáhajú zlepšovať komunikáciu medzi mozgovými bunkami. 

#3 Kurkuma

O tomto jedinečnom korení sa v poslednom období písalo dosť a je potrebné poznamenať, že naozaj právom. 

Sýto žltý prášok totiž obsahuje kurkumín, pri ktorom sa ukázalo, že dokáže prejsť tzv. hematoencefalickou bariérou, a priamo tak ovplyvniť mozgové bunky. Podľa portálu Healthline dokáže priaznivo ovplyvniť pamäť, ale aj zmierniť depresiu.

Treba mať na pamäti, že na dosiahnutie týchto výsledkov je potrebné užívať kurkumové výživové doplnky so zvýšeným obsahom kurkumínu, korenie ho obsahuje menej a musel by si z neho zjesť naozaj neprimerane veľké množstvá. 

Pomôžu ti s prácou či so štúdiom. Toto je 9 najefektívnejších nootropík, ktoré môžeš získať bez predpisu

#4 Brokolica

Áno, aj táto nie príliš obľúbená potravina má v zdravom rebríčku svoje nezastupiteľné miesto. Brokolica totiž obsahuje okrem množstva antioxidantov aj vitamín K. 

Ako uvádza portál Healthline, tento vitamín rozpustný v tukoch je priam nevyhnutný pre tvorbu sfingolipidov, ktoré sú súčasťou mozgových buniek. 

Už viacerým štúdiám sa podarilo dokázať, že zvýšený príjem vitamínu K (obsiahnutom aj v brokolici – už porcia 160 gramov obsahuje jeho dennú odporúčanú dávku) vedie k zlepšeniu pamäte a kognitívnych funkcií.  

#5 Horká čokoláda

Ak si rád dopraješ aj nejaký dezert, no zároveň si rád zamaškrtíš zdravo, horká čokoláda pre teba môže byť najlepším riešením. Okrem toho tým opäť pomôžeš aj svojmu mozgu.

Horká čokoláda totiž obsahuje kakao, ktoré je bohatým zdrojom telu veľmi prospešných flavonoidov. 

Vedcom sa podarilo dokázať, že konzumácia čokolády s minimálne 70 % kakaa môže zvýšiť plasticitu mozgu, no rovnako tiež podporiť zlepšenie pamäte a schopnosti učenia. 

#6 Pomaranče 

Vedel si, že už konzumáciou jediného stredne veľkého pomaranču môžeš do tela dostať dennú odporúčanú dávku vitamínu C? Je to dôležitý fakt, pretože, ako dokázala štúdia, práve vitamín C je kľúčovým faktorom pri prevencii mentálneho poklesu. 

Ďalšej štúdii sa podarilo dokázať, že zvýšenie hladiny vitamínu C v krvi pomohlo účastníkom výskumu pri zlepšení fokusu, pamäte i rýchlosti pri rozhodovaní. 

Vitamín C, okrem pomarančov vo vysokej miere prítomný napríklad aj v potravinách ako kivi, grep, jahody či paprika, pomáha aj pri prevencii ochorení ako depresia, úzkosť či schizofrénia. 

#7 Vajíčka

A nakoniec niečo pre milovníkov raňajok, ktorých súčasťou jednoducho musí byť vajíčko na akýkoľvek spôsob. 

Vajíčka totiž obsahujú pre mozog hneď dve zaujímavé zložky, a to vitamíny skupiny B a tzv. cholín, ktorý je mimoriadne dôležitý pri vytváraní acetylcholínu, neurotransmitera, ktorý pomáha regulovať náladu a pamäť.

Čo sa týka vitamínu B, ten pomáha spomaliť starnutie mozgu, čím odďaľuje mentálny pokles súvisiaci s pribúdajúcim vekom. 

Zdroje: Health Line, ncbi.nlm.nih.gov, Health Line, Health Line, ncbi.nlm.nih.gov

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK