Pomôžu ti s prácou či so štúdiom. Toto je 9 najefektívnejších nootropík, ktoré môžeš získať bez predpisu

  • Počul si už o nootropikách?
  • Niekedy sa na ich označenie používa aj pojem „inteligentné drogy“
  • Ide o výživové doplnky, ktoré spúšťajú v mozgu celý rad procesov
nootropika
Unsplash/Csaba Balazs | Unsplash/Anna Shvets
  • Počul si už o nootropikách?
  • Niekedy sa na ich označenie používa aj pojem „inteligentné drogy“
  • Ide o výživové doplnky, ktoré spúšťajú v mozgu celý rad procesov

Nootropiká sú v poslednom období veľkou témou. Videl si film Všemocný (Limitless)? Bradley Cooper v ňom využíva silu zázračných piluliek, ktoré mu umožňujú kapacitu jeho mozgu využívať na 100 %, vďaka čomu dosahuje neuveriteľné mentálne výkony. Nootropiká ti síce až takýto boost nedajú, ale môžeš sa k nemu aspoň priblížiť. 

Čo sú nootropiká?

Ako sme už spomenuli, nootropiká sa označujú za ,,inteligentné drogy“, v skutočnosti však samozrejme o žiadne drogy nejde. Nootropiká sú podľa portálu Medical News Today látky, ktoré svojím zložením podporujú činnosť mozgu, a podporujú také jeho funkcie ako pamäť, výkonnosť či kreativita. Mohli by sme ich nazvať aj nutrientmi pre mozog, ktoré poriadne boostnu jeho výkon. Okrem ich účinku je skvelé aj to, že sú voľne predajné – na ich kúpu teda nepotrebuješ žiaden lekársky predpis. 

Toto je 7 najefektívnejších, vďaka ktorým sa tvoja výkonnosť, pozornosť, sústredenosť či kreativita posunú na úplne nový level. 

#1 Kofeín

Začneme, samozrejme, kofeínom. Jeho účinky na náš organizmus sú nesporné, a s najväčšou pravdepodobnosťou si si ich už vyskúšal aj ty. Podľa údajov z PubMed Central ide dokonca o najrozšírenejšiu psychoaktívnu látku na celom svete. 

Nachádza sa samozrejme v káve, ale aj v čajoch, v colových nápojoch, energetických drinkoch, ale aj v rôznych liekoch. Ak však jeho účinky chceš využiť naplno, vyskúšaj kofeínové tablety, ktoré zablokujú receptory adenozínu v tvojom mozgu, vďaka čomu sa budeš cítiť menej unavený. 

Kofeínové kapsule, ktoré sú u nás štandardne voľnopredajné, obsahujú cca 200 mg kofeínu, čo je cca 2-2,5x viac, ako šálka kávy. Za bezpečnú dávku sa pritom považuje cca 400 mg denne. Pri kofeíne si však daj pozor na to, že ako si si určite všimol, na istý čas ťa síce nabudí, no po vyprchaní účinkov na teba môže doľahnúť ešte väčšie vyčerpanie. Skvele tak funguje vtedy, ak ti napr. horí nejaký termín, a prácu musíš dokončiť do niekoľkých hodín, alebo keď v noci potrebuješ zostať hore. 

zdroj: Unsplash/Jefferson Santos

#2 Teanín

Teanín, alebo L-Theanine, je aminokyselinou nachádzajúcou sa predovšetkým v čaji, no podobne ako kofeín, aj túto látku nájdeš dostupnú aj v kapsuliach. Bežne dostupné kapsule obsahujú 200-250 mg teanínu, a keďže teanín má maximálnu dennú odporúčanú dávku rovnakú ako kofeín, vziať si ich môžeš max. 2.

PubMed Central popisuje skvelé účinky tejto látky tak, že v tvojom mozgu zvýši hladinu alfa vĺn, ktoré súvisia s tvojou kreativitou. Navyše má zároveň príjemné upokojujúce účinky, a to bez toho, aby sa dostavila ospalosť. 

Viaceré štúdie, okrem iných napríklad aj táto, odporúčajú kombinovať teanín s kofeínom. Táto kombinácia totiž zvýši tvoju bdelosť i tvoj výkon, no zároveň si pritom zachováš pokojnú myseľ, a tvoje myšlienky nebudú plynúť nekontrolovateľným prúdom. 

#3 Ženšen (Panax Ginseng)

Ženšen je liečivou rastlinou, ktorá sa v tradičnej čínskej medicíne používa už stovky rokov. Ide vlastne o koreň rastliny všehoj ázijský, no niekedy sa už pojmom ženšen označuje aj celá táto rastlina. 

Ako uvádza portál Health Line, požitie jednej dávky (200-400 mg) znižuje únavu a výrazne zlepšuje výkon pri náročných úlohách, takže ide o skvelú voľbu napríklad pre študentov. Telo si však na jeho príjem môže zvyknúť, a ďalej naňho nebude reagovať, preto je vhodné jeho používanie po niekoľkých týždňoch prerušiť. 

Užívať CBD môžu aj deti či zvieratá. Týchto 7 zaujímavých faktov si doteraz nevedel

#4 Rhodiola

Trápi ťa v poslednom období priveľa stresu, čo následne znižuje tvoju sústredenosť a produktivitu? V tom prípade je pre teba skvelou voľbou Rhodiola. Viacero štúdií totiž potvrdilo, že tablety z Rhodioly pomáhajú zlepšovať náladu, znižujú pocit vyhorenia, pomáhajú pri úzkosti a znižujú hladinu stresu. 

Tento prírodný adaptogén sa vyrába z koreňov rozchodnice ružovej, a je vhodný na dlhodobé užívanie. Samozrejme je takisto voľne dostupný. Odporúčanou dennou dávkou sú 1-2 kapsuly denne (v závislosti od tvojho aktuálneho psychického zaťaženia). 

#5 Omega-3 mastné kyseliny

Tieto tuky majú obrovský vplyv na celý náš organizmus a na fungovanie celého tela, pričom mozog samozrejme nie je žiadnou výnimkou. Patria pritom medzi najštudovanejšie a zároveň aj najefektívnejšie látky zlepšujúce jeho činnosť . 

Omega-3 mastné kyseliny sa nachádzajú v tuku rýb, a sú bohatým zdrojom kyseliny dokosahexaenovej. Tá sa podľa informácií z portálu Health Line spája so schopnosťou jasného myslenia, s pamäťou a s našou reakčnou dobou. Tablety s Omega-3 mastnými kyselninami sú preto skvelé pre ľudí, ktorí na sebe pozorujú mierny pokles funkcií mozgu. 

Na trhu nájdeš množstvo kapsúl tohto druhu, pričom dávkovanie je pri všetkých cca rovnaké. Berú sa 3x denne po 1-2 tabletách. 

zdroj: Pexels/Pixabay

#6 Bacopa Monnieri

Alebo v preklade, bakopa drobnolistá. Táto rastlina je však známa aj pod názvom Brahmi, a keby sme sa pokúsili o preklad tohto slova, dostali by sme niečo ako „kozmické poznanie”. Spĺňajú však doplnky z tejto rastliny to, čo sľubuje jej názov? Určite áno. 

Táto rastlina sa už storočia používa v ajurvédskej medicíne na zlepšenie funkcie mozgu. Viacero štúdií potvrdilo, že urýchľuje spracovávanie informácií, znižuje reakčné časy a zlepšuje pamäť. Jej menšou nevýhodou je však to, že jej účinky nepocítiš okamžite. Maximálny účinok sa dostaví, až keď budeš dennú dávku 300-600 mg užívať každodenne niekoľko mesiacov. Určite to však zato stojí. 

#7 Lion’s mane

Medzi nootropiká radíme aj extrakty z húb ako Reishi, Cordyceps, Shiitake a ďalšie, ale aj z koralovca ježotivého, teda Lion’s mane (Yamabushitake). Portál MindLabPro dokonca toto nootropikum označil za jedno z najefektívnejších zo všetkých. 

Ak mu dáš šancu, tešiť sa môžeš účinkom, akými sú výrazné zlepšenie kognitívnych funkcií, zlepšenie nálady či zmiernenie príznakov úzkosti. Predáva sa aj vo forme kapsúl, aj vo forme prášku, takže si môžeš vybrať, čo ti vyhovuje viac.

#8 Ashwagandha

Ashwagandha je nenápadnou bylinkou, no jej účinky sú naozaj obrovské, a prekvapia každého, kto im dá šancu. Viacero štúdií, okrem iných aj táto, jasne preukázali, že táto rastlina má schopnosť znižovať hladinu kortizolu v tele, čo výrazne prispieva k zníženiu stresu a úzkosti. 

Pozitív má však podstatne viac. Ako informuje aj portál Helath Line, pomáha pri boji so zápalmi, podporuje rast svalovej hmoty, zlepšuje plodnosť u mužov, a dokonca je skvelou prevenciou onkologických ochorení. Neuveriteľné účinky má však aj na mozog – výrazne znižuje reakčný čas, zlepšuje pamäť, zvyšuje produktivitu a pomáha udržať bdelú pozornosť. 

#9 MCT olej

Počul si už o MCT oleji? Ak nie, je najvyšší čas napraviť to, a naplno využiť benefity, ktoré ti môže poskytnúť. Ide o syntetický pripravovaný diétny tuk, najčastejšie vyrobený z kokosového oleja. Často sa využíva ako spaľovač tukov, no využiť môžeš aj jeho ďalší účinok – rýchle doplnenie energie. 

MCT olej totiž dokáže poriadne boostnuť nielen tvoju fyzickú energiu napríklad pred cvičením, ale aj tú mentálnu. Ako uvádza aj portál Medical News Today, pri dlhodobom užívaní celkovo zlepší stav tvojej mozgovej a pamäťovej funkcie, no funguje aj okamžite po užití – výrazne zvyšuje mentálny i fyzický výkon, a podporuje vytrvalosť. 

Vyskúšal si už niektoré z menovaných nootropík?

Článok bol pôvodne publikovaný 2. novembra 2020. 

Zdroje: medicalnewstoday.com, mindlabpro.com, healthline.com, healthiline.com, ncbi.nlm.nih.gov, ncbi.nlm.nih.gov, tandfonline.com, healthline.com, ncbi.nlm.nih.gov, ncbi.nlm.nih.gov, ncbi.nlm.nih.gov, healthline.com, webmd.com, medicalnewstoday.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK