Nauč sa ako správ­ne pit­cho­vať

Vladimíra Briestenská / 2. decembra 2014 / Tools a produktivita

Ak sami roz­bie­ha­te star­tup urči­te vie­te, že dať pit­ch je jed­no­du­cho nut­nosť a toto „ume­nie“ urči­te nerad­no pod­ce­ňo­vať ak chce­te pre­dať svoj nápad. Ako si udr­žať chlad­nú hla­vu a nespra­viť si han­bu pred poten­ciál­ny­mi inves­tor­mi či ľuď­mi, s kto­rý­mi sa bude­te stre­tá­vať prav­de­po­dob­ne dosť čas­to? Dáme vám 4 rady ako na to!

1. Trénujte, trénujte, trénujte

Tréning znamená všetko. Prezentáciu je dôležité cvičiť pred kolegami, doma pred zrkadlom, všade, hocikde a hocikomu. Tiež treba mať na pamäti, že tri hlavné ingrediencie rozprávania – Ethos, Pathos a Logos by mali byť v harmónii.  To je kľúčom k úspechu. Logos  totiž predstavuje logiku/ dôkazy prejavu – štatistiky, prípadové štúdie, čísla. Ethos reprezentuje dôveru / pridanú hodnotu, a teda osobný branding človeka a jeho sebavedomie. Pathos sú zase emócie a hodnoty, preto by mal každý pitch obsahovať inšpiratívne príbehy, výroky. Pýtate sa, ktorá zložka je najdôležitejšia? Všetky.

 

2. Priznajte si trému a využite ju vo svoj prospech

Nebojte sa priznať, že máte strach. To sa stáva. Ale aj telo možno  trošku oklamať. Je dokázané, že ak zjete nejaké ovocie alebo zeleninu pred nástupom na pódium, hladina cukru v krvi sa adekvátne dvihne a žalúdok nebude ani plný a ani prázdny – telo bude mať dojem správneho “food balance”. Stres dokážete znížiť aj dýchaním. Stačí sa posadiť, vyrovnať sa a pomaly zhlboka dýchať, čím sa fyziologicky znižujete tep a tým pádom aj hladina stresu.                         

3. Ukážte rešpekt

Speaking is a privilege. Show respect. Nikdy nečítajte svoju prezentáciu. Ľudia vidia, a hlavne cítia, že nie ste pripravený. Buďte pokorný, podeľte sa o vlastný príbeh a podložte ho praxou.

 

4. Pravidlo 10/20/30

Zlaté pravidlo úspešných spíkrov. 10 je maximálny počet slidov v prezentácii, 20 predstavuje počet minút, koľko hovoríte, a 30 znamená optimálnu veľkosť písma v prezentácii.

Fun fact na záver, alebo čo ešte prezradil tím The Spot:         

Vedeli ste, že človek za minútu premýšľa nad 600 slovami? Hovorí však v priemere iba okolo 140 slov za minútu. Takže stačí, ak na pódiu v konečnom dôsledku poviete iba pár slov, myseľ publika aj tak preskočí k niečomu úplne inému. A čo viac, až 50% ľudí má problém so sluchom, takže polovica divákov pravdepodobne ani nebude nepočuť, čo hovoríte. Pitchu sa teda absolútne nemusíte báť. :)

Pridať komentár (0)