Nechceli sme byť online

  • Organizátori podujatia Dobrý trh, ktoré sa koná trikrát do roka striedavo na Jakubovom námestí, Panenskej ulici a Starej tržnici v Bratislave, spustili e-shop s produktami lokálnych predajcov.
  • Aký dopad má ekonomická kríza súvisiaca s koronavírusom na maloobchodníkov, prežijú malé podujatia po uvoľnení všetkých opatrení a prečo bolo spustenie e-shopu najlepším riešením pre Dobrý trh?
 srcset
  • Organizátori podujatia Dobrý trh, ktoré sa koná trikrát do roka striedavo na Jakubovom námestí, Panenskej ulici a Starej tržnici v Bratislave, spustili e-shop s produktami lokálnych predajcov.
  • Aký dopad má ekonomická kríza súvisiaca s koronavírusom na maloobchodníkov, prežijú malé podujatia po uvoľnení všetkých opatrení a prečo bolo spustenie e-shopu najlepším riešením pre Dobrý trh?

Bratislavčania navštevujú Dobrý trh najmä kvôli priateľskej atmosfére – ulice bez áut, spolupracujúce susedstvá, spoznávanie nových zákutí, spontánne stretnutia a prieskum lokálneho trhu. Pre predajcov je osobné stretnutie so zákazníkmi skvelou príležitosťou na vybudovanie si vzťahu, na základe ktorého zákazníci nakupujú u konkrétneho predajcu omnoho častejšie.

Lokálne produkty stoja viac. Mnohých odrádza hlavne cena, pretože môžu mať to isté za nižšiu sumu, síce z nekvalitného materiálu a menej precíznej výroby. Za krátku dobu bude produkt nepoužiteľný alebo sa zmení trend, a tak bude jednoduché nahradiť ho opäť niečím dostupným. To znamená aj viac odpadu. Riešením je nakupovať naozaj to, čo zákazník využije. Vyhľadávať univerzálny dizajn, spoľahlivý materiál a kvalitnú výrobu. Porozprávať sa o produkte s predajcom a nechať si čas na rozmyslenie. Podpora domácej ekonomiky, aj to je jeden zo zámerov Dobrého trhu.

Mnoho predajcov opustilo full-time zamestnania a odhodlali sa živiť tým, čo ich baví. To je skvelá správa pre našu krajinu – že možnosti na sebarealizáciu existujú, že práca môže tešiť a záľuba uživiť. V súvislosti s koronavírusom však rozvinutú ekonomiku pozastavila kríza. Nemožnosť stretávania sa ovplyvnila nielen Dobrý trh ako podujatie, ale takisto predaj maloobchodníkov. Organizátori spustili výskum zameraný na situáciu predajcov v čase krízy. Viac ako 40
percent predajcov nie je spokojných s pomocou štátu. Až tretina nemá zamestnancov, pomoc je nasmerovaná na veľké firmy, nie na malé rodinné podniky a živnostníkov. Mnoho umelcov na voľnej nohe je dva mesiace bez príjmu, nedosiahnu na OČR ani iné kompenzácie. Predajcovia poľnohospodárskych produktov rátajú s trhom už vopred, plodiny sa vysádzajú v januári a zrušenie podujatia znamená, že značná časť úrody nebude využitá.

zdroj: Dobrý trh

Riešením predaja by boli e-shopy, avšak pre mnohých je náročné adaptovať sa na online predaj. Jedná sa o časovo náročné procesy – ak predajca nebol doposiaľ na sociálnych sieťach a nespravoval web, nezíska veľký počet fanúšikov zo dňa na deň. Online reklama je často nedostupná, vyžaduje si investíciu a organický dosah na zákazníkov je pri lokálnom predaji zanedbateľný. Preto prišli organizátori Dobrého trhu s vlastným e-shopom, na ktorom nájdu záujemcovia Mačky vo vreci. Jedná sa o tašky naplnené lokálnymi produktami so zameraním na rôzne využitie, na oblečenie a krásu, gastronómiu či detské záujmy. Kupujúci netušia, čo presne v taškách nájdu, ale zárukou je, že to budú kvalitné a lokálne produkty. Zoznam predajcov, ktorí prispeli, nájdu priamo na webe: http://onlajn.dobrytrh.sk/

E-shop Dobrého trhu je spustený od 25.5. a ukončí sa osobným prevzatím tašiek 6.6. na Jakubovom námestí. Aby si verejnosť pripomenula atmosféru Dobrého trhu, rozhodli sa organizátori pre výber práve tejto lokácie, kde podujatie bežne prebieha. Mačky vo vreci budú umiestnené v prevádzkach v okolí námestia a tak si môžu kupujúci posedieť na káve, prípadne niečo navyše nakúpiť a pomôcť aj týmto malým podnikom. Na námestí bude hrať hudba, na mieste bude stánok Dobrého trhu s novým merchom a obsah svojej tašky budú kupujúci môcť vymeniť na swape Mačiek vo vreci, ak by niektorému z produktov nevedeli nájsť využitie.

Je tu aj možnosť zakúpenia Dobrej Mačky, ktorá je zároveň crowdfundingovou vsuvkou tohto projektu. Dobrý trh sa doposiaľ nikdy nedožadoval finančnej pomoci od verejnosti, avšak po mnohých otázkach týkajúcich sa práve tejto formy podpory, môžu záujemcovia poslať sumu bez nároku na odmenu. Pomôžu tak Dobrému trhu prečkať kritické obdobie. ,,Nechceli sme, aby bol Dobrý trh online“, tvrdia organizátorky Barbara Zavarská a Illah van Oijen. ,,Pre podujatie je zásadné práve to, čo považujeme za offline – teda vybehnúť na ulicu, stretnúť známych, zaujímať sa o svoje okolie a vedieť, čo skutočne nakupujeme“, e-shop považovali najprv za nereálny nápad, ale presvedčili ich žiadosti o pomoc zo strany predajcov a skutočnosť, že ak nevyvinú iniciatívu aspoň na internete, je možné, že podujatie zanikne. ,,Dobrý trh bol vždy o spájaní síl. Naša aktivita je len jeho malou časťou a ten zvyšok tvoria ľudia, ktorí na ňom predávajú, vystupujú, ktorí ho navštívia.“

zdroj: Dobrý trh

Po spustení komunikácie na sociálnych sieťach sa vrátane podpory objavili aj negatívne komentáre. ,,Hovorí sa, že keď môže byť otvorené trhovisko na Miletičovej, tak môže byť aj Dobrý trh. Alebo že e-shop nie je riešením problému, keď niektorí chodia na trh len kvôli streetfoodu,“ spomínajú organizátorky. ,,Na Dobrý trh chodia desiatky tisícov ľudí, nie stovky. Nedovolíme si ohroziť zdravie ľudí a tiež nemôžeme kontrolovať návštevnosť, či je práve na Jakubáku sto ľudí a zvyšok necháme stáť za rohom. To je nereálne. Máme predajcov, ktorých aktuálny príjem za mesiac je nula eur, to je problém, ktorý riešime. Chápeme, že si fanúšikovia Dobrého trhu momentálne nemôžu dať obľúbené jedlo na Jakubáku, aj my by sme radšej vrátili život do normálu. Ale práve teraz pracujeme na tom, aby sa tak mohlo udiať po uvoľnení opatrení, ktoré v súvislosti s naším zdravím akceptujeme.“

Zdroj: TS

Najnovšie video