Milovaná aj nenávidená „Mekka fast fashion“. Primark príde na Slovensko už čoskoro, takto začínal

  • Veľa ľudí sa už dnes zamýšľa nad tým, ako môže tričko stáť 2 eurá
  • Obchodná stratégia Primarku však očividne funguje
Primark
Wikimedia.org/Donald Trung, Flickr/Allan Harris
  • Veľa ľudí sa už dnes zamýšľa nad tým, ako môže tričko stáť 2 eurá
  • Obchodná stratégia Primarku však očividne funguje

Radí sa medzi kontroverzné svetové značky, za čím je nesporne filozofia, ktorou sa rozhodli ísť. A preto rozdeľuje ľudí na dva tábory. Kým prvý v snahe u nich nakúpiť precestuje aj desiatky kilometrov za najbližším obchodom, druhá skupina gigant Primark doslova zatracuje.

No a už od vlani sa nevedia dočkať aj Slováci, ktorí sú jeho fanúšikovia. Ako informuje samotný developer, rozšírenie nákupného centra Eurovea prinesie prvú predajňu tejto značky už v apríli budúceho roka. Len pre zaujímavosť, otvorenie v Prahe, bolo doslova „bombastické“, o čom svedčili rady cez celý Václavák.

Nejde o žiadneho nováčika

Ako uvádza portál samotnej značky, prvý Primark otvoril svoje brány ešte v roku 1969 v írskom Dubline. Zaujímavosťou je, že obchod sa volal Penneys a Írsko je dodnes jedinou krajinou na svete, kde sa obchod volá takto a nie Primark. 

Keď spoločnosť v roku 1973 expandovala do Veľkej Británie, bola nútená svoj názov zmeniť, pretože vtedy tam už fungoval obchodný dom s názvom JCPenney a značka nechcela, aby boli tieto 2 názvy zamieňané. Takto sa zrodilo pomenovanie Primark, ktoré sa odvtedy používa pre všetky obchody otvorené mimo Írska. 

Faktom je, že v rokoch 2006 až 2013 rástol Primark raketovým tempom a otváral svoje predajne po celej Európe – v Španielsku, Holandsku, Portugalsku, Nemecku, Belgicku, Rakúsku a Francúzsku. Predaje medzi rokmi 2009 a 2014 vzrástli o 150 %.

Veľkolepý príchod do USA

V roku 2015 Primark zamieril aj do USA a otvoril svoj historicky prvý obchod v Bostone. Analytici už vtedy varovali, že viaceré populárne značky, ako napr. Gap alebo Abercrombie, by sa mali mať na pozore. Už vtedy totiž bolo jasné, že Primark príde s cenami, akým nebude môcť nik konkurovať.

Táto prognóza sa, samozrejme, potvrdila. Štúdia Morgan Stanley z roku 2016 zistila, že ceny oblečenia v Primarku boli v priemere o 202 % nižšie ako priemerné ceny oblečenia v USA. 

To sa, samozrejme, podpísalo na jeho obľúbenosti a v nasledujúcich rokoch tak Primark expandoval aj do mnohých ďalších amerických miest pozdĺž východného pobrežia. 

Primark_Groningen_(2018)_02
zdroj: wikimedia.org/Donald Trung

Nezastavila ich ani tragédia v Rana Plaza

Niektorí ľudia si ešte možno spomenú na katastrofu z roku 2013, ktorá sa odohrala v bangladéšskom Rana Plaza. Išlo o obrovskú tragédiu, ktorá sa dodnes považuje za najčiernejší deň odevného priemyslu.

Ako informuje portál Fashion United, 24. apríla 2013 sa v Rana Plaza zrútila budova, kde sídlilo päť odevných tovární, ktoré vyrábali výrobky pre viac ako 28 svetových módnych značiek. Medzi nimi bol, samozrejme, aj Primark.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: Business Insider, fashionunited.uk, 440industries.com, thesun.ie, bbc.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá