Nová verzia umelej inteligencie pobláznila svet. Teraz je jasné, či dokáže nahradiť ľudský faktor

  • Umelá inteligencia prináša so sebou technologický pokrok, ktorý nezastavíme
  • ChatGPT od spoločnosti OpenAI má svoje dopady aj na vyhľadávače
Ilustračný obrázok, Freepik/sketchpedia
  • Umelá inteligencia prináša so sebou technologický pokrok, ktorý nezastavíme
  • ChatGPT od spoločnosti OpenAI má svoje dopady aj na vyhľadávače

Program fungujúci na princípe umelej inteligencie s názvom ChatGPT vyvolal vo svete ošiaľ. Ide o prototyp, ktorý vyvinula spoločnosť OpenAI, ktorý má optimalizovaný jazykový model, čo mu umožňuje viesť plynulý dialóg a komunikovať. 

ChatGPT je program, ktorý je schopný odpovedať na takmer všetky otázky, opravovať chyby, písať eseje a slohové práce, vyhotovovať životopisy a písať piesne. Úkony mu pritom zaberú doslova iba pár sekúnd. 

„Až doteraz vedela umelá inteligencia čítať a písať, ale nerozumela obsahu. Nové programy ako ChatGPT zefektívnia mnohé kancelárske práce tým, že pomôžu písať faktúry alebo listy. Toto zmení náš svet,“ cituje Billa Gatesa agentúra Reuters

Tentokrát však spoločnosť OpenAI prichádza s novou verziou umelej inteligencie ChatGPT-4. Zisti, či môže mať tento vylepšený program dopad na vyhľadávače a ovplyvniť prácu copywriterov a SEO špecialistov

Okamžitá reakcia

Umelá inteligencia (AI) so sebou prináša technologický pokrok, ktorý nikto nezastaví. V poslednom čase má ale navyše tendenciu zrýchľovať. Ľudia doslova žmurknutím oka prijímajú virtuálnych asistentov ako Siri alebo Alexu, automatizované chatboty na e-shopoch, fulltextové alebo obrázkové vyhľadávanie. ChatGPT, ktorý spadá pod krídla spoločnosti OpenAI, ide ale o kúsok ďalej.

Ako sme spomenuli už vyššie, ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) je nástroj umelej inteligencie, ktorý dokáže spracovať verejne dostupné informácie a následne ich preformulovať do zmysluplného a unikátneho textu. Používateľom vie odpovedať na tie najrôznejšie otázky a viesť s nimi zmysluplný dialóg.

Ani zďaleka to však nekončí pri jednoduchých konverzačných otázkach. ChatGPT dokáže okamžite reagovať a priebežne upravovať tvoje požiadavky, písať eseje, zmluvy, e-maily, príkazy alebo kódy. Všetky informácie vie skladať do súvislostí a navyše využíva rôzne formy a štýly písania. 

Pokročilá verzia

V súčasnosti existujú celkom tri verzie. Jednou z nich je GPT-2, čo je jazykový model založený na transformátore hlbokého učenia bez dozoru. Ako informuje portál DZone, je trénovaný na viac ako 1,5 miliarde parametrov.

Ďalšou verziou je GPT-3, ktorý je oproti svojmu predchodcovi oveľa výkonnejší. Pracuje s prirodzenejším a pokročilejším jazykom. Verzia 3 posúva model GPT na úplne novú úroveň, pretože je trénovaný až na neuveriteľných 175 miliardách parametrov. 

ChatGPT
zdroj: Unsplash/@freshvanroot

Najnovšie pribudla do zbierky aj ďalšia verzia GPT-4, na ktorú upozornil portál EnGadget. Nový model zvládne na svojom vstupe spracovať text aj obrázky. Výstup vo forme videa, ktorý mala táto verzia pôvodne zvládnuť, zatiaľ zrejme nedokáže.

„Hoci je v mnohých scenároch v reálnom svete (jazykový model) menej schopný ako ľudia, vykazuje výkon na ľudskej úrovni v rôznych profesionálnych a akademických benchmarkoch,“ ozrejmila OpenAI.

Ako uvádza portál FonTech, GPT-4 prekonala v rôznych benchmarkroch ostatné najmodernejšie veľké jazykové modely. Nová verzia je prístupná pre ChatGPT aj API, avšak iba pre predplatiteľov ChatGPT Plus. 

Detekcia obsahu

Možnosti nového nástroja však robia vrásky copywriterom. ChatGPT a jeho spôsob generovania informácií totiž môže premeniť to, ako fungujú vyhľadávače. Ako uvádza H1 Blog, kým bude také jednoduché automaticky generovať obsah, ktorým sa dajú naplniť webové stránky bez ohľadu na časové kapacitu, najskôr sa premení aj hodnotenie obsahu ako takého.

Dokonca aj Google spolupracuje s nástrojmi umelej inteligencie v rámci algoritmu vyhľadávačov, no text generovaný umelou inteligenciou (AI) podporovať odmieta. John Mueller z Google v roku 2022 vyhlásil, že vyhľadávač považuje umelo generovaný obsah za spam a takýto obsah bude penalizovať. 

ChatGPT-3 však sám ukazuje, ako pokročilé a sofistikované texty môžu byť generované. Aj v jeho prípade však funguje detekcia AI obsahu pomerne dobre. Pri pokročilejších verziách však bude spoľahlivá rozlíšiteľnosť AI textu pre Google rozhodne výzvou. 

Vedľajší nástroj

Generovanie umelo napísaného textu za pár sekúnd môže byť veľkým lákadlom na naplnenie obsahu na web, no mal by si sa tomu vyhnúť. 

Pracovať s AI nástrojom môže byť výhodné, ak ho využívaš ako pomôcku na brainstorming na ďalšiu prácu, ale nie ako nástroj, ktorý za teba odpracuje to hlavné. 

„Ak vám dochádzajú nápady, zdá sa to ako dobrý spôsob, ako získať inšpiráciu alebo skúšať nové veci. Dôrazne by som ale neodporúčal slepo sa tým riadiť. Svoje publikum poznáte lepšie ako akýkoľvek nástroj,” uviedol Mueller z Googlu.

Vyhľadávač Google na notebooku
zdroj: Unsplash/@firmbee

Užitočné rady

Rozhodli sme sa pre to pre teba spísať pár užitočných príkladov, ako ChatGPT možno použiť na každodennú prácu s kľúčovými slovami a obsahom bez toho, aby si iba slepo preberal vygenerované informácie. 

ChatGPT môžeš využiť na extrémne rýchly prieskum kľúčových slov. Nástroj ti jednoducho dokáže vygenerovať aj údaje o hľadanosti. Pre aktuálne dáta je však vhodnejšie použiť niektoré z dostupných nástrojov (Marketing Miner, Keywords planner), ktoré zohľadňujú sezónnosť a trend. 

ChatGPT
zdroj: ChatGPT

Vytváranie atraktívnych titulkov, ktoré čitateľa prinútia priamo kliknúť na článok, môže byť celkom náročné. ChatGPT ti môže pomôcť aj s týmto problémom a hodí ti záchranné lano. 

ChatGPT
zdroj: ChatGPT

Ľudský faktor

ChatGPT je jednoznačne mocným nástrojom, ktorý má obrovský potenciál premeniť prácu copywriterov a SEO špecialistov. Nie je však potrebné robiť predčasné impulzívne závery.

Generovanie obsahu pomocou AI môžeš využívať predovšetkým na brainstorming a inšpiráciu. Pri tvorbe obsahu ľudský faktor jednoducho len tak nenahradí nejaký nástroj. 

V konečnom dôsledku je jednoducho najdôležitejší užitočný a prirodzený obsah, ktorý sa oklamať nedá. Obavy, že SEO bude mať na mále, sú však oprávnené, preto je dôležité sledovať aj naďalej vývoj situácie.

Zdroje: MediaGuru, Reuters, DZone, H1 Blog, Search Engine Roundtable, EnGadget, FonTech, OpenAI

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá