Nové vodíkové lietadlo by mohlo predstavovať budúcnosť leteckej prepravy

  • Vodíkové lietadlo Piper Matrix zhotovila spoločnosť ZeroAvia
  • Dokáže doletieť až 800 kilometrov
  • Do roku 2022 by ho mohli používať aj komerčné letecké spoločnosti
zdroj: Ilustračný obrázok (PxHere)
  • Vodíkové lietadlo Piper Matrix zhotovila spoločnosť ZeroAvia
  • Dokáže doletieť až 800 kilometrov
  • Do roku 2022 by ho mohli používať aj komerčné letecké spoločnosti

Piper Matrix je dvojtonové lietadlo z dielne spoločnosti ZeroAvia, ktorá sa usiluje o vývoj bezemisnej leteckej prepravy. Ako informoval portál Aviation Pros, americký startup sa k budúcnosti ekologickej leteckej prepravy priblížil, keď sa mu niekoľkokrát podarilo úspešne pristáť na poliach neďaleko kalifornského Hollisteru.

Stroj je poháňaný vodíkom a do prostredia nevypúšťa žiadne škodlivé emisie. 6-miestne lietadlo sa stalo najväčším lietajúcim strojom, ktorý nevyužíva klasické palivo.

ZeroAvia plánuje do roku 2022 ponúknuť svoje lietdadlo komerčným leteckým spoločnostiam. Ich vodíkový motor by dokázal pohánať lietadlo pre desať až dvadsať ľudí. Zatiaľ by šlo iba o krátke regionálne lety s doletom do 800 kilometrov. Okrem toho, že je takýto spôsob prepravy ekologický, podľa zakladateľov startupu je aj omnoho lacnejší.

„Z pozemného transportu sa rapídne vytráca oxid uhličitý a rýchlo rastúci vzdušný transport sa stáva hlavným zdrojom emisií, takže musíme nájsť spôsob, akým ho spraviť udržateľným. Najpraktickejšou cestou je používať vodík vyprodukovaný z lokálnych zdrojov obnoviteľnej energie, ktorý bude potom pohánať bezemisné komerčné lietadlá na trasách od 500 do 800 kilometrov. Keď spočítame celkové výdaje tohto druhu dopravy, bude viac ekonomická než lietanie s tradičnými motormi či dokonca batériový systém. Vypočítali sme, že celkové výdaje na lietanie a údržbu stroja ZeroAvia sú takmer o polovicu nižšie než u klasických turbínových strojov, a to vďaka nižšej cene paliva, vyššej efektivite a zníženej cene za údržbu,“  vyjadril sa Val Miftakhov CEO a zakladateľ ZeroAvia.

Miftakhov je skúsený pilot a predtým pôsobil na poste CEO a zakladateľa firmy eMotorWerks, ktorá vyrábala nabíjacie stanice pre elektromobily. Jeho lietadlom by sa hádam nebránila letieť ani švédska eko aktivistka Greta Thunberg, ktorá je momonetálne na svojej plavbe ekologickou jachtou cez Atlantický oceán, aby mohla navštíviť klimatickú konferenciou v New Yorku.

Lodná preprava nad tou leteckou v jej prípade zvíťazila, pretože sa nechcela počas svojej cesty podieľať na produkcii oxidu uhličitého. Viac o jej ceste sa dočítaš v našom článku: 16-ročná Švédka, ktorá bojuje za našu planétu, prepláva Atlantický oceán na ekologickej jachte

Podľa informácií, aké poskytuje spoločnosť na svojej stránke, prekonala letecká preprava v roku 2016 spaľovnie uhlie, ktoré boli dovtedy najväčším producentom CO2 na svete a zaujala jeho miesto najväčšieho znečisťovateľa prírody. Keďže letecké stroje vypúšťajú CO2 vo veľkej výške, ich negatívny efekt na prostredie je 2 až 4-krát horší než pri pozemných producentoch.

Zdroj: Aviation Pros, ZeroAvia

Najnovšie video