Novinárov s odborníkmi prepájajú aj v zahraničí. Košický startup Medializuj expandoval už do 8 krajín

  • Za cieľ si dali platformu spustiť v desiatich krajinách. Pracujú ešte na Dánsku a Francúzsku
  • Od spoločnosti Vision Ventures získali polmiliónovú investíciu
  • Najčastejšie sú vyhľadávaní sociológovia, psychológovia a ekonómovia
Medializuj
Jana Minarčíková Nálepková
  • Za cieľ si dali platformu spustiť v desiatich krajinách. Pracujú ešte na Dánsku a Francúzsku
  • Od spoločnosti Vision Ventures získali polmiliónovú investíciu
  • Najčastejšie sú vyhľadávaní sociológovia, psychológovia a ekonómovia

Za platformou, ktorá umožňuje prepájať novinárov so špecialistami z rôznych odvetví, stoja traja mladí východniari. Miroslava Korytková, Jana Beerová a Zsolt Szabó.  Vďaka nim dnes pracovníci v médiách nájdu kvalitné rýchle zdroje k témam, na ktorých pracujú. Odborníci zas získajú možnosť bezplatnej publicity.

Nápad sa v ich hlavách v rôznych formách rodil niekoľko rokov. Jana a Miroslava už od školských čias naberali skúsenosti v médiách. Dnes už jednu dekádu vedú komunikačnú a marketingovú agentúru v Košiciach.

Spoločne sa však zhodujú na tom, že nájsť respondenta, ktorý by sa vyjadril k pripravovanej odbornej téme, nebolo pre nich vždy jednoduché, a zabralo im to množstvo času. 

„Dlhodobo vnímame aj špecialistov, ktorí sú skutoční odborníci, no nikdy ani len neuvažovali o tom, že by sa s médiami skontaktovali. Nie raz sme organizovali stretnutie, ktoré by ich dokázalo prepojiť,“ vraví spoluzakladateľka startupu Miroslava Korytková.

Na jedno spomínané stretnutie prišiel aj ich súčasný kolega a vývojár Zsolt. „Dali sme sa  s ním do reči a spoločne brainstormovali nad viacerými možnosťami.“

Napadlo im, že by mohli vytvoriť platformu, ktorá ponúkne príležitosť viacerým účastníkom. Novinári získajú odpovede, ktoré potrebujú, a odborníci  zas istú formu prezentácie.

medializuj
zdroj: Jana Minarčíková Nálepková

Minimalizovanie hoaxov

Medializuj rieši aj pravdivosť žurnalistiky. Touto formou by chceli prispieť k eliminovaniu hoaxov, ktoré sa po sociálnych sieťach šíria. „Ak sa nám podarí prispieť k tomu, aby sa ku konkrétnym témam vyjadrovalo čoraz viac špecialistov, budeme to považovať za úspech.“ Miroslava si však myslí, že vždy bude existovať priestor na to, aby sa šírili rôzne nepravdy.

Ich cieľom je podporiť kvalitnú žurnalistiku s kvalitnými zdrojmi. Je však na prijímateľovi, aby používal kritické myslenie a fakty si overoval z rôznych zdrojov.

Počet registrovaných odborníkov sa blíži k tisícke

Platforma Medializuj bola spustená približne v polovici minulého roka, dnes ju využívajú stovky novinárov. Medzi najčastejšie vyhľadávanými v poslednom období sú psychológovia, sociológovia alebo ekonómovia. „Keďže témy reflektujú najmä dianie v spoločnosti, často sa otázky týkajú súčasného spoločenského diania, a to súvisí najmä s momentálnou koronakrízou. Píšu však aj novinári, ktorí pripravujú špecializované rubriky týkajúce sa napríklad vzdelávania, kariéry, financií, zdravia, marketingu…

Na platforme je momentálne registrovaných cez 750 špecialistov z rôznych oblastí. Ak im niekto chýba, snažia sa ho vyhľadať, predstaviť mu projekt a osloviť ho s ponukou registrácie.

Slovenský fond hľadá ambiciózne startupy, do ktorých tento rok preinvestuje 10 miliónov eur

Výzvy s konkrétnymi otázkami prijímajú denne. Špecialisti reagujú rýchlo. „Okrem priamej výzvy však môžu novinári kontaktovať špecialistov priamo cez databázu. V prípade, že ich oslovia telefonicky, vedia získať odpovede už do niekoľkých minút.“

Všetky registrácie odborníkov pred schválením ručne kontrolujú, nerobí to robot ale administrátor, ktorý skontroluje zadané údaje. „Novinár však musí vedieť sám posúdiť, kto je pre neho ten správny respondent, či má skúsenosti, ktoré očakáva, či sa venuje presne tej oblasti, ktorá je pre neho relevantná.“

Polmiliónová investícia

V lete získali od spoločnosti Vision Ventures, ktorá podporuje startupy, polmiliónovú investíciu. Do procesu rozhovorov s investorom  vstupovali s konkrétnym nápadom, funkčnou aplikáciou používanou novinármi aj odborníkmi a plánmi do budúcnosti.

„Platformu totiž vyvíjame už dva roky. Naším cieľom je vybudovať efektívny systém slúžiaci na komunikáciu medzi týmito dvomi nositeľmi, a zároveň vytvorenie celoeurópskej platformy zaoberajúcej sa natívnou reklamou. Myslím, že aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme zaujali,“ prezradila ďalšia spoluzakladateľka Jana.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Medializuj.sk (@medializuj)

Cieľom je desať krajín

Investíciu sa rozhodli využiť na expanziu do zahraničia. V súčasnosti Medializuj nájdete v ôsmich krajinách  –  v Česku, Maďarsku, Poľsku, Anglicku, Rumunsku a v Rakúsku, kde pôsobia  pod názvom Publito. V Nemecku zas Medialisiere.

 „Európsky trh je fragmentovaný a Európania dávajú poväčšine prednosť lokálnym riešeniam. Aj keď máme rôzne názvy a služby aktuálne fungujú lokálne, v budúcnosti plánujeme ich prepojenie, čo prinesie nové možnosti novinárom aj odborníkom,“ vysvetľuje Miroslava, ktorá dodáva, že pri rozbiehaní zahraničných platforiem im najviac pomáhajú lokálni kolegovia, tzv. country coordinátori.

Najlepšie poznajú zázemie, mentalitu aj fungovanie v danej krajine. Riadime sa ich radami a spoločne na trh privádzame novú službu. Musím povedať, že sa stretávame s pozitívnou spätnou väzbou, ktorú verím, že dokážeme premeniť na plne funkčný a užitočný nástroj.“

Ich hlavným cieľom je, aby sa platforma využívala dokopy v desiatich krajinách Európy. Chýbajú im ešte dve. „Pracujeme na Francúzsku a Dánsku. Okrem toho vyvíjame produkty v oblasti natívnej reklamy, ktoré by sme radi uviedli na trh.“

Posledný mesiac pracovali na novej službe, ktorej cieľom je inšpirovať novinárov pri tvorbe nových výstupov. Do aplikácie Medializuj.sk pribudla služba Námety od odborníkov. „Špecialisti tak môžu pridávať svoje návrhy na témy, o ktorých si myslia, že je potrebné hovoriť, sú spoločensky alebo inak zaujímavé. Nemusia tak čakať, kedy ich novinári oslovia, ale sami môžu byť aktívni.“

Zdroj: medializuj

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá