Nový úder zdražovania: Najdôležitejšia potravina pôjde hore až o 10 percent a nie je jediná

  • Od 1. júna začne platiť Zákonník práce, ktorý výrazne zvýši pekárom náklady na prácu
  • Jeho cena môže stúpnuť až o 10 percent
Ilustračná foto
Ilustračná foto, TASR/František Iván Unsplash/Markus Spiske
  • Od 1. júna začne platiť Zákonník práce, ktorý výrazne zvýši pekárom náklady na prácu
  • Jeho cena môže stúpnuť až o 10 percent

Ako uvádza Štatistický úrad SR, ceny potravín sa minulý rok zvýšili o viac ako 19 percent, pričom priemerný rast spotrebiteľských cien v obchodných sieťach SAMO – Slovenská aliancia moderného obchodu, ktorá združuje obchodné reťazce ako Kaufland, Tesco, Lidl a Billa, bol nižší, a to na úrovni 16 percent. Značí to, že ceny u predajcov SAMO boli minulý rok nižšie ako u iných predajcov.

To, ako rapídne ceny počas minulého roka narástli, sa odzrkadľuje dodnes. Ako informoval portál TV Noviny, chlieb a rožky čaká ďalšia zdražovacia vlna. Nebude to záležitosť pár týždňov, ale až mesiacov. Pečivo sa tak pridá do „kategórie“ rastúcich cien k zelenine.

Ako uviedla SAMO na svojom webe, zelenina a ovocie bývajú počas zimy vždy drahšie, ale teraz sa spojili viaceré dôvody, ktoré ceny zeleniny posunuli ešte vyššie.

Dôvodov, prečo je zeleniny nedostatok alebo je ich cena enormne vysoká je viacero. Jeden z dôvodov je počasie, ktoré sa pod nízku úrodu podpísalo najviac, napríklad v Španielsku. Ďalším z dôvodov je obmedzenie vývozu zeleniny v niektorých krajinách. K tomu všetkému treba myslieť na zdražovanie energií, ktorej zelenina na rast potrebuje veľké množstvo. 

Zelenina prináša aj dobré správy – s príchodom jari môže jej cena klesnúť, no nateraz je to nejasné. Horšie je to s nárastom cien za pečivo.

Slovenské vítanie chlebom bude drahšie

„Od 1. júna začne platiť Zákonník práce, ktorý výrazne zvýši pekárom náklady na prácu, čo samozrejme budú chcieť premietnuť do odbytových cien. Čiže cena pečiva by mala v nasledujúcich mesiacoch rásť,“ povedal Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu pre portál TV Noviny.

Milan Lapšanský, predseda predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárovv (SZPCC), pre portál povedal, že cena ich odbytových cien sa bude určite upravovať, vzhľadom k tomu, že od 1. júna dôjde k „výraznému nárastu príplatkov za prácu v noci, cez sviatky a víkendy“.

„Tu si treba uvedomiť, že až 80 percent našich výkonov sa realizuje práve v týchto hodinách,“ upriamil Lapšanský s tým, že ceny pečiva sa môžu zdvihnúť až o desať percent.

V januári 2022 bola cena za jeden kilogram chleba 1,69 €. V januári 2023 jeho cena dosiahla 2,17 € a po náraste sa jeho cena môže vyšplhať až k cene 2,40 €. Rožok môže stáť niečo cez 0,12 €.

Portálu Pluska Krajčovič povedal, že v tomto roku sa treba pripraviť aj na nestabilné a kolísavé ceny mäsa. Ako uviedol: „Je to z dôvodu prípadných ochorení, ako je africký mor ošípaných alebo vtáčia chrípka.“ 

Ako sme ťa informovali, zdražovaniu sa nevyhnú ani vajíčka, pričom ceny tejto potraviny išli hore už počas minulého roka. „Ich ceny budú závisieť od štátnej pomoci hydinárom, ktorým sa výrazne zvýšili náklady. Dôležité sú aj ceny krmiva, ktoré taktiež zdraželo,“ povedal portálu Pluska Krajčovič.

Slováci po minulé roky nakupovali raz týždenne. Dnes nakupujeme síce menej, no častejšie. Krajčovič portálu upresnil, že stále častejšie vyhľadávame potraviny v zľave.

„V rámci pečiva klesol dopyt po sladkom pečive, naopak, viac sa Slováci presmerovali na slané pečivo. Rovnako sa obmedzili aj v rámci cukroviniek, ale vo všeobecnosti môžeme povedať, že prišlo k poklesu predaja nielen potravinového sortimentu, ale aj nepotravinového,“ dodáva predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.

Dobré správy z obchodu

Na jednej strane sú tu správy, že zelenina je drahšia a pridá sa k nej aj pečivo a na tej druhej stojí maslo, olej a mlieko. Od začiatku zdražovania potravín bolo na ich čele práve toto trio. Tento fenomén sa čoskoro môže zmeniť.

„Očakávame, že sa zníži cena aj pri mlieku a mliečnych výrobkoch a následne sa zastabilizuje aj na dlhšie obdobie,“ povedal pre portál Martin Krajčovič.

Obchodný reťazec Lidl sa napríklad rozhodol predávať svoje maslo dlhodobo za zastropovanú cenu 1,99 eura. Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Lidl Slovenská republika Tomáš Bezák, zastropovaná cena masla má platiť pre všetkých 160 predajní na Slovensku.

„Napriek tomu, že inflácia sa týka aj nás a našich dodávateľov, rozhodli sme sa výrazne a dlhodobo znížiť ceny obľúbených produktov,“ uviedol konateľ spoločnosti Lidl Martin Nagy.

Lidl plánuje dlhodobo zastropovať ceny desiatkam výrobkov, a to znížením ceny najmenej o 10 percent. Medzi zlacnenými produktmi bude aj slnečnicový a repkový litrový olej, syr, smotany, párky či šunka.

Zdroje: TV Noviny, SITA, SAMO, Pluska

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá