Obchody sa pomaly otvárajú, no ľudia nechcú nakupovať. Rovnaký scenár zrejme čaká aj Slovensko

  • Nemecko sa postupne snaží nakopnúť ekonomiku a vrátiť sa do normálu. Otvorené môžu byť školy, ale aj obchody
  • Stalo sa však to, čo si mnohí obchodníci radšej ani nechceli pripustiť
  • Aj napriek zmierneniu opatrení sa žiadna nákupná horúčka nekoná. Nemci sa jednoducho zdráhajú návštevy obchodov
Unsplash-Justin Lim/Erik Mclean
  • Nemecko sa postupne snaží nakopnúť ekonomiku a vrátiť sa do normálu. Otvorené môžu byť školy, ale aj obchody
  • Stalo sa však to, čo si mnohí obchodníci radšej ani nechceli pripustiť
  • Aj napriek zmierneniu opatrení sa žiadna nákupná horúčka nekoná. Nemci sa jednoducho zdráhajú návštevy obchodov

Odborník na behaviorálne poradenstvo Simon Moore v rozhovore pre CNBC uviedol, že pandémia koronavírusu posunula zmýšľanie zákazníkov z mentality „získať“ na „udržať“. Podľa Moora sú ľudia v momentálnej situácii obzvlášť defenzívni, nakoľko u nich pandémia vyvolala pomerne silnú neistotu.

Už koncom apríla Nemecko povolilo opätovné otvorenie menších obchodov s rozlohou do 800 metrov štvorcových za podmienok dodržiavania sociálneho dištancovania a hygienických opatrení. Otvorili už aj väčšie spoločnosti, medzi ktoré patrí aj švédsky nábytkársky reťazec Ikea.

Stefan Stukenborg, vedúci oddelenia Ikea, pre Reuters uviedol, že opätovné otvorenie predajne „bolo veľmi uvoľnené, nedošlo k žiadnemu návalu ľudí“. 

Taliansko, ktoré bolo epicentrom európskej pandémie, umožnilo znovu otvoriť niekoľkým svojim menším maloobchodníkom. Tamojší obchodníci však pre CNBC priznali, že nepočítajú s tým, že podnikanie bude rovnaké ako pred pandémiou COVID-19.

zdroj: Unsplash/Adrien Delforge

Napriek tomu, že niektoré vlády uvoľňujú opatrenia, podľa Moora budú ľudia aj tak hľadať akýsi „sociálny dôkaz“. To znamená, že do obchodov sa vrátia, až keď toto správania postrehnú u iných ľudí. Vysvetlil, že je to preto, že ľudia sa pri rozhodovaní v čase neistoty spoliehali oveľa viac na inštinkt a emócie. 

„Sme omnoho viac emotívne tvory, než si dokážeme pripustiť,“ uviedol a citoval výskum profesora z Harvardu, ktorý zistil, že 95% našich rozhodnutí o nákupe robíme podvedome. 

Hrozba trvá a my to cítime

Katarina Jansson-Boyd, ktorá prednáša o psychológii spotrebiteľa na Anglie Ruskin University, uviedla, že spotrebiteľské správanie sa nevráti k normálu, kým ľudia nepocítia, že hrozba vírusu zmizla.

Konštatuje, že správy o spoločenskom dištancovaní, napríklad o obmedzovaní dotýkania sa povrchov a predmetov, boli v mysliach ľudí natoľko zakorenené, že to stále ovplyvňuje správanie spotrebiteľov. 

„Vlády ľuďom nehovoria, aby išli von a správali sa normálne, pretože problém je už vyriešený,“ uviedla Jansson-Boyd. 

„Ľuďom hovoria choďte von a snažte sa žiť normálne, ale problém nie je preč.“ To má za následok kognitívnu disonanciu, čiže konflikt medzi informáciami a postojmi, ktoré sa k človeku dostávajú. Tento konflikt vyvoláva pocit mentálneho diskomfortu, ktorý môže následne viesť napríklad aj ku zmene nákupného správania.

Zdroje: CNBC, Reuters

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech