Plné sklady, no žiadne peniaze. Prečo Dedoles žiada o reštrukturalizáciu

  • Dedoles má skladové zásoby, ktorých hodnota prevyšuje existujúce záväzky
  • Generuje miliónové mesačné tržby, no firma nie je schopná splácať záväzky
Dedoles
Reprofoto/youtube Dedoles,Unsplash/owfiqu barbhuiya
  • Dedoles má skladové zásoby, ktorých hodnota prevyšuje existujúce záväzky
  • Generuje miliónové mesačné tržby, no firma nie je schopná splácať záväzky

Spoločnosť Dedoles čelí po expanzii a investíciách v uplynulých rokoch problémom s dostatkom hotovosti. Firma prijala racionalizačné opatrenia, pripravila ozdravný plán a požiadala súd o ochranu pred veriteľmi a o umožnenie reštrukturalizácie. V piatok o tom informovala PR manažérka spoločnosti Jana Galera Matúšová.

Firma priznala finančné problémy už minulý mesiac, keď podľa vlastných slov musela prepustiť približne 200 zamestnancov. Dedoles minulý rok výrazne investoval do infraštruktúry, skladového vybavenia a technológií, IT systémov či budovania značky. 

Avšak ešte do minulého roka Dedoles vstupoval s veľkými ambíciami, ktoré opísali aj v rozhovore pre Startitup. Ich pozitívne výsledky zaručovali každoročný rast tržieb. Ako uvádza firma, v posledných 3 rokoch, kedy sa jej podarilo zvýšiť tržby z 15 na 92 mil. eur. Tým pádom sa, pochopiteľne, vlani pripravovala na ambiciózny rastový program.

trzby-dedoles-s-r-o
zdroj: FinStat

V roku 2020 firma vykázala podľa portálu FinStat tržby necelých 50 miliónov eur a zisk 3,4 milióna eur. To Dedoles povzbudilo. Počas uplynulého roka firma zásadným spôsobom zvýšila počet zamestnancov a investovala do marketingu a budovania značky, ale aj do informačných systémov a najmä do poloautomatizovaného nového skladu.

K ďalšiemu rastu už neprišlo

Zámery spoločnosti však nevyšli. Pre pokles trhu, vojnu na Ukrajine a všeobecnú neistotu spotrebiteľov z rastúcej inflácie k očakávanému rastu neprišlo.

V Dedolese sa nám za desať rokov podarilo vybudovať unikátny biznis model, ktorý je schopný reagovať na aktuálne potreby zákazníka, stali sme sa tak najväčším slovenským e-shopom. To, že náš model funguje dobre, dokazujú nielen finančné ukazovatele v uplynulých rokoch, ale aj to, že napriek zložitým časom sme stále schopní generovať tržby, expandovať a predávať naše produkty v 21 krajinách,“ priblížil riaditeľ spoločnosti Jaroslav Chrapko.

„Dedoles preto potrebuje iba získať čas na ozdravenie, na čo chceme využiť  dostupné legislatívne nástroje. Nehľadáme cestu, ako odpísať naše dlhy, ale práve naopak, chceme splatiť naše záväzky.“ 

Dedoles
zdroj: Youtube/Screenshot/Dedoles/Dedoles.sk

Dôvody problémov

Dedoles v stanovisku uvádza, že chce využiť všetky dostupné nástroje na ozdravenie firmy a vrátiť sa na rastovú krivku.

Ako dôvody neschopnosti splácať včas svoje záväzky uvádza firma niekoľko faktorov. Medzi nimi sú pokles na trhu e-commerce, vojna na Ukrajine či všeobecná neistota spotrebiteľov z rastúcej inflácie. Situácia, v ktorej sa spoločnosť nachádza, ju donútila vstúpiť do procesu reštrukturalizácie.

„Realizácia reštrukturalizačného plánu za podpory a spolupráce veriteľov je najlepšou alternatívou nielen pre samotnú firmu, ale najmä jej zamestnancov, dodávateľov, obchodných partnerov a zákazníkov,“ uviedla spoločnosť.

Firma nie je dočasne schopná splácať včas svoje záväzky napriek tomu, že v tomto roku generuje miliónové mesačné tržby na trhoch v 21 krajinách.

Ako ozdraviť firmu

Súčasťou reštrukturalizačného procesu je aktívny predaj tovaru. Dedoles má skladové zásoby, ktorých hodnota podľa firmy z pohľadu očakávaných tržieb prevyšuje existujúce záväzky. Predaj tak naďalej prebieha bez prerušenia a naskladnený tovar spoločnosť distribuuje svojim zákazníkom.

„Realizácia ozdravného plánu za podpory a spolupráce veriteľov je cestou k tomu, aby sa firma vrátila na rastovú krivku a postupne boli záväzky splatené,“ dodal Chrapko.

dedoles sklad roboty
zdroj: Dedoles

Dedoles tvrdí, že sa zameria na aktívny predaj a zlepšenie cash flow firmy. Na realizáciu plánov záchrany spoločnosti je najlepšou alternatívou spolupráca s veriteľmi. Takýto postup je výhodný najmä jej zamestnancov, dodávateľov, obchodných partnerov a zákazníkov.

Firma postupne zracionalizovala svoje náklady a tiež nastavila tiež rozloženie záväzkov v čase. Týmto spôsobom sa snaží byť z hľadiska nákladov aj ľudských zdrojov efektívna.

Spoločnosť verí, že s pochopením a podporou veriteľov zrealizuje plán na „uzdravenie“. Za dôležitú považuje aj súdnu ochrany pred veriteľmi. S jej využitím dosiahne svoj cieľ vyplatiť v maximálnej miere všetky svoje záväzky.

Predaj ako spôsob záchrany

Firma je na trhu už nejaký ten piatok a v oblasti predaja má dlhoročné know-how. Ich produkty sú pre zákazníkov zaujímavé a Dedoles tak pripravuje aj novú letnú kolekciu či kampaň.

Investície do marketingu sú podľa spoločnosti zmysluplným spôsobom, ako podporiť predaj.

,,Realizácia ozdravného plánu za podpory a spolupráce veriteľov je cestou k tomu, aby sa firma vrátila na rastovú krivku a postupne boli záväzky splatené. Naše záväzky vysporiadame len tak, že zachováme činnosť firmy. Férový ozdravný proces nám to umožňuje,“ hovorí Jaroslav Chrapko, CEO spoločnosti Dedoles.

Zdroje: TASR, Dedoles

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá