Značka, ktorá sa tvárila, že neexistuje teraz na burze láme rekordy. Bezos si od nej objednal tisíce áut

  • Prísť na trh s niečím, čo už existuje a zožať úspech, to sa nepodarí každému
  • Výnimkou je nová automobilka Rivian
  • Tá funguje od roku 2009, no hovoriť o nej sa začalo až teraz
pjimage - 2021-11-11T080755.884
Rivian
  • Prísť na trh s niečím, čo už existuje a zožať úspech, to sa nepodarí každému
  • Výnimkou je nová automobilka Rivian
  • Tá funguje od roku 2009, no hovoriť o nej sa začalo až teraz

Vstúpiť na americkú burzu a prekonať všetky očakávania sa nepodarí každému. Kto to však zvládol bez najmenších problémov je automobilka Rivian, ktorá zároveň prepísala historické tabuľky. Potrebné je dodať aj to, že ide o najväčšie IPO (prvá verejná ponuka akcií) roku 2021 a jedno z najväčších IPO v celej histórii burzy.

Trvalo približne hodinu, kým sa cena za akciu usadila. Podľa Czech Crunch sa táto cena zastavila na sume, ktorá ti vyrazí dych.

Zaujímavosťou je, že akcie automobilky mali byť pôvodne nižšie. Pôvodná cena za akciu sa mala pohybovať na úrovni 57 až 62 dolárov, no záujem bol taký vysoký, že napokon sa cena zvýšila na 72 až 74 dolárov za jeden cenný papier.

Finálna hodnota sa však zmenila ešte raz a v súčasnosti sa drží na úrovni 78 dolárov za kus, no po spustení obchodovania suma vyletela na 120 dolárov. Približne po hodine od začiatku sa usadila na úrovni 100 dolárov.

Tržná kapitalizácia spoločnosti Rivian zostala na hladine 90 miliónov dolárov. Ako sa zo spoločnosti, o ktorej doposiaľ takmer nikto nevedel, stala spoločnosť trhajúca rekordy?

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Rivian (@rivianofficial)

Hoci automobilka ešte donedávna nepredala ani jedno vozidlo a tvárila sa, že neexistuje, úspech, ktorý získala, sa nepodarí získať každému. Predstavitelia spoločnosti chodili dlho za bohatými investormi, ktorí do nej naliali miliardy dolárov.

Jej príbeh sa začal písať už v roku 2009, verejnosť začala Rivian vnímať až v roku 2017. Koncept prvého vozidla bol predstavený v roku 2018. Konkrétne ide o elektrický pick-up, s ktorého dodávkami začali len v októbri 2021.

Úspech s Amazonom

Medzi investormi Rivianu sú známe firmy. Takmer 15-percentný podiel v spoločnosti má Ford. Podľa portálu CNBC je najväčším investorom Amazon, ktorý má v Riviane podiel vo výške 22,4 %, čo predstavuje 1,3 miliardy investovaných dolárov. 

Prečo sa však s automobilkou spojila spoločnosť ako Amazon? Odpoveď je jednoduchá. Rivian pre Amazon navrhol elektrický pick-up, ktorý si mala Bezosova spoločnosť objednať hneď 100-tisíckrát.

V súčasnosti spoločnosť elektromobilmi ešte nedisponuje. Prvých 10-tisíc kusov by mala obdržať v budúcom roku. Objednávka by mala byť vybavená v roku 2030.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Rivian (@rivianofficial)

Investície idú hore

Ako uvádza tlačová agentúra TASR, svetové automobilky plánujú do roku 2030 minúť viac ako 500 miliárd USD (432,60 miliardy eur) na elektrické vozidlá a batérie.

Zvyšujú tak investície zamerané na prechod od áut na fosílne palivá k ekologickejším vozidlám a splnenie čoraz prísnejších cieľov v oblasti dekarbonizácie. Ukázala to najnovšia analýza.

Pred necelými tromi rokmi podobná analýza odhalila, že automobilky plánujú minúť 300 miliárd USD na elektromobily a s nimi súvisiace technológie.

Sprísňovanie pravidiel a snaha o nulové emisie uhlíka v mestách ako Londýn, Paríž a v krajinách od Nórska po Čínu zvýšili naliehavosť investícií do elektromobility.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Rivian (@rivianofficial)

Najnovšia analýza ukazuje, že výrobcovia automobilov plánujú minúť v priebehu nasledujúcich piatich až 10 rokov odhadom 515 miliárd USD na vývoj a výrobu nových vozidiel poháňaných batériami.

Predstavitelia tohto odvetvia priemyslu a prognostici sa však naďalej obávajú, že dopyt spotrebiteľov po elektrických vozidlách by mohol výrazne zaostať za agresívnymi cieľmi bez podstatných vládnych stimulov a väčších výdavkov na nabíjaciu infraštruktúru a kapacitu sietí.

Bez zisku?

Mnohí výrobcovia vozidiel, ktorí plánujú značné objemy výroby, budú mať po celé roky „minimálny, až žiadny zisk“, upozorňujú experti.

Konzultačná firma AlixPartners v júni uviedla, že investície automobilového priemyslu do elektrických vozidiel dosiahnu 330 miliárd USD do roku 2025. Podľa AlixPartners v roku 2020 všetky svetové automobilky dokopy minuli takmer 225 miliárd USD na výskum a vývoj.

Politici a regulačné úrady tlačia na svetových výrobcov automobilov, aby v priebehu nasledujúcich 10 – 15 rokov začali s postupným ukončovaním výroby vozidiel na fosílne palivá, vrátane benzínovo-elektrických hybridov, a zároveň zvýšili produkciu plne elektrických modelov.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Rivian (@rivianofficial)

Investície budú vysoké

Viaceré krajiny oznámili, že zakážu predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom od roku 2030. Nemecký koncern Volkswagen (VW), ktorý sa stále finančne zotavuje zo škandálu z roku 2016, ktorý sa týkal podvodov pri emisných testoch dieselových modelov, oznámil investície za viac ako 110 miliárd USD do elektromobilov a batérií do roku 2030.

Investície VW, rovnako ako investície mnohých jeho konkurentov, sú zamerané na zlepšenie dojazdu a výkonu batérií a zníženie nákladov na elektromobily, ako aj na rozšírenie výroby batérií a elektromobilov po celom svete.

VW a ďalšie nemecké automobilky Daimler a BMW plánujú do roku 2030 minúť spolu 185 miliárd USD, zatiaľ čo americké automobilky General Motors (GM) a Ford očakávajú, že do roku 2025 minú takmer 60 miliárd USD.

Čínski výrobcovia automobilov na čele so SAIC Motor, miestnym partnerom VW a GM, oznámili investičné ciele v hodnote viac ako 100 miliárd USD v nasledujúcom desaťročí.

Japonské automobilky výrazne zaostávajú, pričom spoločnosti Honda, Toyota a Nissan sa zatiaľ verejne zaviazali investovať dohromady menej ako 40 miliárd USD.

Zdroje: Czech Crunch, CNBC, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie