Politickú kauzu pretavili do jedinečného nápadu. Jobio prichádza s riešením pre firmy a študentov

  • Ako vďaka politickej kauze vznikol unikátny nápad, ktorý ti uľahčí život
  • Začni budovať svoju kariéru už počas štúdia
  • Záverečné práce už nikdy nebudú nudné
  • Ako vďaka politickej kauze vznikol unikátny nápad, ktorý ti uľahčí život
  • Začni budovať svoju kariéru už počas štúdia
  • Záverečné práce už nikdy nebudú nudné

Ak si myslíš, že z negatívnych udalostí sa nedá vyťažiť a nemôžu byť inšpiráciou na vznik niečoho výnimočného, si na omyle. Dôkazom toho, že sa to dá, sú práve Martin Mečár, Martin Košický a Lukáš Kajanovič, ktorí prišli s jedinečným nápadom v podobe Jobia

Nápad pre Jobio sa im zrodil v hlave práve na základe udalostí z minulého roka, keď sa vo veľkom riešila kauza našich politikov a ich diplomových prác.

Práve tieto udalosti boli dôvodom, prečo začali rozmýšľať, ako by mohli pomôcť nášmu školskému systému. Chceli dosiahnuť, aby študenti nemali motiváciu hľadať ľahšie cesty pre vypracovanie diplomovej práce. 

Lukáš síce nie je ich spolužiakom, no poznajú sa už dlhšiu dobu a na ich spoločných stretnutiach sa zvykli rozprávať o mnohých projektoch a problémoch. Jobio bol jedným z nich a upútal ho natoľko, že sa ich cesty stretli nielen v priateľskej, ale aj pracovnej sfére. 

Ďalším problémom, ktorý si uvedomovali aj na základe osobných skúseností, bolo, že pokiaľ si študent aktívne nehľadá popri škole pracovné príležitosti, dostane sa do kontaktu s externým prostredím až po absolvovaní školy. A to je častokrát problémom. 

Ako sa vyjadrili pre Startitup: „Študentom chýbala ‚pomocná ruka’, ktorá by ich postrčila a uistila v tom, že je dôležité získavať skúsenosti z externého prostredia už počas štúdia.“

A práve to ich viedlo k nápadu založiť Jobio, platformu, ktorá má za úlohu zlepšiť kvalitu uplatnenia mladej generácie na Slovensku. 

Čo je to Jobio a ako funguje

Názov Jobio sa stal ich jasným favoritom, keďže bol vyjadrením toho, čo má projekt predstavovať. Prienik dvoch slov Job a Bio, teda práca a životopis. Ako už vyplýva z názvu, Jobio je platforma moderného job offeringu.

Podľa Martinových slov „vytvára vzťah/prvý kontakt medzi firmami, študentmi a vysokými školami. Umožňuje jednoduchý prístup k stážam, brigádam, pracovným ponukám a záverečným prácam, ktoré sú priamo prepojené s jednotlivými firmami a zamestnávateľmi“.

Princíp, na ktorom Jobio funguje, je pomerne jednoduchý. Študenti a školy budú mať prístup k platforme bezplatný. Firmy si na platforme budú môcť uverejňovať stáže, projekty, juniorské pozície a budú tak mať možnosť vytvoriť si stránku pre vlastnú propagáciu.

Týmto spôsobom budú schopní priblížiť študentom, v akom odbore vykonávajú svoju hlavnú pracovnú činnosť, a tiež, na akých projektoch pracujú.

Priblížia im nielen, ako vyzerajú ich kancelárie, ale aj aké benefity ponúkajú. Za takéto uverejnenie inzerátov a vytvorenie prezentačnej stránky si platforma bude účtovať jednorazový poplatok. 

Platforma
zdroj: Martin Mečár

„V začiatkoch, keď tento nápad vznikal, sme ešte nevedeli, či mal náš nápad zmysel pre firmy, školy a študentov. Keď nás školy a firmy utvrdzovali v tom, že to má naozaj zmysel a vie to pomôcť mladej generácii uplatniť sa po vysokej škole, rozhodli sme sa do toho ísť naplno,“ odpovedali na moju otázku, či od začiatku verili svojmu projektu. 

Ako sa mení predstava dvoch študentov do reality?

Na začiatku vytvorili tím troch developerov, s ktorými dodnes spolupracujú a pomáhajú im neustále ich nápad vylepšovať. Za stránku dizajnu je zodpovedný významný dizajnér zo Spojených arabských emirátov, ktorý sa nechal inšpirovať najpopulárnejšími dizajnami webov a aplikácií vo svete.

Keďže sú súčasťou inkubátora FEI STU, majú možnosť spolupracovať aj s univerzitou Komenského a so študentami manažmentu. Lukáš sa zapojil do projektu v jeho rannej fáze, jeho hlavnou úlohou je konzultácia a nastavovanie procesov vrátane nastavenia marketingovej stratégie. 

Aj vďaka nim sa im podarilo vytvoriť marketingový plán a naštartovať sociálne siete. Aj keď to vyzerá, že museli do svojho projektu investovať veľa peňazí, opak je pravdou. Chalani sa snažili držať svoje náklady na uzde a finančne to nepreháňať. Obaja sú ešte stále pracujúci študenti a financujú projekt z vlastného vrecka. Už len to je dôkazom toho, ako veľmi svojmu projektu dôverujú. 

„To ale, samozrejme, nestačí a z tohto dôvodu hľadáme aktuálne finančnú pomoc vďaka crowfundingu na platforme Startlab. Po nazbieraní sumy 6 000 eur vieme pokračovať ďalej a rozbehnúť startup Jobio naplno,“ vyjadrili sa v rozhovore pre Startitup. 

Sú firmy otvorené takémuto druhu spolupráce ?

Veľmi podstatným krokom v ich startupe bola práve komunikácia s firmami. Bez toho, aby poznali požiadavky trhu a komunikovali s firmami, by Jobio nemohlo byť tým, čím je dnes.

Ako sa pre Startitup vyjadrili: „Firmy zaujímajú dnes vo veľkom ‚success story’, ktorými sa môžu neskôr prezentovať a chváliť. Vychovať dnes zo študenta plnohodnotného zamestnanca firmy, ktorý sa do nej po skončení školy vráti, je naozaj ťažké.“

Jobio
zdroj: Martin Mečár

Práve toto je dôvod, prečo je prepojenie medzi firmami, školami a hlavne študentami veľmi dôležité. Študent potrebuje nadobudnúť pocit, že firma si jeho prácu naozaj váži a vie mu ponúknuť aj vhodné pracovné podmienky, ktoré mu zabezpečia lepšiu budúcnosť. Toto sú atribúty, ktoré ho presvedčia, že daná firma bude pre neho tou najlepšou cestou po absolvovaní štúdia. 

Pre firmy je takáto forma spolupráce veľmi výhodná, pretože im podľa slov Martina poskytuje:

  • Zachytenie a vychovanie budúceho zamestnanca skôr ako po absolvovaní vysokej školy. 
  • Študenti budú môcť pracovať na riešení interných problémov, na ktoré firmy nebudú musieť najímať nových zamestnancov. 
  • Úspora času nákladov pri nábore nových zamestnancov. 
  • Výborné PR (success story), pretože firma sa môže pochváliť, že prostredníctvom platformy zachytila napríklad 20 študentov a 12 sú momentálne ich kmeňoví zamestnanci.

A keď už rozprávame o výhodách pre firmy, je dôležité, aby sme nezabudli aj na výhody pre študentov. Tí tak budú môcť nahliadnuť do procesov firiem už počas písania bakalárskej práce. Martin uviedol tri hlavné výhody:

  • Prostredníctvom platformy Jobio sa ponuky firiem dostanú aj k menej aktívnym študentom. Na základe toho sa zvýši percento študentov, ktorí nadobudli praktické skúsenosti ešte pred ukončením štúdia. 
  • Zvýšená motivácia a následný kariérny rast.
  • Finančné ohodnotenie na základe vypracovania projektu/záverečnej práce. 

Veľkým prínosom pri komunikácii s firmami je Lukáš, ktorý sa pohybuje medzi mladými ľuďmi a dokáže tak najlepšie popísať požiadavky a diery na trhu.

Vďaka skúsenosti zo zahraničia presne vidí, ako by mali veci fungovať a aj on chce byť súčasťou zlepšenia situácie v danom segmente a pomôcť mladým ľuďom uplatniť sa. 

Ako funguje prepojenie firiem a študentov v rámci vypracovania záverečnej práce?

Jobio ako prvá platforma vôbec umožňuje študentom prístup ku konkrétnym projektom, ktoré neskôr môžu vyústiť do záverečných prác mimo školského prostredia.

Samozrejme, keďže ide o obojstrannú spoluprácu, tieto práce sú plne pokryté a garantované zo strany vysokých škôl. Okrem tohto platforma ponúka aj prehľad stáží, kde si študent môže vybrať z ponuky rôznych firemných odvetví. 

Mobile application
zdroj: Martin Mečár

Vďaka platforme sa tak môže už počas štúdia nastaviť správny smer zamerania budúcich absolventov. Ako sa vyjadril Martin: „Študent dostane šancu nazrieť do problematiky a zistiť, či ho tento smer naozaj zaujíma. Tento proces môže trvať v rozmedzí od troch týždňov do šesť mesiacov. Po uistení sa študenta o správnosti zamerania umožní Jobio v spolupráci s firmou a univerzitou vypísať záverečnú prácu na základe už vypracovaného projektu.“

S akými firmami Jobio momentálne spolupracuje?

V rámci ich pilotného projektu Martinovia spolupracujú najmä s firmami zo stavebného sektora, a to s firmou Daikin a firmou SKANSKA.

Firmy boli týmto nápadom nadšené, pretože už v minulosti mali pri hľadaní študentov problém. Veľmi ich potešila možnosť centralizovania ponúk projektov, orientovaných práve na študentov vysokých škôl. 

Na Jobio je vítaná každá firma, ktorá ponúka širokej verejnosti pridanú hodnotu. Cieľom je, ako už bolo spomenuté, prepojiť študentov s firmami. A zameranie je najmä na firmy, ktorých podnikateľský cieľ je rovnaký s ponúkanými študijnými odbormi v rámci univerzít na Slovensku. 

Proces komunikácie na Jobio je plne zautomatizovaný, a tak firmy veľmi jednoducho dokážu pridávať a upravovať svoje ponuky. V prípade, ak študent o ponuku prejaví záujem, firma bude informovaná prostredníctvom notifikácie, ktorú obdrží. Následne tak bude môcť začať komunikovať so študentom prostredníctvom vybraného komunikačného média. 

Aké sú plány Jobia na tento rok? 

Najdôležitejším plánom Jobia pre tento rok je spustenie kampane na startlab, ktorá bude sprístupnená verejnosti a cieľom je vyzbierať, potrebné finančné prostriedky na rozbehnutie platformy Jobio. Prostriedky chcú použiť na vývoj mobilnej aplikácie, vďaka ktorej sa Jobio dostane ku každému študentovi priamo do ruky. 

„Taktiež je pre nás významnou úlohou dostať platformu Jobio do podvedomia širokej verejnosti vrátane študentov. Z toho vyplýva, že ďalším cieľom pre rok 2022 a rovnako crowdfundingovej kampane je vyzbieranie finančných prostriedkov na podporu marketingu,“ vyjadril sa pre Martin. 

Keďže sa Jobio nachádza vo fáze pilotného projektu, neplánujú zatiaľ rozšíriť svoj model do zahraničia. V tomto momente je ich hlavným cieľom osloviť slovenské firmy, školstvo a študentov.

V budúcnosti sú však podobným nápadom otvorení, keďže vidia, že príležitosti sú otvorené aj na iných trhoch. Po vzore Slovenska by tak mohli ukázať aj iným krajinám, ako sa dá podporiť uplatnenie študentov a znížiť nezamestnanosť mladej generácie. 

„Tento rok chceme úspešne ukončiť kampaň, osloviť väčšie množstvo zamestnávateľov a škôl, dokončiť mobilnú aplikáciu a dostať Jobio medzi mladých ľudí,“ vyjadril sa pre Startitup Lukáš. 

Prvé kroky ich expanzie tak vidia v smerovaní do Českej republiky. Momentálne sa však zamerajú na malú vzorku študentov a firiem, aby ukázali, že daný typ projektu má na Slovensku potenciál. Takže sa máme na čo tento rok tešiť a môžeme čakať, že o Martinovi Mečárovi a Martinovi Košickom budeme ešte čo-to počuť. 

Jobio zakladatelia
zdroj: AP/Martin Mečár

Tvorcovia myšlienky projektu Jobio Martin Mečár a Marin Košický

Martin Mečár je 24-ročný študent univerzity STU v Bratislave, ktorý popri škole pracuje v oblasti IT automatizácie. Medzi jeho hobby patria športové automobily a objavovanie nových technológií v oblasti IT. Jeho hlavná úloha v projekte je niesť ho v modernom dizajne a pomáha dotiahnuť ho do detailov. 

Martin Košický je taktiež študentom univerzity STU v Bratislave a má 25 rokov. Pracuje v oblasti IT. K jeho záľubám patrí aktívny životný štýl, cyklistika, lyžovanie. V projekte sa snaží rozvíjať najmä svojho podnikateľského ducha a pomáha tak projektu rásť tým správnym smerom. 

Lukáš Kajanovič, známy tiež pod pseudonymom PIL-C, je 36-ročný slovenský umelec, ktorý v projekte využíva svoje dlhoročné skúsenosti pre rast startupových projektov. 

Zdroje: Startlab, Jobio

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá