Poznatky zo Silicon Valley, z ktorých sa môže priučiť Slovensko

  • Silicon Valley: to mýtické miesto, kde sa plnia sny.
la-apphoto-microsoft-corp--satya-nadella-jpg-20140204
  • Silicon Valley: to mýtické miesto, kde sa plnia sny.

Bolo to úžasné spojenie geografie, kultúry, networkingu, ktoré spravilo toto miesto hlavným mestom tech sveta. Robia tu však veci inak. Zvyšok biznis sveta a aj Slovensko sa má čo naučiť od technologických startupov a technologických gigantov. Napríklad ako pracovať „múdrejšie“ a byť viac kompetitívny.

IMG_6893

 

MVP

Znamená Minimum Viable Product (minimálny rentabilný/životaschopný produkt). Počula som už mnohé prezentácie slovenských startupov a často si neviem vysvetliť čo je tá jedna vec, čo vlastne startup rieši – česť výnimkám. V Silicon Valley na to idú dobre radšej ako začatie komplikovaného nového produktu alebo nápadu, spočnosť zistí, aké je minimum, ktoré môže vytvoriť a bude rentabilné, inými slovami, bude generovať zisk. Je to skvelá stratégia, ako dostať niečo rýchlo na trh, generovať cash flow a dostať feedback od reálnych používateľov. Čo nás vedie k….

 

Rýchlemu zlyhaniu

Ak majú technologické startupy zlyhať, chcú zlyhať rýchlo, aby mohli začať s niečím iným. Myslím, že na Slovensku sa radšej držíme aj nechtami, len aby sme iným nemuseli povedať, že sme zlyhali. S MVP modelom startupy vidia, ktorý produkt, ktorá funkcia funguje, a ktorá zase nie, relatívne lacno a rýchlo. Namiesto utrácania času a peňazí, zdokonaľovanie niečoho, čo ľudia ani nechcú, vytvárajú základy, launchujú a dostávajú feedback. Niekedy je MVP zlyhanie, ale niekedy vedie k…

20150701190310-young-workers-networking-talking-multiple-business

Iterovaniu

„Produkt 2.0“ – technologické spoločnosti sú známe iterovaním a vylepšovaním svojho produktu za chodu. Niečo, čo je prvotne vydané ako MVP pôjde niekoľkonásobnými iteráciami, pridávaním nových funkcií a zbavovaním sa tých, ktoré nefungujú alebo sú zbytočné. Nezastavuj sa na prvej verzii, len pretože funguje, iteruj a zlepšuj nápad..

 

Stand-up meetingy

Technologické spoločnosti sú tiež známe vyhýbaniu sa tradičným ozdobám korporátneho sveta, ako napríklad dlhé meetingy v zasadačke. Každý biznis však môže profitovať zo stand-up meetingov, ktoré udržia veci stručné, relevantné, kreatívne a plynulé. Predstav si ten čas a peniaze ušetrené, ak všetky meetingu budú efektívne a účinné.

image.jpg

Agile Methodologies

Agile Methodologies – je metodológia projektového manažmentu, ktorá sa zameriava na robenie rozhodnutí zo strany členov tímu, rozdelenie práce na projekte na menšie časti (obyčajne na 2 týždňové intervaly). Dôraz skôr kladie na komunikáciu a koordináciu ako na plánovanie a kontrolu. V agilnom prostredí sa tím stretne každé dva týždne, aby prediskutoval progress na projekte, zmeny a aké sú ďalšie kroky. Každý člen tímu vie presne, čo je jeho úlohou, ale aj napriek tomu má možnosť robiť rozhodnutia. Menší top-down prístup by priniesol úžitok mnoho podnikom tým, že dáva zamestnancom väčšiu moc nad vlastnou prácou.

 

Vytváranie kultúry

Sud s pivom alebo ping-pongový stôl možno nebude budúcnosťou tvojej spoločnosti, ale každá spoločnosť si môže zobrať príklad z kultúry Silicon Valley v tvorení pracoviska, kde ľudia chodia, lebo naozaj chcú pracovať. Google je známym vďaka svojim výhodám, ktoré ponúka svojim zamestnancom (od masáží až po detský kútik). Vybrali si, že chcú robiť niečo takéto, pretože vedia, že vyžadujú veľa od svojich zamestnancov a cenia si ich produktivitu a inputy. Viac spoločností by benefitovalo, keby sa správalo k svojim zamestnancom, ako by boli cenným prínosom pre spoločnosť, nie len ozubené kolieska v stroji.

google-office

 

Think Outside the Box alebo ešte lepšie, ignoruj box

Každý rok vychádzajú zo Silicon Valley nové nápady, ktoré menia priemysel prekvapivým a vzrušujúcim spôsobom – napríklad UBER, AirBnB, Netflix (ktoré sú už aj u nás). Tradičné biznis sektory sa môžu učiť veľa od tohto druhu inovátorov. Často sa tech spoločnosti nesnažia len zlepšiť existujúci produkt, idú tiež naspäť k problému a pýtajú sa „Keď tu nebolo žiadne riešenie pre tento problém, ako by som to dnes vyriešil?“ Rozdiel medzi spoločnosťou, ktorá stagnuje a pomaly umiera a tou, ktorá je poháňaná na novú úroveň ziskovosti a relevantnosti je inovovanosť.
150619_Uber_Johnson-1250x650

Zdroje: Bernard Marr

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK