Pozri si najextrémnejší „crash test“ v histórii. Chcú ním pomôcť aj slovenským záchranárom

  • Ide o vôbec najextrémnejšie nárazový test realizovaný spoločnosťou Volvo Cars, ktorý sa súčasne radí medzi tie najzásadnejšie
  • Doteraz si záchranári cvičili vyprosťovanie osôb z vozidiel na havarovaných autách z vrakoviska
  • Záchranárske jednoty to však označili za nedostatočné. Automobilka im preto poskytla ich nové modely
Youtube/ Volvo Cars
Youtube/ Volvo Cars
  • Ide o vôbec najextrémnejšie nárazový test realizovaný spoločnosťou Volvo Cars, ktorý sa súčasne radí medzi tie najzásadnejšie
  • Doteraz si záchranári cvičili vyprosťovanie osôb z vozidiel na havarovaných autách z vrakoviska
  • Záchranárske jednoty to však označili za nedostatočné. Automobilka im preto poskytla ich nové modely

Aby sa záchranné zložky mohli pripraviť na akýkoľvek možný scenár havárie, je potrebné simulovať situácie, pri ktorých pôsobia obdobné sily ako pri tých najextrémnejších zrážkach vozidiel. Tie pritom častokrát prekračujú rámec bežného nárazového testovania.

Z toho dôvodu sa Volvo rozhodlo pre doposiaľ nevídané riešenie. Vôbec prvýkrát nechala automobilka prostredníctvom žeriavu zhodiť z výšky 30 metrov hneď niekoľko nových vozidiel Volvo. Vďaka tomu sa jej podarilo dosiahnuť extrémnu mieru ich poškodenia.

Brutalita za 150 000 eur popiera zákony fyziky. Exkluzívny test novej X6 M Competition od BMW

Rozsah škôd bol dostatočný na to, aby bolo možné simulovať poškodenia vzniknuté v dôsledku tých najhorších dopravných nehôd. Ide napríklad o čelný náraz vo veľmi vysokej rýchlosti či situácie, kedy dôjde k masívnemu bočnému nárazu.

V takýchto prípadoch budú ľudia vo vnútri vozidla s najväčšou pravdepodobnosťou v kritickom stave. Z toho dôvodu je prioritou číslo jedna dostať posádku s pomocou hydraulických vyslobodzovacích nástrojov – známych pod názvom „čeľuste života“– z auta a čo najrýchlejšie ju dopraviť do nemocnice.

Špecialisti na vyslobodzovanie osôb často hovoria o takzvanej zlatej hodine. Znamená to, že potrebujú pacienta vyslobodiť a dostať do nemocnice do hodiny od momentu, kedy došlo k dopravnej nehode.

„So švédskymi záchrannými zložkami úzko spolupracujeme už mnoho rokov,“ uvádza Håkan Gustafson, vyšetrovateľ tímu automobilky Volvo Cars pre výskum dopravných nehôd. 

Mali by aj ostatné automobilky ponúknuť ich modely na test pre záchranárov?

„Máme totiž rovnaký cieľ: zabezpečiť všetkým ľuďom na ceste vyššiu bezpečnosť. Priali by sme si, aby k najzávažnejším nehodám nedochádzalo, ale nie všetkým autohaváriám je možné sa vyhnúť. Je teda nesmierne dôležité, aby existovali metódy, ktoré v rámci tých najzávažnejších nehôd pomôžu zachrániť ľudské životy.“

Všetky údaje získané zo simulácií takýchto autohavárií budú čoskoro uvedené v rozsiahlej výskumnej správe. Táto správa bude zadarmo k dispozícii všetkým záchranným zložkám z celého sveta, aby mohli na základe dát ďalej rozvíjať svoje schopnosti v oblasti záchrany ľudských životov. Príležitosť čerpať z týchto hodnotných zistení budú mať samozrejme aj slovenské záchranné zložky.

Po prvýkrát môžeš nahliadnuť do kuchyne Porsche: Unikátne modely, ktoré nikto predtým nevidel

Záchranári obvykle pri nácviku využívajú vozidlá z vrakovísk. Avšak zväčša sa jedná o kúsky, ktoré sú staré aj dvadsať rokov. Pokiaľ ide o pevnosť ocele, konštrukciu bezpečnostnej klietky a celkovú životnosť vozidla, medzi modernými autami a tými, ktoré boli vyrobené pred 15 či 20 rokmi, existuje obrovský rozdiel. Nové modely Volvo sú navyše vyrobené z najtvrdšej ocele.

Vzhľadom na tento vývoj je úplne zásadné, aby záchranári priebežne aktualizovali svoje vedomosti o nových modeloch automobilov, upravovali svoje postupy a vyvíjali stále nové techniky vyslobodzovania. Inými slovami, tieto tréningy môžu v reálnom živote znamenať rozdiel medzi životom a smrťou. 

„Normálne vykonávame simulácie autohavárie iba v laboratórnych podmienkach a teraz sme prvýkrát zhodili naše autá zo žeriavu,“ komentuje udalosť Håkan Gustafson. „Vedeli sme, že na základe tohto testu vzniknú extrémne deformácie, a išli sme do toho, aby sme tímu záchranárov poskytli pri práci skutočnú výzvu.“

Zo žeriavu bolo niekoľkokrát zhodených celkom desať vozidiel rôznych modelov. Pred každým z pádov vykonali odborníci presné výpočty, aby vedeli, aký veľký tlak a aké veľké sily je potrebné vytvoriť na dosiahnutie požadovanej úrovne poškodenia.

Zdroj: Volvo Cars

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá