Práca v startupe znie pekne, no nemusí byť pre každého.

Lenka Lauková / 18. novembra 2014 / Lifehacking

Rozhodli ste sa zmeniť zamestnanie a láka vás pracovať pre startup? Presvedčte sa o tom, že je to práca pre vás a možno vám to pomôže uspieť aj pri pracovnom pohovore.

 

Startupy sú hnacím motorom ekonomiky, ktorý momentálne vytvára veľké množstvo nových pracovných miest. Z toho vyplýva, že malé ale rýchlo rastúce firmy strávia veľa času hľadaním nových zamestnancov. Keď hľadajú nového člena tímu, musia prejsť obrovský počet životopisov. Veľa uchádzačov prichádza z veľkých, už zabehnutých firiem. Môžu títo uchádzači z veľkých korporácií naozaj pracovať v podnikoch, pre ktoré je typický rýchly rast, často zle definované pracovné role a neustále meniace sa ciele?

Práca v startupe rozhodne nie je pre každého. Veľa ľudí, ktorí sú skvelými zamestnancami v zabehnutých spoločnostiach sa naopak v startupoch len ťažko predierajú a zlyhávajú. Tu sú kľúčové znaky, ktoré vám napovedia, či sa môžete úspešne prepnúť do práce v startupovom svete :).

 

1. Nemáte problém pracovať v neistote

Jednou z vecí, na ktorú sa prihliada pri zvažovaní kandidáta, ktorý neprichádza zo  startupového prostredia je to, ako sa správa v neistých podmienkach. Okolnosti a priority sa pri budovaní nového biznisu môžu meniť mihnutím oka. Môže sa stať, že v pondelok zistíte že musíte nechať projekt, ktorému ste obetovali mesiace snahy a dúfali ste v niečo sľubné. Dokážete sa prispôsobiť neustálym zmenám?

 

 

2. Dokážete využívať riziká

Vaši budúci zamestnávatelia chcú ľudí, ktorí v minulosti preukázali, že im neprekáža riskovať. Pracovať pre startup je totiž vo svojej podstate riskantný ťah.“ Všetky startupy fungujú v premenlivom prostredí – buď si up alebo out. Po piatich rokoch skončí mnoho z mladých firmiem out“, píše výskumník NBER, Laurent Belsie. Riziko je vysoké, no taktiež aj odmena!

 

3. Ste ochotný budovať brand od základov

Budete čeliť ostrej kritike zo strany vašich rovesníkov a blízkych za to, že ste sa otočili chrbtom k firme s dobrým menom pre prácu v spoločnosti, ktorú nikto z nich nepozná. Typická reakcia okolia, s ktorou sa určite stretnete bude: „Čo to do čerta robíš??“.Je to otázka pohľadu na vec. Ľudia vidia silnú psychologickú hodnotu v kariére viazanej na dôveryhodné značky. Ale aj Google, Wal-Mart či Amazon boli raz neznámymi hráčmi. Máte dosť odvahy na to, aby ste pomohli vytvoriť ďalšiu známu spoločnosť?

 

 4. Zabudnite na presne určené pracovné pozície

Ak máte radi, keď vám hovoria čo máte robiť, v startupe zlyháte. Ak váš pracovný výkon siaha len do hraníc akýchsi vopred určených kompetencií a o to, čo nie je vo vašej pracovnej náplni sa nezaujímate, nie je to nič pre vás.

Dokonale zadefinované pracovné pozície a náplne, ktoré sú typické pre veľké korporácie, v startupoch neexistujú. Musíte byť schopný uspieť v situáciách, kde vás nikto nevedie za ručičku a často sami neviete, akým smerom máte ísť.

 

 

Každý člen startupu je v podstate podnikateľom. Väčšina strartupov sa snaží vytvárať nové obchodné príležitostí prakticky z ničoho. Ak má zamestnanec nápad, ktorý vyzerá sľubne, neboja sa ho zapojiť do projektu – a to aj v prípadoch, keď to vôbec nemá čo dočinenia s prácou, na ktorú ho najali. V skratke, ak nie ste iniciatívny, zabudnite na prácu pre startup.

 

5. Arogancia nemá miesto

Ak chcete uspieť v startupovom prostredí, v ktorom sa neustále niečo mení a neprestajné učenie je nutnosť, musíte si vedieť uznať aj svoje slabé stránky. Keď sa dostanete do bodu, z ktorého sa neviete pohnúť, musíte požiadať o pomoc kolegov. A to môže byť veľmi ťažké pre ľudí, ktorí si myslia že všetko najlepšie zvládnu sami. Požiadať svojich kolegov o pomoc vyžaduje istú dávku pokory a zdravé pracovné vzťahy. Na rozdiel od sveta korporácii, kde je kancelárska politika zvrchovanou mocou, tu nesmiete mať problém pracovať na veciach spoločne. V startupoch tímová práca nie je iba klišé, je to každodenná realita. Ak nie si ochotný pomáhať ostatným a hanbíš sa poprosiť o pomoc, startup nie je nič pre teba.

 

Pridať komentár (0)