Pravda o proteínových tyčinkách: Ide o ošiaľ, marketingový ťah. Na toto si daj pozor, ušetríš kopec peňazí

  • Obrovské množstvo proteínových doplnkov dostupných na trhu vytvára obraz zdravej alternatívy, z ktorej sa nepriberá
  • V skutočnosti však množstvo značiek "proteínovým" marketingom zákazníkov iba zavádza
  • S odborníkom sme sa pozreli, čo by mala kvalitná proteínová tyčinka obsahovať a čomu sa pri ďalšom nákupe vyhnúť
protein
Unsplash/Lyfe Fuel Unsplash/Nature zen
  • Obrovské množstvo proteínových doplnkov dostupných na trhu vytvára obraz zdravej alternatívy, z ktorej sa nepriberá
  • V skutočnosti však množstvo značiek "proteínovým" marketingom zákazníkov iba zavádza
  • S odborníkom sme sa pozreli, čo by mala kvalitná proteínová tyčinka obsahovať a čomu sa pri ďalšom nákupe vyhnúť

Proteínové tyčinky sú čoraz obľúbenejšie, pribúda ale aj predražených sladkostí s pridanými srvátkovými práškami. Do výroby tyčiniek s nálepkou zvýšeného obsahu proteínu sa pustili aj výrobcovia bežných sladkostí.

Na obaloch teda vidíme nápisy o vysokom podiele bielkovín, ktoré podprahovo podsúvajú, že by mohlo ísť o zdravšiu verziu, z ktorej sa až tak nepriberá.

Módny trend

Podľa farmaceuta a odborníka na výživu zažívame proteínový ošiaľ. „Ide o veľmi moderný prístup, ktorý sa na prvý pohľad tvári zdravo. Treba si však dať pozor na to, z akých zdrojov a hlavne koľko proteínov prijímame. Bežnému človeku stačí denne prijať 60 – 80 gramov bielkovín, pokiaľ nejde o športovca. V každom prípade je to individuálne, ale určite by som nevnímal klasické, bežne dostupné tyčinky ako niečo, čo by sme mali jesť denno-denne,“ hovorí Michal Drdúl pre Startitup.

Bežná poučka hovorí o minimálne 0,8 gramoch bielkovín (proteínov) na 1 kg telesnej váhy, pre športovcov, alebo ľudí, ktorí sa snažia pribrať či schudnúť (naozaj aj v prípade druhého extrému), o niečo viac.  

Michal sa dlhé roky venuje problematike klinickej výživy a je autorom viacerých prednášok z oblasti výživy v medicíne a farmácie, ktoré prednáša na lekárskych konferenciách.

zdroj: Instagram/Vjem

Do svojho jedálnička by proteínové tyčinky zaradil iba v určitých situáciách. „Proteínová tyčinka môže byť nápomocná hlavne v situáciách, kedy nestíhame zjesť kvalitné a vyvážené jedlo, alebo po športe ako zdroj bielkovín – v prípade, že nemáme poruke vhodnejšiu alternatívu, napr. čistý proteín. Na druhej strane by som neodporúčal zaraďovať proteínové tyčinky ako náhrady jedla, z dôvodu nevyváženosti živín,“ vysvetľuje Michal. 

Neekologické a plné cukru

Pre človeka bez odbornejšieho vzdelania v oblasti nutrície, môže zloženie proteínových tyčiniek pôsobiť častokrát veľmi mätúco. Proteínové tyčinky sú totiž častokrát plné cukru. Kým pri nugátovej pralinke si je každý vedomý, že do seba tlačí koncentrované kalórie, pri „fit“ proteínovej tyčinke, to už také jasné byť nemusí.

„Proteínové tyčinky obsahujú mnohé látky ako sú syntetické farbivá, umelé sladidlá a veľa zložiek, ktoré sú alergénmi. Veľký pozor by som dával na množstvo cukru v tyčinke. Ideálne je, ak tyčinka obsahuje maximálne 20 g cukru na 100 g výrobku alebo 15 g na jednu tyčinku,“ hovorí Michal. 

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech