Pre­čo je Elon Musk tým naj­dô­le­ži­tej­ším miliar­dá­rom pre túto gene­rá­ciu

Lukáš Timko / 29. júna 2015 / Tools a produktivita

Elon Musk je Iron Man. Mys­lím to úpl­ne váž­ne a doslov­ne. Kaž­dá oso­ba, kto­rá sa sna­ží obrá­tiť naru­by kon­venč­né mys­le­nie má sla­bi­ny vyčnie­va­jú­ce medzi rov­na­ko sil­ný­mi super­schop­nos­ťa­mi.

 

Hoci Musk netrpí rovnakými démonmi akých má hrdina Marvelovských komixov, zdieľa sním charakterový fetiš pre rýchly život a veci, ktoré si môžu dovoliť iba ľudia ako je on.

Toto vás asi neprekvapilo. Veď podnikateľ akým je Musk musí byť márnotratný a najmä bez strachu.

Havária pri ktorej zdemoloval svoj McLaren F1, potom čo uzavrel 300 miliónový obchod v Silicon Valley, znamenala zvrat v jeho živote. Ako to býva vo väčšine komiksových príbehoch: sníval, šoféroval a napriek všetkým okolnostiam unikol takmer istej smrti.

 

 

Jeho Tesle sa počas prvých rokoch existencie vôbec nedarilo. Po skúsenostiach s krachom spoločnosti Solyndra a podľa väčšiny skeptikov na zelenú energiu jeho spoločnosť SolarCity nemala mať veľkú šancu na úspech a so spoločnosťou SpaceX má v pláne robiť to, čo NASA nemôže bez veľkej podpory zo štátneho rozpočtu.

No a teraz, Hyperloop dáva šancu spojiť mesta takmer trojnásobne vyššou rýchlosťou akú má vlak Maglev.

 

Čo umožňuje človeku akým je Elon Musk robiť veci o ktorých konzervatívny investor alebo nežný podnikateľ ani nesníval?

 

No a tu prichádza na scénu charakter Iron Mana: Musk môže robiť to čo robí jednoducho preto, že sa nebojí vzdorovať svojmu osudu a tradičným názorom. Zdemolovať svoje športové auto – navrhnuté automobilkou, ktorá vyrába pretekárske autá pre medzinárodné závody smrti – po niekoľkých nekontrolovateľných otočkách vo vzduchu tvrdým dopadom na asfalt a vystúpiť z neho so smiechom potom, čo si uvedomil, že tá horšia vec je, že jeho 1 miliónové super auto nie je poistené, tak toto si môže dovoliť iba človek ako je on a Tony Stark.

Chuť po nebezpečenstve a neochote prijať bezpečný život v kancelárii vám samozrejme nezaručí, že sa stanete Iron Manom v skutočnom živote.

 

 

 

Ak by ste sa to však rozhodli skúsiť, tak neriadená bezohľadnosť vám zaručí skorý a výbušný zánik.

Stať sa ďalším Elonom Muskom si vyžaduje sofistikované a inteligentné manévrovanie pre pochopenie toho, čo ľudia potrebujú v blízkej budúcnosti a tým pomôcť rozvíjať svet doteraz nepredstaviteľnými spôsobmi.

Tak napríklad, iba pred niečo menej ako 30 rokmi sa GM pokúsilo o elektrické auto. Väčšina áut však bolo zhabaných alebo zničených potom čo ich z výrobných liniek vytlačil lacný a dostupný benzín.

No a dnes vidíme pokrok v podobe batérii na kolesách (aj na stenách).

Musk dokáže v tejto neuveriteľne stagnujúcej a odolnej ekonomickej klíme vstúpiť na trh, ktorý ani nie je trhom, urobiť ho super dôležitým a potom porušiť status quo tým „najlepším“ spôsobom - dokázaním, že vie ostať nad vodou, aj keď robí všetko zle.

Všetkého čoho sa dotkol sa stalo niečím výnimočným vo svojom odvetví.

Tesla naďalej stúpa na trhu s elektrickými autami, SolarCity oživil iniciatívu sprístupniť solárnu energiu bežným ľuďom, SpaceX inšpiroval nejedného konkurenta vo vesmírnych pretekoch a Hyperloop sa chystá spraviť revolúciu v tradičnom spôsobe cestovania.

 

 

Je jasné, že Musk si zvolil oblasti, o ktoré má záujem americká vláda a Washington to dokazuje podporou cez verejne dostupné dotácie. Môžete to nazvať podvádzaním, no nemôžete zabúdať na fakt, že Musk nevybudoval svoje futuristické spoločnosti zo svojho bohatstva, ale z fondu, ktorý takmer skrachoval v jeho podnikateľských začiatkoch.

Znamená to, že nie je dosť kompetentný a schopný vytvoriť a viesť úspešne spoločnosť, ktorá investuje do rizikového kapitálu?

Nie, teda ak vaša definícia úspešnej spoločnosti zahŕňa veľkú technologickú vyspelosť a narušenie trhu.

Ak by bolo Muskovým cieľom poslať svet do divokého technologického rozvoja, tak potom uspel viac ako si kedy kto mohol predstaviť. Môžeme ho odsudzovať za jeho katastrofálne podnikateľské rozhodnutia, ale musíte uznať, že jeho zručnosť udržať nažive na prvý pohľad slabé spoločnosti je pôsobivá a inšpiratívna.

Hoci jeho spoločnosti produkujú milióny v tržbách a zisku, toto nie je dôvod prečo Elon Musk vstúpi do histórie. Do nej ho zapíšu jeho inovatívne podobné činy.

Všetci si ho budeme pamätať nie pre jeho bohatstvo, ale pre cesty, ktoré vytvoril pre iných, aby ho nasledovali.

Toto je ten najlepší odkaz, ktorý môžete nechať svetu, potom čo tu už dlho nebudete.

Všetky peniaze, ktoré necháte po sebe určite pomôžu vašim dobrodincom, ale najväčší poklad je viesť iných cestou, ktorá navždy zmení výsledok budúcej civilizácie.

Áno, väčšina týchto odvetví, ktoré tu spomíname, sú tu už niekoľko dekád. No on z nich vytvoril niečo iné a práve preto sa nedokážete vyhnúť novinkám a vyhláseniam týkajúcich sa jeho spoločností.

 

 

 

Určite ste počuli o prvom pokuse (a neúspechu) jeho spoločnosti SpaceX a jej opätovne použiteľnej rakety. Tiež vám neunikli správy o nových modeloch Tesly. A možno ste nedávno zachytili správu o tom, ako Hyperloop dostalo povolenie na otestovane trate v Kalifornii.

Fakt, že tieto udalosti sú súčasťou pop kultúry, len prispieva k nášmu tvrdeniu, že Musk patrí do Marvelovského sveta.

Jeho charizmatický prístup k podnikaniu robí z jeho spoločností menej IBM a viac Apple. Najprv vytvorí šum o tom, čo väčšina považuje za obsolentné, nudné alebo zbytočné. A potom sľúbi niečo čomu všetci neveria, že splní a neskôr nájde cestu ako z aspektov takmer nemožného podnikania spraviť niečo ešte viac nemožné.

Práve preto právom nazývam Muska Iron Manom a myslím si, že je tým najdôležitejším miliardárom dneška. On nezarába peniaze, aby ich mal ešte viac alebo kupoval si silu a moc.

Využíva svoje peniaze na to, aby nás vzal na Mars; ukázal svetu že automobilka dokáže a môže vyrábať elektrické autá s dojazdom väčším ako 300 km za použitia čistej a obnoviteľnej energie; a tiež nám ukázal všetky aspekty našej civilizácie a jej zastaranosti a že je schopná zmeny.

Ešte predtým ako ma zničíte za to, že nemám rád Billa Gatesa alebo Warrena Buffeta, majte prosím na mysli, že obaja títo páni získavajú svoje peniaze z produktov, ktoré iba využívajú americký kapitalizmus a už dostupné technológie.

 

 

Ja tu však píšem o Muskovom podnikaní a nie o jeho charitách a práve to je ten dôležitý rozdiel.

Ak niekto napríklad zarába miliardy dolárov z výroby a predaja cigariet, potom svoje bohatstvo použije na záchranu zmenšujúceho sa počtu ohrozených druhov, zmaže to fakt, že práve jeho spoločnosť je najväčším znečisťovateľom oceánu (cigaretové ohorky) alebo že spôsobil rakovinu pľúc miliónom ľudí?

Myslím tým, že nikto nie je dokonalý, no v mene peňazí sa dá spraviť veľa zlých vecí.

Zo všetkých miliardárov je Musk jediný, kto vsádza svoje peniaze do spoločností, ktoré by neboli úspešnými, ak by boli riadené tradičnými spôsobmi.

Je veľmi odvážne a ušľachtilé, že namiesto vytvárania viac internetových aplikácii sa Musk snaží vytvoriť svoj svet z užitočných technológii a procesov, ktoré prispievajú k celkovému blahobytu našej planéty.

Tým, že stavia továreň na výrobu batérií a aút, ktorá využíva iba slnečnú a veternú energiu; že sa snaží prísť na spôsob ako opätovne využiť raketu alebo sprístupnením solárnej energie domácnostiam a podnikom, spravil viac pre životaschopnosť ľudí na tejto planéte ako akýkoľvek iný miliardár zo Silicon Valley.

Možno som až veľmi optimistický v tom čo dokáže spraviť alebo koľko inšpirácie dáva celému svetu. No, ak to bude takto pokračovať ďalej, šanca, že uvidíme pristávací modul SpaceX dotknúť sa povrchu Marsu v najbližších dekádach je veľmi veľká.

 

A na záver, Elon Musk možno nemá svoj lesklý, super high-tech raketovo-poháňaný exo-oblek, no myslím, si že aj ten má na svojom zozname úloh. :)

 

 

zdroj: elitedaily.com

Pridať komentár (0)