Prepoisťovacia kampaň zdravotných poisťovní vrcholí. VšZP radí, na čo si pri zmene poisťovne dať pozor

  • Blíži sa termín, do kedy je potrebné odoslať prihlášku na zmenu poisťovne
  • Zdravotné poisťovne chcú zaujať ľudí rôznymi benefitmi
  • Do ulíc však prichádzajú aj podvodníci. Na čo si dať pozor?
všeobecná zdravotná poisťovňa
Všeobecná zdravotná poisťovňa
  • Blíži sa termín, do kedy je potrebné odoslať prihlášku na zmenu poisťovne
  • Zdravotné poisťovne chcú zaujať ľudí rôznymi benefitmi
  • Do ulíc však prichádzajú aj podvodníci. Na čo si dať pozor?

Na zmenu zdravotnej poisťovne zostáva čas len do 30. septembra. Poisťovne v snahe udržať si klientov a získať nových vytiahli všetky tromfy. V uliciach, nákupných centrách či na železničných staniciach však nechýbajú osoby, ktoré nevhodným spôsobom prepoistia oslovených ľudí do inej poisťovne.

„V podnetoch na takéto konanie, ktoré dostávame od našich poistencov, nám ľudia uvádzajú, že dotyčnému čosi podpisovali v presvedčení, že ide o nevinný informovaný súhlas. Tomuto u nás hovoríme nekalé prepoisťovacie praktiky, ktorých je čoraz viac,“ objasňuje pre Startitup podpredsedníčka predstavenstva Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) Beáta Havelková.

Prepoisteným ľuďom nasľubujú agenti z poisťovní nespočetné množstvo výhod. Ľahko si zarobia na nevedomosti ľudí a za ich umenie podvodne prepoisťovať dostávajú nemalé peniaze. Výber zdravotnej poisťovne by však nemal byť ovplyvnený radami ľudí na ulici.

Havelková zo Všeobecnej zdravotnej poisťovni uvádza, že najlepším riešením je preštudovať si stránky poisťovní a urobiť si tak prehľad všetkého, čo ponúkajú. Za hlavné priority pri výbere zdravotnej poisťovne považuje – prevenciu, zdravotnú starostlivosť a služby. Ako výber zdravotnej poisťovne ovplyvňuje naše zdravie?

A30A5992
zdroj: Všeobecná zdravotná poisťovňa - VšZP sa v roku 2023 ako jediná zdravotná poisťovňa rozhodla realizovať nábor nových poistencov už len prostredníctvom zamestnancov vlastnej pobočkovej siete.
  • Aké sú praktiky agentov poisťovní, ktorí Slovákov presviedčajú k prepoisteniu do inej poisťovne?
  • V kampaniach o prepoistení sú nosnou témou benefity. Prečo sú také dôležité?
  • Čo je hlavnou motiváciou ľudí na zmenu zdravotnej poisťovne?
  • Ako si nastaviť priority v tom, čo očakávať od zdravotnej poisťovne?

VšZP sa v roku 2023 ako jediná zdravotná poisťovňa rozhodla realizovať nábor nových poistencov už len prostredníctvom zamestnancov vlastnej pobočkovej siete. Prečo?

Veľká časť ľudí bola aspoň raz v živote oslovená na ulici, v nákupnom centre, na železničnej stanici, emailom alebo telefonicky niekým, kto sa ich snažil presvedčiť, že je najvyšší čas zmeniť poisťovňu.

Na tom by nebolo nič zlé, keby makléri či finanční agenti nekonali na základe zavádzajúcich informácií, výsledkom čoho je mnohokrát prepoistenie bez vedomia a slobodného rozhodnutia klienta.

Slováci teda doplácajú na vlastnú nevedomosť. Čím ich podvodníci najčastejšie presviedčajú?

V podnetoch na takéto konanie, ktoré dostávame od našich poistencov, nám ľudia uvádzajú, že dotyčnému čosi podpisovali v presvedčení, že ide o nevinný informovaný súhlas. Tomuto u nás hovoríme nekalé prepoisťovacie praktiky, ktorých je čoraz viac.

Dopúšťajú sa ich agenti s cieľom ľahko si zarobiť na nevedomosti ľudí. Za ich umenie podvodne prepoisťovať dostávajú nemalé peniaze.

Prepoisteným ľuďom nasľubujú nespočetné množstvo výhod. Je správne, že sa Slováci o zmene poisťovne rozhodujú na ulici?

Korektné to určite nie je a najhoršie je, ak vám títo „brigádnici“ dajú podpísať nejaké papiere, a zrazu ste niekde, kde ste možno ani nechceli byť. Som presvedčená o tom, že o takej dôležitej veci, ako je výber zdravotnej poisťovne, ktorá sa má o mňa starať aj v náročných časoch, by sme sa nemali rozhodovať niekde na ulici a takpovediac „za pochodu“.

Ak zvažujete zmenu, vyhýbajte sa radám na ulici a početným portálom, ktoré ponúkajú porovnanie benefitov zdravotných poisťovní. Z našich skúseností ide väčšinou o porovnanie podporené jednou z nich, a preto nie je úplne objektívne. Najlepším riešením je preštudovať si stránky poisťovní a urobiť si tak prehľad všetkého, čo ponúkajú.

A30A5846
zdroj: Všeobecná zdravotná poisťovňa - Všeobecná zdravotná poisťovňa schvaľuje najviac liekov na výnimku, ktoré zlepšujú kvalitu života pacientov s najnáročnejšími diagnózami. V roku 2022 to bolo 97 % zo všetkých žiadostí.

Čo býva hlavnou motiváciou na zmenu zdravotnej poisťovne?

Stalo sa už akýmsi zvykom, že poisťovne sa predbiehajú v ponuke benefitov a tie bývajú hlavnou motiváciou prepoistenia. Lákadlom sú najčastejšie finančné príspevky na lieky, zuby alebo oči.

Bonusy a zľavy by však nemali byť rozhodujúcim kritériom pri výbere poisťovne, aj keď pôsobia veľmi atraktívne.

Na Slovensku pôsobia tri hlavné zdravotné poisťovne. Jednou z nich je štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa a dve súkromné poisťovne – Dôvera a Union. Každá z nich ponúka rozdielne služby a benefity nad rámec stanovených zákonom. Tieto benefity sú často hlavným lákadlom, ktoré motivuje ľudí k premýšľaniu o zmene poisťovne.

Okrem finančných výhod, ako napríklad príspevky na zubára, dioptrické okuliare či lieky, sa ľudia môžu rozhodnúť aj na základe iných faktorov. Medzi ne patria služby, inovácie a tým najdôležitejším je schopnosť poisťovne postarať sa o klienta nielen keď je zdravý, ale aj vtedy, keď má zdravotné problémy.

Napríklad, Všeobecná zdravotná poisťovňa schvaľuje najviac liekov na výnimku, ktoré zlepšujú kvalitu života pacientov s najnáročnejšími diagnózami. V roku 2022 to bolo 97 % zo všetkých žiadostí.

Ako úspešne zmeniť poisťovňu?

Termín: Požiadať o zmenu poisťovne môže človek raz ročne, a to do 30. septembra tohto roku.

Prihlášku: Prihlášku do novej poisťovne je možné vyplniť osobne na pobočke vybranej poisťovne, alebo online cez webové stránky poisťovní.

Prebratie nového zdravotného preukazu: Po akceptovaní prihlášky poisťovňa zašle nový preukaz zdravotného poistenia, ktorý bude platiť od 1. januára budúceho roku.

Upovedomenie zamestnávateľa: V januári do 8 dní je nutné informovať zamestnávateľa o zmene poisťovne. Živnostník musí upraviť trvalý príkaz na odvody. Chcem sa prepoistiť →

Nejedna kampaň na prepoistenie hovorí o benefitoch, ktoré poisťovňa ponúka. Napríklad o benefite na zuby. Je to skutočne dôležité a sú tieto benefity reálne využívané?

Ušetriť na takom zubárovi či novom ráme na okuliare je v podstate veľmi fajn a je to medzi poistencami aj veľmi populárne, no prostredníctvom našich aktivít sa ľuďom snažíme vysvetliť aj to, že vám to, jednoducho povedané, v ťažkých chvíľach život nezachráni.

Príspevky a zľavy sú užitočná nadstavba, ale len za predpokladu, že vám zdravotná poisťovňa už poskytuje pevné základy v podobe starostlivosti o vaše zdravie. Poisťovňa by vám svojimi službami mala skvalitniť a predĺžiť život, motivovať vás k zdravšiemu životnému štýlu a sprístupniť informácie, ako na to.

A čo peňažné benefity, ktoré sú najobľúbenejšie?

Pokiaľ ide o peňažné benefity, medzi najobľúbenejšie u nás patrí príspevok až 450 eur na zubný strojček pre deti, 450 eur na laserovú operáciu očí, 120 eur na komplexné zubné ošetrenie a dentálnu hygienu, ktoré sa dajú použiť, a to aj jednorazovo.

Ak nosíte okuliare, môžete požiadať o príspevok 100 eur na okuliarové šošovky, aj na okuliarové rámy, 200 eur na lieky na predpis a 50 eur dostáva každý nový poistenec aj na voľnopredajné lieky.

Využiť môžete aj 100 eur ročne na doplatky za glukózový senzor. Celkovo môžu poistenci získať na starostlivosť o zdravie finančné príspevky v Peňaženke zdravia až do výšky 800 eur.

VsZP_PrepoistovaciaKampan_1200x627
zdroj: Všeobecná zdravotná poisťovňa - Okrem finančných výhod, ako napríklad príspevky na zubára, dioptrické okuliare či lieky, sa ľudia môžu pri zmene zdravotnej poisťovne rozhodnúť aj na základe iných faktorov. Tie môžu zahŕňať spokojnosť so súčasnými poskytovanými službami, vzťahom so zdravotnými špecialistami a možnosťou získania moderných mobilných aplikácií.

´všpz
zdroj: Všeobecná zdravotná poisťovňa – Úlohou poisťovne je tiež zlepšovať prístup ku kvalitnej a pokrokovej starostlivosti, nemôže „zaspať dobu“. Vo VšZP na to reagujeme neustálym zlepšovaním svojich služieb a mobilnej aplikácie, ktorú dnes využíva už viac ako milión našich poistencov, uviedla v rozhovore Havelková.

Ako si vôbec nastaviť priority v tom, čo očakávať od svojej zdravotnej poisťovne? Nie každý využije benefity na zuby a nie každý potrebuje nekategorizovaný liek.

Triezvy zoznam priorít by som zhrnula do troch hlavných bodov – prevencia, zdravotná starostlivosť a služby. Preventívne prehliadky sú základným pilierom v starostlivosti o zdravie.

To znamená, viac vyšetrení zameraných na sledovanie rôznych ovplyvniteľných rizikových faktorov ochorení, ktoré sa už pomaly v mojom tele môžu rozvíjať a ešte o tom ani len netuším.

Pod druhou prioritou mám na mysli dostupnosť zdravotnej starostlivosti – či má poisťovňa zazmluvnený dostatok poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.

Úlohou poisťovne je tiež zlepšovať prístup ku kvalitnej a pokrokovej starostlivosti, nemôže „zaspať dobu“. Vo VšZP na to reagujeme neustálym zlepšovaním svojich služieb a mobilnej aplikácie, ktorú dnes využíva už viac ako milión našich poistencov.

Ako sa vyvíja počet zazmluvnených špecialistov v jednotlivých špecializáciách? Pediatri či zubári v Bratislave sú dnes už notorickou témou, kde voľní zazmluvnení lekári sú mimoriadne vzácni.

VšZP aktuálne zabezpečuje pre svojich poistencov jednu z najširších sietí zdravotníckych zariadení – nemocnice, polikliniky, všeobecné aj špecializované ambulancie, záchranky, letecké zdravotné záchranne služby, ambulancie stomatológov, lekárne, optiky či výdajne zdravotníckych pomôcok, ale aj Agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti a ďalšie.

Najširšiu sieť zabezpečujeme napríklad aj pri všeobecných lekároch pre dospelých či stomatológoch. Existujú však aj regióny s chýbajúcimi špecialistami, v ktorých poisťovňa, jednoducho, nemá koho zazmluvniť.

Ak sa na nás poistenec obráti s podnetom na nedostupnosť lekára, tím mojich kolegov sa maximálne snaží vyjsť mu v ústrety a pomáha mu nájsť potrebného odborníka v inom meste, čo najbližšie k bydlisku poistenca a čo najskorší termín vyšetrenia.

Prečo vlastne niektorí lekári nie sú zazmluvnení?

Poisťovňa nemôže nikoho prinútiť, aby s ňou uzavrel zmluvu. Niektorým poskytovateľom zdravotnej starostlivosti vyhovuje byť v nezmluvnom vzťahu.

V takých prípadoch si pacient za poskytnutú zdravotnú starostlivosť platí z vlastného vrecka. No nie preto, že by to poisťovňa nedokázala zaplatiť, ale preto, lebo zdravotná starostlivosť poskytnutá u nezmluvného poskytovateľa nemôže byť uhrádzaná z verejného zdravotného poistenia.

Poistenca však vždy vieme navigovať aj do zmluvného zariadenia, kde mu poskytnú rovnaký zákrok alebo vyšetrenie, za ktoré si nebude musieť platiť.

A30A5855
zdroj: Všeobecná zdravotná poisťovňa – Až približne 90 % klientov chodí vybavovať informácie na pobočky osobne, drvivá väčšina je podľa dát spokojná.

Nie je takýto systém zraniteľný? Nehrozí, že zostane región bez zazmluvneného špecialistu?

Na Slovensku je v každej jednej odbornosti stále dostatok zmluvných poskytovateľov. Ak VšZP eviduje výpadok niektorej ambulancie, prípadne zhoršenie dostupnosti lekárov či špecialistov v danom regióne, proaktívne oslovuje iných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti tak, aby vami popisovaná situácia nenastala.

Zároveň paralelne informuje už existujúcich poskytovateľov o vzniknutej situácii a žiada ich o súčinnosť. Treba však povedať, že ani zdravotná poisťovňa nedokáže robiť zázraky.

V snahe pomôcť poistencom nájsť pre nich potrebného lekára či skorší termín vyšetrenia tiež narážame na kapacitné limity a ochotu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Dlhotrvajúci problém nedostatku lekárov je preto nutné riešiť systémovo na úrovni Ministerstva zdravotníctva SR.

Aký celkový vplyv majú zdravotné poisťovne na pacientsku skúsenosť v slovenskom zdravotníctve. Majú zdravotné poisťovne napríklad dosah na čakacie lehoty svojich pacientov?

Na čakacie lehoty zdravotné poisťovne nemajú dosah. Tie závisia od kapacity lekára a zdravotného stavu pacienta.

Neodkladná zdravotná starostlivosť musí byť poskytnutá ihneď, ale vybavenie ostatných pacientov si manažuje poskytovateľ zdravotnej starostlivosti. VšZP si uvedomuje, že na viaceré vyšetrenia sa čaká príliš dlho, pohotovosti a čakárne u lekárov sú preplnené.

Aj preto sme pre poistencov spustili službu Dr. Nonstop+ v rámci vernostného programu Vernosť+. Poistenci tak majú možnosť sa kedykoľvek a odkiaľkoľvek spojiť so všeobecným lekárom alebo pediatrom a konzultovať svoj zdravotný stav alebo zdravotný stav svojho dieťaťa, či predpísať e-recept v čase pracovnej doby. Konzultácie je však možné využiť 24 hodín, 7 dní v týždni.

Ako taká digitálna diagnostika vyzerá v praxi?

V praxi to vyzerá tak, že s odborníkom je možné spojiť sa odkiaľkoľvek – z domu, z dovolenky, z túry, od mora, cez deň aj v noci.

Vďaka digitálnej diagnostike lekár relevantne vyhodnotí zdravotný stav a zodpovedne poradí, či si zvládne človek pomôcť aj sám, domácim ošetrením podľa jeho odporúčaní, alebo či je nutné navštíviť lekára resp. pohotovosť. Ide o telemedicínu, teda liečbu na diaľku v pravom slova zmysle.

Je to neoceniteľná služba pre každého, kto nevie sám vyhodnotiť svoj zhoršený zdravotný stav alebo stav svojho blízkeho, prípadne potrebuje druhý medicínsky názor. Služba však predstavuje výraznú pomoc aj pre pohotovosti a lekárov, ktorých odbremení od návalu pacientov.

appkafinalviz
zdroj: Všeobecná zdravotná poisťovňa - VšZP si uvedomuje, že na viaceré vyšetrenia sa čaká príliš dlho, pohotovosti a čakárne u lekárov sú preplnené. Aj preto sme pre poistencov spustili službu Dr. Nonstop+ v rámci vernostného programu Vernosť+.

Pobočky Všeobecnej zdravotnej poisťovne sú rýchle a efektívne. Zákaznícky prieskum poisťovne naznačuje, že 74 % ľudí svoju požiadavku vybaví za 15 minút a až 96 % do 30 minút.

Z prieskumu ďalej vychádza, že Slováci sú spokojní aj so službami na pobočkách – s informáciami je spokojných 93 % ľudí, s vybavením 92 %, s otváracími hodinami 97 % a so zamestnancami až 95 % respondentov.

Z dát tiež vyplýva, že 90 % klientov stále vybavuje svoje požiadavky osobne. „Preto neustále pracujeme na tom, aby bola sieť našich pobočiek moderná a komfortná pre čo najlepší zážitok a vybavenie potrieb každého poistenca, keďže chceme byť ku každému rovnako blízko,“ vraví podpredsedníčka predstavenstva Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) Beáta Havelková.

Dôkazom toho je nová pobočka na Nivách. „Pobočka na Nivách je naša vlajková loď. Jej veľkou výhodou je, že vznikla na akejsi križovatke ciest uprostred hlavného mesta. Naši poistenci si to pochvaľujú, pretože vybavia viacero vecí na jednom mieste a navyše aj jednoducho zaparkujú,“ dodáva Havelková. Chcem sa prepoistiť →

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá