Príbeh značky, ktorý píše len 24-ročný Dominik. Toyeto deťom prináša svetovú hračkársku špičku

  • Toyeto vzniklo ako rebrand siete predajní Vnímavé hračky. Koncept ostal zachovaný, ponuka sa mierne pozmenila a rozšírila
  • Hoci sa zameriava na svetovú hračkársku špičku čo sa týka kvality, ekológie a udržateľnosti, tak až 5 % produktov má slovenský pôvod
  • Minulý týždeň otvorili v bratislavskej Eurovei novú predajňu a v budúcnosti chcú rozbehnúť až 15 obchodov v kľúčových mestách
  • Firmu dnes vedie iba 24-ročný Dominik Rusňák
zdroj: archív Toyeto
  • Toyeto vzniklo ako rebrand siete predajní Vnímavé hračky. Koncept ostal zachovaný, ponuka sa mierne pozmenila a rozšírila
  • Hoci sa zameriava na svetovú hračkársku špičku čo sa týka kvality, ekológie a udržateľnosti, tak až 5 % produktov má slovenský pôvod
  • Minulý týždeň otvorili v bratislavskej Eurovei novú predajňu a v budúcnosti chcú rozbehnúť až 15 obchodov v kľúčových mestách
  • Firmu dnes vedie iba 24-ročný Dominik Rusňák

Ako dieťa sa najradšej hrával s drevenými hračkami, pretože dedko bol stolár. Hračky mali vtedy hodnotu. Jeho víziou je vrátiť im pravý zmysel, samozrejme, s ohľadom na životné prostredie.

Dominik Rusňák má len 24 rokov a do biznisu vstúpil s obrovskou vášňou a láskou k hračkám. Dodnes ich má doma niekoľko desiatok a v sieti predajní Toyeto ďalšie. Príbeh sa začal písať uvedením jeho interaktívnej detskej knihy Piqipi.

Ako ste sa dostali k hračkárskemu biznisu?

Práve cez vlastný produkt, spomínanú detskú interaktívnu knihu. Začalo sa to všetko u brata, ktorý vlastní súkromnú materskú školu a trochu inak sa pozerá na vzdelávanie detí. Už pri  jej výstavbe a otvorení sa zrodila myšlienka v budúcnosti rozbehnúť sieť hračkárstiev a rozšíriť tak podnikanie v rámci tohto segmentu.

Náš pilotný projekt, značka Piqipi, v rámci ktorého sme nadizajnovali a vyrobili 6 rôznych edícií interaktívnych kníh a išli sme s nimi na všetky svetové veľtrhy: do Norimbergu, Londýna, New Yorku aj Las Vegas a potom sa naskytla príležitosť rozšíriť hračkárske portfólio a vstúpiť aj do retailového biznisu. 1. júla 2018 sme tak urobili a zrodil sa dnešný príbeh Toyeto. Odkúpili sme aktivity predošlého vlastníka a tým na nás prešli všetky zodpovednosti. V čase kúpy sme mali šesť prevádzok, potom sa síce zatvorili Voderady, ale my sme stihli otvoriť predajne v Košiciach, Banskej Bystrici a Rovinke. Teraz sme otvorili predajňu v Eurovei, nový bratislavský flagship, čo sa týka dizajnu a prevedenia. Budúci rok máme v pláne redizajnovať a otvoriť spolu 7 predajní. V rámci retailu chceme dosiahnuť cieľ 15 obchodov v kľúčových mestách a centrách.

zdroj: archív Toyeto

Prečo nastala zmena vo vlastníctve firmy?

Bol záujem vstúpiť do hračkárskeho sveta a vytvoriť alebo posilniť niečo, čo si myslím, že nebolo zastúpené. Na Slovensku je niekoľko sietí hračkárstiev, ale my sme segmentovo niekde úplne inde. Zameriavame sa na ekológiu, udržateľnosť a snažíme sa byť spoločensky zodpovední. Je paradoxné, že som taký mladý a riešim hračky, ale úprimne, je to to najkrajšie, čo ma mohlo stretnúť.

Je mnoho hračkárstiev na Slovensku, ktoré ťa mohli teoreticky zaujať. Prečo práve toto?

Využili sme investičnú príležitosť. Mojou výzvou bolo prijať zodpovednosť za takmer 60 ľudí, dnes už za 10 prevádzok. A prečo Toyeto? Mne sa veľmi páčil koncept ako taký. Páčil sa mi výber hračiek, páčila sa mi filozofia, ktorú prezentovali Vnímavé hračky na slovenskom trhu. Videl som v tom obrovský rastový potenciál.

Toyeto predstavuje deťom iný koncept hrania. Už to nie sú hračky, ktoré deti za pár minút nudia. Vidíš v tomto budúcnosť hrania? Je edukatívne hranie cesta?

To je práve spomínaná udržateľnosť a moja vízia spoločnosti, ktorú tvoríme. Predošlý koncept Vnímavé hračky sme v priebehu roka rebrandovali na Toyeto. Odlišujeme sa výberom výrobcov, ale aj konkrétnych produktov. Máme niekoľko zásad, podľa ktorých vyberáme hračky. Musia byť veľmi edukatívne, musia byť ekologicky vyrábané, musíme poznať výrobcov. Väčšinu poznáme naozaj osobne, navštívili sme dokonca aj niektoré veľké fabriky. Dovolím si tvrdiť, že v rámci hračkárskeho sveta máme top výrobcov. Je pravda, že nepredávame licencované hračky, to znamená, že deti v našom obchode nenájdu hneď to, čo poznajú dajme tomu z televízie alebo reklám. Je to trochu dlhšia cesta k zákazníkovi, ale o to osobnejšia. Môžeme mu porozprávať o hračke, ktorú si vybral. Dieťa hračku rozbalí, rodič sa s ním hrá, tým spolu trávia viac času a to je jedna z ďalších pridaných hodnôt, ktorú vytvárame.

5 % hračiek v Toyeto má slovenský pôvod. Ktoré sú to?

Pokojne môžem začať aj našou značkou Piqipi. Predávame napríklad drevenú stavebnicu Veva, originálne odznaky chránenej dielne Hento Toto, hračkovaky značky JuicyMonsters. Možno si niektorí pamätajú aj produkt s názvom Česká Síťovka, ten u nás nájdete tiež. To, čo by som ja rád priniesol, je dať šancu projektom, ktoré sa rozvíjajú. Keďže sa naše prevádzky nachádzajú v prémiových centrách na Slovensku, je to cesta, ako si pomôcť. Ja som bol v podobnej situácii pred dvoma rokmi, preto by som chcel zaujímavým konceptom otvoriť dvere. Viem si predstaviť, že sú skvelí výrobcovia, ktorí tvoria v menšom, robia z domu a potrebujú byť videní.

zdroj: archív Toyeto

Vaše hračky sú známe aj tým, že sú kvalitné. Musí byť vždy to, čo je kvalitnejšie, zákonite aj drahšie? Ako vyzerá pomer cena – kvalita v Toyeto?

To, čo je kvalitné, nemusí byť zákonite drahšie. Nie je to tak ani u nás. S veľkým úsmevom dodávam to „nie“, pretože presne toto je téma, ktorú často riešime. Prémiové alebo výberové hračkárstvo si totiž veľa ľudí automaticky spája s vyššou cenou. Je pravda, že máme zákazníkov, ktorí sú ochotní zaplatiť za hračky viac peňazí, to však nič nemení na fakte, že sme cenovo dostupní naozaj každému. Keď sa zamyslíme nad tým, kde tá hračka vznikla, kto ju vyrába a z akých materiálov, akú cestu má za sebou, odráža to cenu. Tú väčšinou neurčujeme priamo my, ale dodržiavame odporúčané predajné ceny našich výrobcov  a dodávateľov. Aj to je dôležitá súčasť férového podnikania. Náš priemerný nákup je 15 – 20 eur, nájdu sa však u nás aj hračkárske “chuťovky”.  Dovolím si povedať, že všetky hračky sú trvácne, človek teda investuje do hodnoty. Keď by ste porátali celkovú sumu hračiek na klasickej detskej narodeninovej oslave, pokojne by ste sa vyšplhali aj na niekoľko sto eur, čo je šialená cena. No, keď porovnáme reálnu hodnotu s kvalitou, je často extrémne nízka. Potom si človek povie, že mohol kúpiť radšej menej, ale hodnotnejších hračiek. Ja sám mám doma niekoľko našich hračiek a vnímam ich hodnotu. Myslím si, že mnohé z nich vydržia niekoľko generácií.

Na Slovensku sú stále veľmi populárne komerčné hračkárstva. Nebálo sa ísť Toyeto do takejto konkurencie?

Každý ideme svojou cestou a máme svoj vlastný príbeh. V každom nákupnom centre sme umiestňovaní pri nejakej inej sieti a vôbec to nie je problém. Niekedy sme dokonca rovno oproti sebe. Ale aspoň je vidno prierez portfólií. My ponúkame alternatívu pre ľudí, ktorí sa chcú zaujímať o vnímavé hračky, hľadajú niečo kvalitnejšie, lepšie, trvácnejšie.

Ako sa vám finančne darilo v minulom roku?

Hospodársky rok máme posunutý do 31. mája, čiže práve teraz sa robí uzávierka. V prvom roku však spoločnosť končí v strate, čo sa týka zisku, no s investičnou stratou sme rátali. Tento rok je cieľom dostať spoločnosť na nulu alebo ideálne do zelených čísel a od budúceho roka naozaj násobne rásť. Sme na začiatku, ale odrazový mostík máme veľmi dobre zvládnutý. Či už sa to týka dodávateľov, zázemia alebo logistiky. Takže prvý rok skúšobný, najťažší, ale zároveň najkrajší v mojom živote, je za nami.

Po akých hračkách dnes siahajú rodičia? Máte tu aj také, ktoré odporúčajú alternatívne pedagogiky?

Máme. Nikdy sme sa však neprofilovali ako hračkárstvo, ktoré má napríklad len Montessori hračky. Ja beriem Toyeto ako platformu, kde je možné ukázať, že metód je niekoľko desiatok v rámci celého sveta. Keby sme šli do prapočiatkov a princípov detskej hry, zistili by sme, že deťom stačia halúzky stromov, hrniec a varešky.

zdroj: archív Toyeto

Keby bol od rodičov dopyt po konkrétnej hračke, značke, type hračky, viete im vyhovieť? Bude ponuka?

Áno. Počet predajní nie je veľký, a preto je pre nás pravidelný monitoring dopytu a predaja samozrejmosťou. Máme veľmi osobný a blízky kontakt so všetkými našimi zamestnancami a to je najväčší benefit, ktorý si cením. Ak si ľudia Toyeto s niečím spájajú, je to práve skvelý servis v rámci predajne. Veľmi dbáme na to, aby bol náš personál edukovaný, aby pristupoval k zákazníkovi ako k nášmu partnerovi. Niekedy sa stane, že nejaká hračka je obrovským trendom, no my ju do ponuky ani nezaradíme, pretože nespĺňa naše kritériá. Ak však k nejakej hračke, ktorá je aktuálnym boomom, nájdeme alternatívu, ktorá vyhovuje našim ekologickým a udržateľným podmienkam, radi ju zaradíme do predaja.

Rodičia najčastejšie siahajú po drevených hračkách. Drevo ako materiál stále bol a aj bude v rámci našich hračiek silno zastúpený. U nás tento segment prezentujú značky HABA, HAPE alebo LE TOY VAN. Nájdete u nás aj magnetické drevené hračky Tegu, ale aj množstvo produktov pre outdoorové aktivity. Na svoje si však prídu aj dospeláci. Máme tu aj edíciu pre zberateľov, ale aj retro comeback a aktuálny hit sezóny – značku Monchchichi.

zdroj: archív Toyeto

Aká je budúcnosť Toyeto?

Vidím ju v troch sektoroch. V rámci retailu chceme mať 15 predajní v nákupných centrách na celom Slovensku. Potrebujeme si udržať blízky a hlavne osobný kontakt so zamestnancami, nechceme ich vnímať len ako čísla v tabuľkách. Dnes máme v exkluzívnej veľkoobchodnej distribúcii viac ako 20 značiek, čo tvorí druhú podstatnú a stále rastúcu časť nášho biznisu, ktorej sa aktívne venujeme. Úplne najväčší potenciál vyrásť v budúcich rokoch však vidím v tretej časti, a to v online predaji.

Najnovšie video