Prvý vlak na svete, ktorý dokáže narásť a „preskočiť“ koľaje. Zo Slovenska k nemu dôjdeš za pár hodín

  • Prvý vlak na svete, ktorý zmení výšku a „preskočí“ koľaje
  • GoldenPass Express spája tri idylické švajčiarske mestá
GoldenPass Express
GoldenPass Express, Instagram/mob.goldenpass
  • Prvý vlak na svete, ktorý zmení výšku a „preskočí“ koľaje
  • GoldenPass Express spája tri idylické švajčiarske mestá

Ak si plánuješ dovolenku a nemáš dostatok trpezlivosti na čakanie na lietadlo či na zdĺhavú cestu autom, mal by si zvážiť zážitkovú jazdu vlakom. Budeš mať jedinečné privilégium vychutnať si nádherný výhľad z veľkých okien a v tomto prípade si budeš môcť užiť aj mimoriadne priestory v unikátnych vozňoch.

Ako informuje portál Euronews, svetlo sveta uzrel prvý vlak, ktorý dokáže meniť svoju výšku a dokonca prekročiť trate. Nový GoldenPass Express (GPX) podnikol svoju prvú cestu 11. decembra z Montreux pri Ženevskom jazere do Interlakenu v centrálnom Švajčiarsku.

Súvislý úsek

Jazda po koľajniciach zo švajčiarskeho Montreux do Interlakenu je už mimoriadne dlho jednou z tých najmalebnejších jázd vlakom na svete. Linka prechádza cez Vaudskú riviéru s Bernskými Alpami a Pays-d’Enhaut. 

Na tejto trase bol však vždy problém, pretože cestujúci museli zakaždým absolvovať dva prestupy kvôli rôznym veľkostiam koľají na trase. Teraz sa ale môžu pohodlne usadiť a vychutnať si jazdu v jednom súvislom úseku. 

Jazda vlakom GPX trvá približne tri hodiny a 15 minút. V súčasnosti funguje iba raz denne v každom smere, no od 11. júna 2023 budú k dispozícii cestujúcim až štyri spiatočné cesty denne. 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Goldenpass Express (@goldenpassexpress)

Myšlienka priamej trasy

Ako uvádza portál Travel and Leisure, po prvýkrát sa objavila myšlienka priamej trasy na spomínanej linke už v roku 1873. „Odvtedy bola myšlienka spojiť tri ekonomické centrá krajiny otvorením horských oblastí,“ informoval na svojej stránke prevádzkovateľ vlaku.

Keďže trate mali rôzne šírky rozchodu, inžinieri si nedokázali dať so situáciou rady, pretože jednoducho nebolo možné, aby ten istý vlak prešiel cez trate odlišných veľkostí. Medzi Montreux a Zweismmen bol metrický rozchod jeden meter. Naopak medzi Zweismmen a Interlakenom bol využitý štandardný systém 1,435 metra. 

V roku 1924 preto vzniklo združenie GoldenPass, ktorého úlohou bolo zistiť, ako uvedený problém vyriešiť. Počas roku 1930 prišli s nápadom na inštaláciu tretej koľajnice, no neustále sa objavovali ďalšie výzvy, či už finančné alebo technické. 

Neskôr v roku 2006 sa pokrok zastavil v dôsledku „rôznych faktorov, ktoré znemožňovali prejsť stanicu Spiez bez podzemnej dráhy“. Túto informáciu potvrdila webová stránka asociácie GoldenPass.

„Preskakovanie“ koľajníc

O dva roky neskôr sa začali usilovať o vyriešenie problému znova, no tentokrát sa všetko obrátilo hore nohami. Položili si otázku, ktorá všetko zmenila: „Prečo namiesto výmeny koľajníc nezmeniť samotné vagóny?“

Za pomoci podvozkov s premenlivým rozchodom a rampy prispôsobujúcej sa danému rozchodu dokáže vlak prechádzať z jednej šírky koľaje na druhú. V konečnom dôsledku ide o takzvané „preskakovanie“ koľají. 

Počas „preskakovania“ ide vlak rýchlosťou približne 15 kilometrov za hodinu a prestaví sa na novú šírku. Pri tomto procese upraví zároveň aj svoju výšku z 350 milimetrov na 550 milimetrov, aby zohľadnili rozdiel vo výškach nástupíšť. 

„Zmena šírky rozchodu trvá osem minút: len pár sekúnd prejde cez rampu, väčšinu času si vyžaduje výmena lokomotív a súvisiace kontroly,“ ozrejmil GPX na svojej stránke. Proces „preskakovania“ pritom prebieha na koľajach 6 a 7 v Zweisimmen.

Prestížna trieda

Schvaľovací proces sa uskutočnil po úspešných testoch v roku 2019. Situáciu však neskôr skomplikovala pandémia koronavírusu a cestujúci si museli na prvý komerčný výlet počkať o niečo dlhšie, no rozhodne bolo na čo čakať.

Na palube scénickej jazdy majú cestujúci na výber z troch rôznych tried – druhá trieda, prvá trieda a prestížna trieda. V tej najluxusnejšej z nich sa nachádzajú pohodlné vyhrievané sedadlá, ktoré dokážu pasažieri orientovať v smere jazdy. 

Cestujúci si môžu na palube vlaku GPX zakúpiť aj občerstvenie a nápoje. K dispozícii majú aj možnosť rezervovať si jedlo už vopred. Vybrať si môžu z troch balíčkov – raňajkový box, balíček apero alebo kaviárový balíček. 

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Goldenpass Express (@goldenpassexpress)

Ako sa uvádza v súčasnom cestovnom poriadku, jeden vlak odchádza z Montreux o 9.35 hod. so zastávkami v Montbovon, Château-d’OEx, Gstaad, Zweismmen, Spiez, pred príchodom do Interlaken Ost o 12.50, zatiaľ čo druhý odchádza z Interlaken Ost o 9.08. 

V novom letnom cestovnom poriadku budú odchody z Montreux naplánované o 7.35, 9.35 a 12.35. a 14.35 hod. a Interlaken o 9.08, 11.08, 14.08 a 16.08. Lístky na tieto jazdy sa pritom dajú kúpiť už dva mesiace vopred. 

Miesta v druhej triede sú dostupné za približne 79 eur, v prvej triede za 114 eur a za upgrade na prestížnu triedu si cestujúci bude musieť priplatiť ešte ďalších 35 eur. Všetky dostupné informácie nájdeš na stránke GoldenPass Express.

Zdroje: Euronews, Travel and Leisure, GoldenPass Express

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá