Relbit: jeden najúspešnejších slovenských startupov ohlasuje koniec

  • Startup Relbit patril pôvodne do výstavnej skrine slovenských startupov. Teraz však končí a nám sa podarilo vyspovedať dvoch relbiťákov, Tomáša Srnku a Michalom Novoveským, ktorí nám všetko objasnili.
image_1424645610.png
  • Startup Relbit patril pôvodne do výstavnej skrine slovenských startupov. Teraz však končí a nám sa podarilo vyspovedať dvoch relbiťákov, Tomáša Srnku a Michalom Novoveským, ktorí nám všetko objasnili.

 

Startup Relbit patril medzi top slovenské startupy a je veľká škoda, že končí. Len pre pripomenutie, tento startup ponúkal unikátne cloudové riešenie s názvom Evia, ktorý bol jediným na slovenskom trhu. Išlo o praktický all-in-one balík, ktorý slúžil na prípravu Paas prostredia (Platform as a Service), pričom celá infraštruktúra je spravovaná jediným softvérom bez akýchkoľvek zásahov. 

Tak a teraz poďme už k rozhovoru:)

 

Už zopár mesiacov sa nám dostáva do uší, že s Relbitom sa niečo deje. Je tomu tak?

Momentálne sa deje to, že Relbit je zavretý. Existuje už iba jeho stránka a existujúci klienti. V prvom rade sme veľmi radi, že sa nám Relbit podarilo zavrieť korektne, či už zo strany nás, našich zamestnancov a v neposlednom rade takisto aj voči našim klientom. Prvoradý boli pre nás naši klienti, preto aj oni boli tí, ktorí sa o situácií dozvedeli ako prvý. Každý klient sa dozvedel od nás osobne a každému sme pomohli dostať sa na iné riešenie, aby bol čo najmenej stratový. Momentálne sa od januára do marca snažíme premigrovať všetkých našich klientov, aby si ani nikto nevšimol, že sa niečo deje. Po tom ako sa nám podarilo zabezpečiť našich klientov, bol rad na našich zamestnancoch, aby sa ani jeden nedostal do problémov. Preto nás veľmi teší, že do pár dní si všetci našli svoje nové uplatnenie. Tretím krokom bol náš investor, ktorému sme vysvetlili aká je situácia a že to asi nikam nevedie.

 

Ako je možné, že Relbit nebol úspešný? Čo sa stalo?

Najväčší problém v tom, že trh ako taký sa začal meniť a začalo sa switchovať na inú platformu. Naša technológia nebola postavená na tom, aby sa dokázala switchnúť na iné rozhranie a tým sme sa vlastne dostali do slepej uličky. Keďže trh sa zmenšoval a technológiu sme nevedeli dobre prekonvertovať na niečo iné. Sales bol u nás veľmi náročný, keďže ten trval 6 až 12 mesiacov, čo je veľmi dlhá doba pri startupoch. V našom prípade to bolo ešte o to horšie, že marže boli nízke a životnosť našich klientov neboli tiež bohvieaké. Celé to začalo už vo Fínsku, keď sme zistili, že nám začína krachovať konkurencia. Z počiatku to bola dobrá správa, ale keď začala krachovať druhá, tretia a štvrtá konkurencia, vedeli sme, že sa niečo deje. Dokonca aj zopár mentorov z fínskej Startup Sauny nám jasne povedalo, že sa pravdepodobne blíži náš koniec.

 

A ako sa k tejto situácií postavil Juraj Ďuriš ????

Tak v prvom rade sme si s ním sadlo za jeden stôl a narovinu si povedali čo sa deje. Pozreli sme sa na naše výsledky a keďže sa nepribližovali našim cieľom, tak sme sa zhodli a rozhodli sa, že najlepšie bude asi Relbit zavrieť. Mali sme zrátané, že aj keby sme oslovili všetkých našich klientov, tak nás to nedostane do zelených čísel a v zásade každý ďalší deň prevádzky stál peniaze.

 

Ako dlho fungoval Relbit?

Relbit sme zakladali v júli 2010.

 

To je relatívne dlhá doba. Ako je možné, že ste už počas nej neprišli na to, že ani ak oslovíte všetkých klientov, tak budete v zelených číslach?

Samozrejme, ale tento problém sa ukázal až časom. Predpoklady boli také, že náš biznis bude rásť, avšak realita bola úplne iná. Postupne sa začala meniť technológia a to nás začalo ohrozovať tak, až sme museli zavrieť. Špecifický problém sme mali vo Veľkej Británii. Kvôli tomuto trhu sme si zakladali aj britskú Ltd., ale nepomohlo ani to. Okrem toho, že sa na nás pozerali ako na firmu z východnej Európy, boli v tejto krajine aj ďalšie legislatívne problémy, ktoré spočívali v tom, že britské spoločnosti musia mať svoje dáta uschovávané na ostrovoch, čím sme automaticky prišli o veľký trh. Takže jedinou možnosťou bolo si postaviť vlastné servery na ostrovoch, ale využívať niekoho tamojšie servery, čo sme však nakoniec ani neskúšali. Alebo kopu krát sa nám stalo aj to, že Briti sa chceli s nami pozrieť a prediskutovať podmienky, čo ale nebolo vždy možné, keďže sme tam fyzicky neboli.

 

A nemyslíte si, že by sa vám oplatilo mať niekoho permanentne vo Veľkej Británii?

Určite nie, keďže život vo Veľkej Británii je tak drahý a pri našich nízkych maržiach by to určite nebolo efektívne. Takže možnosť direct salsu na ostrovoch sme zatrhli.

 

Takže z toho čo hovoríte, aj keby ste raisli nejaké peniaze, nepomohlo by vám to?

Myslíme si, že nie. Dokonca sme aj mali šancu raisnuť nejaké peniaze počas nášho pôsobenia vo fínskej Startup Saune, avšak odmietli sme to, keďže by to bolo mrhanie, pretože sme si uvedomili, že by sme ich nedokázali otočiť. 

 

A váš potencionálny investor netušil, že sa niečo deje, keď aj napriek všetkým problémom chcel do vás investovať?

My sme mali skvelú ideu a skvelý tím, za ktorým do teraz stojím. Našu ideu sme vedeli investorovi predať a v konečnom dôsledku, investor si kupujú tím ľudí, ktorý bol naozaj výnimočný.

 

Čiže charakterovo ste túto investíciu odmietli, keďže by to nemalo úspech?

Presne tak. Nebudem si predsa brať od niekoho peniaze, keď dopredu viem, že by to bola jasná strata. popravde na takéto veci nemám žalúdok a nedokázal by som sa tomu človeku už potom asi ani pozrieť do očí, takže z takého ľudského a ani morálneho hľadiska by som do toho určite nešiel. Jasne mohol som si kúpiť Ferrari, ale to vôbec nie je o tom. Ide o to, že sme mali cieľ, ktorý sme dopredu vedeli, že ho nedokážeme naplniť a navyše by stratili aj rok času, ktorý vieme investovať do niečoho ďalšieho. Dokonca si myslím, že áno, ani investícia by nám nemohla udržať sa v hre. Aj keď sme sa snažili vymyslieť čo môžeme s touto situáciou robiť, na nič sme neprišli a preto sme sa rozhodli nakoniec zavrieť.

 

Takže ako teraz fungujete?

Relbit ako taký ešte funguje, avšak už iba pre našich terajších klientov. Nemohli sme predsa z jedného dňa na druhý odrezať. Takže nás support ešte funguje, snažíme sa stále pomáhať našim klientom, riešiť ich problémy a postupne ich všetkých premigrovávať na iné platformy. Nemohli sme sa len tak z ničoho nič vykašlať na našich klientov. Keď príde požiadavka, tak sa ju snažíme riešiť tak, ako keby sme normálne fungovali. Celkovo sme mali okolo 30 zákazníkov a najhoršie bolo to, že najväčší nárast sme mali za posledné 3 mesiace. Takže v zásade celá firma ešte istým spôsobom dožíva. 

Aj keď Relbit končí, ale tak sme radi, že končíme takým spôsobom akým končíme. Dokonca sa stretávame aj s pochopením u našich zákazníkov, ktorý sa k tomu postavili celkom chápavo. My sa im za to stále snažíme pomáhať, dokonca v zopár prípadoch sme pomohli našim klientom aj úplne bezplatne, pretože sme si vedomí toho, že našim koncom, sme im spôsobili ťažkosti a s tým aj zvýšené náklady.

 

Ako by ste zhodnotili ten čas, čo fungoval Relbit? Čo vám to dalo?

Určite to bola skvelá skúsenosť. Na môj vek by som nikdy nezažil to čo som zažil počas tejto doby. Reálne tú zodpovednosť a tie veci, ktoré sme tu riešili, by som v tomto veku určite nikde nedostal. Takže sme nadobudli neskutočné skúsenosti, ktoré chcem využiť ďalej. Myslím, že každého kto robil v Relbite toto pôsobenie neskutočne obohatilo. Podarilo sa nám vybudovať brutálny network s ľuďmi, čo je úžasné a dúfam, že to v budúcnosti ešte využijeme. 

 

A konkrétne Startup Sauna, ako to hodnotíte?

Čo sa týka času stráveného v Startup Saune, tak ten nám dal bezpochyby mega veľa. Bolo to veľmi intenzívne, bavili sa s ľuďmi, ktorí sa veľmi krátky čas vybudovali miliardové spoločnosti a teraz radili nám. Otvorene nám povedali, čo im pomohlo, ale čo im v mnohých prípadoch narobilo veľké problémy. Veľmi nás to posunulo a zlepšili sme sa v mnohých stránkach. Či už osobnostne, alebo celkovo ako startup.

 

Vieme, že ste mali možnosť pitchnúť si na Slushi. Aké to bolo?

Celé to bolo veľmi na rýchlo. Keď sme sa to dozvedeli tak sme nemali totálne nič pripravené. Vtedy nám veľmi pomohol Jakub Ptačin, ktorý nám vymyslel komplet marketing. Prišli sme na brutálny marketing, ktorý mal veľký úspech na Slushi. Jeho hlavným sloganom bolo „Bury your old hosting“. Pretože sme chceli niečo iné, pretože všetky startupy mali stánky v zmysle inovátory, game changer a podobne. My sme prišli s čiernym roll upom, na ktorom bol kríž. My sme boli preoblečení za mníšku a farára a rozdávali sme ľudom malé rakvičky. Malo to obrovský úspech, pretože ľudia sa pri nás stále zastavovali a chceli sa s nami fotiť. 

 

A ešte poslednú otázku, ktorý slovenský startup sa vám páči?

Michal: Ja Infinario, keďže tam pracujem, to je jasné:)

Tomáš: Mne sa páči čo teraz robia chalani z Finvizom, takže asi to. A ešte Vestigen, to sa mi veľmi páči čo robia.

 

Na záver mi už len zostáva povedať, som rád, že sme sa mohli s Relbiťákmi otvorene porozprávať a neostáva mi nič iné, ako ich len pochváliť za ich postoj, aký zaujali k tejto celej situácií. Je to naozaj obdivuhodné a verím, že si z nich zoberie príklad každý. Pretože failnúť môže každý, dôležité je ale to, ako sa k tomu postavíte.

 

Ďakujem za rozhovor:)

 

 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech