Kubista jedlo
Kubista
Kubista jedlo
Kubista

ROZHOVOR: Obľúbené bistro Kubista bojuje ďalej. Robíme to úprimne a so srdcom, dávame do toho všetko

  • Gastro v čase pandémie zažíva ťažké časy, ľudia z neho však vravia, že je to ich vášeň, a vzdať sa neplánujú
  • Jednou z prevádzok, ktorá o prežitie bojuje, je aj široko obľúbené bistro Kubista
  • Chutné jedlo, kvalitné vína a suroviny, no aj nezabudnuteľná atmosféra – to je to, čo chce ponúkať
  • Gastro v čase pandémie zažíva ťažké časy, ľudia z neho však vravia, že je to ich vášeň, a vzdať sa neplánujú
  • Jednou z prevádzok, ktorá o prežitie bojuje, je aj široko obľúbené bistro Kubista
  • Chutné jedlo, kvalitné vína a suroviny, no aj nezabudnuteľná atmosféra – to je to, čo chce ponúkať

Ich mottom je: „Plníme bruchá a zušľachťujeme ducha“. Bistro Kubista nestráca nádej ani v najťažších časoch.

Aj keď muselo dvere pred zákazníkmi zavrieť, jeho tím sa rozhodol, že prevetrať si hlavu a utriasť myšlienky nebude na škodu.

Dobrou správou je, že vďaka priazni svojich prívržencov bistro prežije dlhodobo aj v takto obmedzenom režime. Tou horšou správou je fakt, že by sa v tom prípade vytratila nosná myšlienka Kubistu, čo vedie podnik k otázke, aká vysoká cena skutočne stojí za plnenie brúch stoj čo stoj.

  • Ako Kubista zvládne sviatky
  • Či sa mu podarilo dostať podporu od štátu
  • Ako prežívalo nástup krízy, a aké zmeny musel tím vykonať
  • Ako môžeš obľúbenému podniku pomôcť

Vaše bistro pozná takmer každý v Bratislave, zvládne Kubista sviatky?

Veríme, že áno. Zatvorili sme síce tento rok o pár dní skôr, než býva zvykom, nakoľko sme cítili nie úplne najlepšiu náladu spoločnosti.

Zároveň to podporil fakt, že vládne opatrenia prichádzali pomaly a neurčito, a nechceli sme nechávať našich zamestnancov v napätí, ako budeme fungovať cez sviatky, keďže väčšina roka bola už aj bez toho neštandardne dynamická.

Rozhodli sme sa teda nechať zatvorené dlhšie a vyčistiť si myseľ. Veríme, že v novom roku sa stretneme v lepšom svete otvorených interiérov.

Od príchodu krízy je to už takmer rok, čo vás ženie pri zachraňovaní podniku?

Hlavou hnacou silou je chuť plniť bruchá a zušľachťovať ducha – v dobrých aj zlých časoch. Postarať sa o našich zákazníkov a priniesť im radosť z kvalitného a poctivého jedla, na ktoré sú u nás zvyknutí.

Celkovo by som určite za jednu z nosných myšlienok označila zachovanie cti gastra, ktoré síce dostávalo poriadne facky, ale my našu prácu robíme úprimne a so srdcom, a aj počas tých najhorších dní sme sa snažili dať do toho všetko.

V neposlednom rade je pridanou hodnotou, ktorú u Kubistu vyznávame, dôvera. Máme vysoké štandardy na to, čo ponúkame ľudom, a takých reštaurácií, ktorým sa dá veriť, nie je veľa.

Ste jedno z obľúbených bistier, zákazníci sa u vás zvykli tlačiť. Ako ste prežívali nástup koronakrízy?

Ťažko. V našom prípade bolo načasovanie naozaj veľmi nešťastné, nakoľko sme boli už mesiac pred nástupom koronakrízy zatvorení z dôvodu rekonštrukcie, a akurát v týždni, keď sme boli pripravení na comeback, ohlásila vláda prvé protipandemické opatrenia, medzi nimi aj obmedzenia pohybu a prevádzkovania.

Pre nás to znamenalo prekopanie najbližšieho fungovania absolútne od základov, nič zrazu nebolo tak, ako sme mali naplánované.

Museli sme v priebehu pár dní dať dokopy úplne nové menu, rozbehnúť vlastný objednávkový systém, platobnú bránu, pripojiť sa do už existujúcej siete donáškových platforiem, zásobiť sa take-away nádobami, skrátka, veci, s ktorými sme nemali skúsenosť, nakoľko kubistickou víziou nebolo pripravovať jedlo na donášku.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bystré Bistro Kubista (@kubistabratislava)

O koľko vám padli tržby, a ktoré produkty ste z ponuky vyradili?

V tých najhorších mesiacoch nám tržby klesli o 70-80 %. Vyradili sme jedlá, ktoré svojím charakterom neboli vhodné na rozvoz. Naše menu meníme pravidelne podľa sezóny, a tak sme skôr boli nútení vytvoriť také, ktoré zostane po transporte nielen chutné, ale aj vizuálne príjemné.

Na mape obľúbenej donášky Wolt pribudlo ďalšie mesto. Potešia sa na strednom Slovensku

Bola to výzva aj pre nás. Keďže naším poslaním je prinášať ľuďom prvotriednu kvalitu, nechceli sme, aby bol zákazník nespokojný. Preto, ak sme mali pri niektorých jedlách pocit, že ich nedokážeme doručiť v požadovanej kvalite, z ponuky sme ich vyradili a nahradili niečím iným.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bystré Bistro Kubista (@kubistabratislava)

Koľko financií sa vám podarilo získať od štátu formou sanácie na náhradu škôd?

Využili sme možnosť finančnej podpory, a teda sanáciu, ale celkovo sme z danej finančnej pomoci úprimne sklamaní. Okrem toho, že je nepostačujúca, systém žiadania je komplikovaný, miestami nefunkčný a pomerne nejasný.

V prvej vlne sme čakali na financie vyše mesiac a pol, teraz, v druhej, sme zatiaľ nedostali ešte ani odpoveď na žiadosť, ktorú sme podávali 27. novembra.

Z môjho pohľadu je systém vládnej pomoci nedotiahnutý ako celok. Žiadosť máte podať online, ale následne všetku korešpondenciu zasielajú poštou, čo, samozrejme, veľmi predlžuje celý proces schvaľovania. V takýchto prípadoch by akákoľvek pomoc mala byť vecná a hlavne rýchla.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bystré Bistro Kubista (@kubistabratislava)

Podnik musel prejsť mnohými zmenami, aby prežil. Na čo ste sa zamerali najviac?

Naplno sme sa zamerali na to, čo bolo povolené. Donáška a jedlo so sebou. Začali sme spolupracovať s dvomi donáškovými platformami, vytvorili vlastný online objednávkový systém.

Okrem toho sme do predaja zaradili poukazy typu „pay now, eat later“ – predplatné na niektoré naše bestsellery, či už z nápojového, alebo jedálneho lístka.

Vytvorili sme ponuku obedového komba, kedy si zákazník môže k mäsovej alebo vegetariánskej špecialite týždňa dokúpiť polievku za 1 euro.

Počas prvej vlny sme so susedmi z Otto! ponúkali susedský víkendový balíček, ktorý bol vyskladaný z produktov našej a ich kuchyne.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bystré Bistro Kubista (@kubistabratislava)

Dočkali ste sa od ľudí podpory?

Najväčšej! Pozitívna energia od komunity a našich zákazníkov je naším dennodenným palivom. Úsmevy spod rúšok, podporné slová či pomyselné objatia sú to, čo nás drží nad vodou, a dáva nám to motiváciu vydržať aj v týchto neľahkých časoch a pokračovať v tom, čo robíme so zápalom a láskou.

V lete sa opatrenia uvoľnili, rátali ste s tým, že sa znova zhoršia?

Rátali sme so zhoršením situácie, ale úprimne, nie v takomto rozsahu. Čakali sme znovuzavedenie prísnejších opatrení, ale nie úplné zatvorenie.

Predpokladali sme, že sa nechajú otvorené reštaurácie s obmedzenou kapacitou, pri dodržaní odstupov medzi stolmi.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bystré Bistro Kubista (@kubistabratislava)

Budete fungovať v momentálnej situácii zrušených interiérov aj terás na donáške?

Aktuálne sme počas prebiehajúceho vianočného lockdownu zatvorení. Rozhodnutie o otvorení spravíme v januári, podľa vývoja situácie. Rok 2020 nás naučil nie príliš plánovať a byť veľmi flexibilní. 

Je teda možné, že v januári po ukončení lockdownu ani neotvoríte?

Áno, aj s touto možnosťou treba rátať, že po ukončení momentálneho lockdownu a povolení nejakého spôsobu fungovania budeme naďalej nútení ostať zatvorení. Možno otvoríme až po povolení stravovania sa v interiéroch, aspoň v nejakej forme.

Sú podľa teba zavedené opatrenia nevyhnutné, alebo sa situácia v gastre dá riešiť aj inak?

Absolútne rešpektujeme všetky opatrenia, bojujeme dennodenne s príkazmi aj zákazmi a snažíme sa prispôsobiť. Sme v situácii, ktorá si vyžaduje spolupatričnosť.

Či sa to dá riešiť inak? Máme možnosť sledovať a porovnať boj s koronakrízou aj so zahraničím a vidíme, že rôzne vlády prichádzajú s rôznymi riešeniami.

Ktoré sú tie správne alebo dobré, si netrúfame povedať. Čo mi však u nás rozhodne chýba, je jasná komunikácia a exaktný plán zo strany vlády. Som presvedčená, že správnym odkomunikovaním opatrení by to bolo celé o trošku príjemnejšie.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bystré Bistro Kubista (@kubistabratislava)

Museli ste prepustiť zamestnancov, prípadne ste si museli zobrať úver na udržanie plného stavu?

Z dôvodu koronakrízy sme neprepustili nikoho, museli sme však spraviť úpravy v pracovných pomeroch a skrátiť pracovný čas zamestnancov.

Ak sme chceli aspoň čiastočne udržať pracovné pomery a nechceli prepúšťať, museli sme znížiť ich platy v dôsledku menšieho množstva práce a spomínaného skráteného pracovného času.

Nevieme, koľko nám bude trvať dobehnúť vzniknuté škody. Záleží na tom, akú dlhú dobu budeme ešte musieť fungovať v takomto obmedzenom režime. Úver sme si nebrali, zadlžovať sme sa za takýchto okolností nechceli. 

Koľko času bude vedieť bistro fungovať v takomto režime?

S prísnym krízovým manažmentom a prijatím striktných cost-cuttingových opatrení by sme takto dokázali fungovať. To by však znamenalo aj prepustenie zamestnancov a hľadanie alternatívnych dodávateľov, ktorí svoju produkciu vyrábajú vo väčšom a vedia tak poskytnúť priaznivejšiu cenu. A to už sa potom odkláňa od toho, čo je Kubista, a vynára sa otázka, či to je to, čo chceme. 

Zatiaľ nad úplným zatvorením vôbec neuvažujeme, pretože veríme, že sa situácia bude postupne zlepšovať. Nádejou je pre nás očakávaná vakcína.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bystré Bistro Kubista (@kubistabratislava)

Ako Vás môžu ľudia v neľahkej situácii podporiť?

Akokoľvek. Stále funguje pay now, eat latter, všetko je dostupné na našej webovej stránke kubista.sk, kde po zaplatení cez našu platobnú bránu zašleme zákazníkovi voucher na email.

Podporiť nás však môže ktokoľvek milým slovom – či už priamo nám, alebo ak o nás povie svojim známym. Keď pôjde okolo, nech sa zastaví na kávu a prehodí pár viet. Nech si obedom, večerou, koláčom či fľašou vína z Grosslingovej spríjemní všedný deň.

Zdroj: Bistro Kubista

Najnovšie