data-srcset
Eyerim
 data-srcset
Eyerim

Šéf eyerimu: Väčšina ľudí má zničené oči, pravdepodobne aj ty. Kvalitné okuliare predávame aj 6-krát lacnejšie ako ostatní

Optika je jeden z posledných segmentov, kde drvivá väčšina ľudí nakupuje offline, práve preto vznikol slovenský e-commerce startup eyerim, ktorý ide proti prúdu a eyewear sa snaží preniesť do online priestoru.

Dnes je eyerim obrovský, pôsobí v 15-tich krajinách a onedlho plánuje otvoriť prvý trh za hranicami EÚ. Najprelomovejšou novinkou je vlastná značka dioptrických okuliarov eyerim collection. Ich okuliare sú vyrábané za použitia technológií, aké na Slovensku nemajú obdoby. A aj napriek tomu ich predávajú za zlomok ceny.

Martin Zahuranec stojí na čele eyerimu už 5 rokov a verí, že čoskoro budeme môcť robiť všetko cez smartfón, vrátane diagnostifikácie porúch oka cez fotoaparát. V najbližších rokoch nás čakajú aj smart okuliare či šikovné aplikácie.

Ľudia majú oči zničené a situácia sa iba zhoršuje. Môžu za to najmä notebooky a smartfóny, evolučne sa naše oči podľa Zahuranca nemali šancu prispôsobiť. Laserové operácie však podľa neho nie sú riešením pre každého.

  • Ako pandémia postihla jeden z najväčších slovenských start-upov a o koľko % klesli predaje?
  • Eyerim je vzorový príklad úspešného slovenského start-upu, prečo však vznikol a čo je tajomstvom jeho úspechu?
  • Ako je možné, že eyerim collection stojí zlomok ceny a okuliare sú kvalitnejšie aj lacnejšie?

zdroj: Martin Zahuranec

Eyerim je považovaný za jeden z najúspešnejších slovenských e-commerce startupov. Rok 2018 ste zavŕšili úspešne s tržbami viac ako 4,6 milióna eur. Vieš už dnes prezradiť, ako ste narástli za rok 2019?

Rok už máme uzatvorený. Mali sme plán zdvojnásobiť firmu a narásť o 100 %, skončili sme približne na 60 %, čo na naše start-upistické štandardy považujem za „iba“. Takže je to niekde medzi 7 až 8 miliónmi eur.

Čiže pre teba ide o sklamanie?

Rok 2019 hodnotím negatívne, avšak nie kvôli finančným alebo objemovým výsledkom. Urobili sme nesprávne rozhodnutia. Personálne, marketingové i strategické. Boli sme nakrátko i snáď v najnižšom bode od založenia firmy, čo sa týka niektorých partnerov alebo atmosféry v tíme.

Spätne ho však vidím ako rok, kedy sme sa veľa naučili z vlastných chýb. A to sú tie najhodnotnejšie lekcie. Nakoniec sa všetko obrátilo a pre 2020 mám veľký hype. Tento rok zatiaľ vyzerá fantasticky.

Spomínal si, že rok 2019 bol rok sklamaní a poučení. Čo sa musí stať, aby si rok považoval za úspešný, keď to nie je zvýšenie tržieb?

Ako na svoj život tak sa ani na business nepozerám primárne cez peniaze. Pre mňa je úspech v tom, že robíme, čo nás napĺňa. Že nepredávame teplý vzduch a pokračujeme vo svojej misii uľahčiť miliónom ľudí ľudí prístup k okuliarom. A všetci sa pri tom cítime dobre, nie sme nevyhnutní kolegovia, ale kamaráti a baví nás to.

Nepochybne vás zasiahol aj koronavírus. Ako pandémia ovplyvnila biznis s okuliarmi?

Eyewear je celosvetovo jedno z najzasiahnutejších odvetví, najmä čo sa týka slnečných okuliarov, keďže je cestovanie úplne pozastavené. A nás to zasiahlo tiež. Aj napriek tomu, že e-commerce giganticky rastie – veď len v Česku v apríli narástol medziročne o 40 %.

My sme ale sezónni a nemáme veľké eldorádo ako GymBeam alebo Dedoles. Zasiahlo nás to dosť, museli sme porušiť projekty, radikálne optimalizovať výdavky a utiahnuť si opasky.

Aké sú teraz vaše najpredávanejšie kúsky? Ovplyvnil rebríček koronavírus?

Veľa prekvapení tu nie je. Všade vo svete je #1 Ray-Ban, #2 Oakley. Potom čokoľvek iné. Sú síce krajiny s malými výkyvmi, napríklad v Japonsku je neobvykle populárny Tom Ford. V Číne a Juhovýchodnej Ázii je obrovskym trendom Gucci.

V začiatkoch u nás Ray-Ban a Oakley robili 70 % obratu. Dnes je portfólio zďaleka viac vyrovnané, nechceme sa živiť len dvomi značkami. Na Slovensku je veľmi obľúbený Michael Kors, v Maďarsku Guess, na všetkých našich trhoch ľudia zbožňujú Dolce & Gabbana alebo ťažko prekonateľný pomer cena / výkon pri značke Polaroid.

le Ray-Ban je synonymom slnečných okuliarov, je to jedna z najikonickejších značiek.

Čo mňa teší najväčšmi, je, že nám začína rásť naša vlastná značka, eyerim collection.

 

zdroj: eyerim – Tím eyerim v lete 2019.

V čom sú najväčšie výhody eyerim collection?

Koncept eyerim collection sa točí okolo troch slov – jednoduchšie, lacnejšie a lepšie. 

A tak teda po prvé – jednoduchšie. Pri kúpe dioptrických okuliarov chýba transparentnosť. Moji kamoši, ktorí nosia okuliare, sa zhodujú na tom, že cestou do optiky nevedia, do čoho idú. Zhruba očakávajú, koľko stoviek eur to bude. Rátajú s tým, že skôr viac ako naposledy. Nevedia, čo je nutnosť, čo je upsell.

Všetky indexy, sféry, osy, cylindre, astigmatizmy, myopie a iné odborné termíny vnímajú ako raketovú vedu. Bezmocní si potom nechajú poradiť od niekoho, koho cieľom je, prirodzene, predať čo najdrahšie. A s maržou, ktorá musí ( okrem iného ) pokryť napríklad astronomický fancy nájom niekde v Auparku.

Samozrejme, nemyslím si, že to je cielené. Systém je skrátka skostnatený. Ak by som to mal ku niečomu prirovnať, tak sme v roku 2007, kedy je najlepším telefónom na trhu predražená do oboch strán vysúvajúca sa Nokia N95 so sedemdesiatimi tlačidlami. Každý čaká na iPhone, len o tom ešte nevie.

Úlohou start-upu je riešiť problémy nekonvenčnými a často radikálnymi cestami. Preto má eyerim collection fixnú cenu už 49 € za akýkoľvek rám aj dioptrické šošovky. Bez ohľadu na to, ako veľmi zničené oči máš. Áno, na niektorých zákazníkoch budeme menej rentabilní. To bremeno na seba ale berieme, aby sme mohli priniesť radikálnu simplicitu.

Zároveň si myslíme, že v eyewear segmente sa už koleso vynájsť nedá. Preto sme pre vlastnú značku vybrali 40 ikonických tvarov, každý vo viacerých farbách. Aby bol easy i výber rámu.

Po druhé – lacnejšie. Tým, že vynechávame všetkých sprostredkovateľov a okuliare odosielame priamo z výroby, sú nielen lacnejšie, no častokrát u zákazníka i rýchlejšie.

V novembri som na jednej konferencii stretol pána, ktorý mi tvrdil, že si v optike nové okuliare každý rok kupuje za 900 eur. Skoro mi vybuchla hlava, keď som sa dozvedel, že môj ocko minulý rok nechal v optike za dva páry multifokálov 1200 eur. Nejdem si ale zvyšovať tlak, ani sa odvolávať na akési byrokratické inštitúcie. Pre mňa je najsvätejší princíp voľný trh a slobodná voľba zákazníka. Ľudia na to eventuálne prídu sami. Aj preto tu je eyerim.

zdroj: eyerim – Lacnejšie, jednoduchšie a lepšie – Tri piliere, za ktorými stojí eyerim collection.

No a do tretice – lepšie. Naše šošovky sa vyrábajú a osádzajú v rovnakej fabrike, akú využíva napríklad i najväčší eshop s rovnakým business modelom v USA. Je to prevádzka, ktorá beží 24 hodín denne, 365 dní v roku. Táto škála umožňuje neustále dokupovať najnovšie stroje a technológie, častokrát ako prvým na svete.

Vždy si tam pripadám ako filmový Charlie v továrni na čokoládu, keď pozorujem neustály fascinujúci tok šošoviek. Plynú po bežiacich pásoch a dokonca výťahoch cez sériu precíznych fréz, komôr či miestností natlakovaných špeciálnym plynom, aby na šošovky nesadlo ani zrnko prachu.

Naši partneri sú absolútna špička. A keďže máme toto všetko k dispozícii a veríme, že podnikanie musí mať gule, rozhodli sme sa ponúkať to najlepšie, čo na trhu existuje, ako štandard. Všetky šošovky eyerim collection vyrábame grátis so sériou poťahov, ktoré ich robia antireflexné, hydrofóbne, odolné voči poškriabaniu, voči šmuhám, taktiež majú ochranu proti UV svetlu a nezachytávajú prach.

Presúvate sa teda z pozície resellera do pozície vlastnej značky.

Presne tak. eyerim collection nám už pol roka po spustení robí takmer 10 % obratu. Považujem to za veľkú vec. Verím, že to čoskoro bude 50 %.

Z podnikateľského hľadiska dokáže v princípe každý nakupovať slnečné okuliare v Taliansku a predávať ich tu. eyerim collection a na mieru vybudované procesy na pozadí nás dokážu nadobro odlíšiť od konkurencie. A dávajú firme veľkú hodnotu.

Myslíš, že eyerim collection raz bude vašim hlavným zdrojom príjmu alebo to bude vždy len 10 % v pozadí?

Veľmi rád by som to tak videl. Niektorí naši akcionári nás dokonca tlačili, aby sme exitli resellerský biznis. Ja chcem vybudovať top-of-mind brand.

Povieš eyerim a vieš, že tam nájdeš úplne všetko, čo sa okuliarov týka. S resellom teda nekončíme, ale eyerim collection bude veľká.

zdroj: eyerim – Modely eyerim collection sú na Slovensku čoraz populárnejšie.

Aké trendy v okuliaroch očakávaš na rok 2020?

Nové kolekcie sú vo svete eyewearu obrovská vec. S obrovským pátosom a PR sa vyhlasujú dvakrát ročne, letná kolekcia tradične vo februári v Miláne, súbežne s Milano Fashion Week. LuxotticaDays a predstavovanie kolekcie jeseň/zima je na konci leta na Comskom jazere.

Optický priemysel na koronavírus reagoval vážne. Výroba a dodávky sa neprerušili. Zrušili sa ale pre 2020 nové kolekcie. Tento rok som teda ja prišiel o tieto hedonistické akcie a ľudia budú nosiť minuloročné trendy (smiech).

A to sú napríklad modré zrkadlovky, ktoré sú stále obrovským hitom. Mužom tiež odporúčam ručne robené okuliare značky Persol.

zdroj: eyerim – eyerim collection je na Slovensku čoraz väčším trendom.

Vieš vyčísliť, ako vás pandémia zasiahla v počte predaných kusov?

Prvé dva týždne lockdownu nám klesol traffic o 30 %. A z toho, čo ostalo, nám konverzie klesli o 20 %. Vyzeralo to ako katastrofa o to viac, že náš ročný obrat je do veľkej miery sústredený v lete. Sme taký „zmrzlinársky biznis“ (smiech).

Koniec marca a začiatok apríla vyzeral dokonca tak zle, že sme začali upúšťať od všetkých rozpočtových plánov a témou číslo 1 vo firme bolo prežiť. To nás následne interne tak zomklo a zmobilizovalo, že sme expresne naštartovali kľúčové projekty a situáciu dostali pod kontrolu.

Aktuálne makáme na start-upe vo vnútri start-upu. Úspešne sme vybudovali dobre namazanú ecommerce mašinu, technologicky i geograficky škálovateľný eshop. Teraz premieňame tento obrovský eshop na online optiku. Tým dokážeme zákazníkom priniesť ešte ďaleko viac hodnoty ako doteraz.

Zatiaľ sa nám to darí na jednotku. Dioptrie a naša vlastná kolekcia rastú nad očakávania. Prispelo k tomu i to, že sme prijali opatrenia a fungujeme na 100 % i počas korony. Hlavným dôvodom je ale jednoznačne náš tím. Nabíja ma energiou s nimi pracovať a som hrdý, že sa nám darí radikálne napredovať i napriek – alebo práve vďaka – našej decentralizovanej organizácii a kultúre slobody. 

Ak to zhrniem, je to horkosladká situácia. Globálne na tom nie sme,  ako sme si predstavovali, no naštartovalo nám to projekty, ktoré sme dlho odkladali a na ktorých stojí naša budúcnosť.

Ako sú na tom vaši dodávatelia? Hrozí, že vám nebudú môcť dodávať okuliare, najmä preto, že sú kuriéri preťažení?

Nehrozí. Máme dobre zabezpečené dodávky okuliarov a aj ďalších služieb ako marketing či IT. V tomto sa nás koronavírus, našťastie, nedotkol. A to paradoxne aj napriek tomu, že je najväčšia časť našich dodávateľov práve z Talianska, z tých najviac zasiahnutých regiónov.

Chvíľkový výkyv sme mali v sklade na Slovensku. Takmer 40 skladníkov išlo dočasne na PN-ku alebo OČR, čiže bola situácia dočasne náročnejšia.

To ale nie je váš sklad.

Nie, nie je. Eyerim sme do veľkej miery postavili ako skladačku. Sklad je v rukách partnera, ktorý je na logistiku expert. My sa tak môžeme viac koncentrovať na marketing a zákaznícky servis.

Je teda eyerim prakticky jeden veľký dropshopping?

Nie. Pred dvoma rokmi to bolo presne naopak, no aktuálne viac ako 75 % našich objednávok posielame expresne do 24h z nášho skladu pri Bratislave, iba zvyšných 25 % transhippujeme. To sú menej žiadané kúsky, pre ktoré nemáme dostatok dát na predikcie zaskladnenia, väčšinou extravagantné modely.

Zvažuješ vplyvom pandémie zmenu portfólia? Napríklad dizajnové rúška ladiace s určitými modelmi?

Jasné, že nám to napadlo, no budeme zostávať pri okuliaroch. Na začiatku koronavírusu sme mali krízový míting o ďalšom postupe a pokiaľ bola jedna vec, na ktorej sme sa zhodli, tak to boli vysoké morálne štandardy. A teda že nebudeme žiadnym spôsobom kapitalizovať na panike, ľudskom nešťastí alebo nevedomosti.

Žiadne predražené ochranné okuliare alebo akcie typu ,,okuliare + dezinfekčný gél zadarmo”.

zdroj: eyerim

Myslíš si, že sa časom optiky úplne presunú do online priestoru?

Áno aj nie.

Eyerim zakladá na premise, že eyewear má transformáciu z kamenných predajní ku online ešte len pred sebou. Viac ako polovica elektroniky sa predáva cez internet, pri oblečení viac ako tretina. Okuliarov však ide cez internet len 5 %, pričom v strednej a východnej Európe sú to možno 3 %.

Optický business je snáď posledný mamutí multimiliardový segment takmer nedotknutý digitalizáciou. Okuliare si ľudia stále zaobstarávajú prakticky rovnakým spôsobom ako pred tridsiatimi rokmi. Kto vidí hlbšie, vie, že trh je ovládaný jednou monopolnou firmou. Nové technológie a mladé disruptive firmy, ako eyerim, ho ešte len teraz začínajú reformovať.

Zároveň si ale rozhodne nemyslím, že optikám odzvonilo. Byť optikom je remeslo, mnohí optici majú obdivuhodný cit, dlhoročné know how. Vďaka tomu si urdžia klientelu, ktorá je ochotná platiť prémium. Vždy budú ľuďom vedieť dať to, čo my iba sčasti. Osobný prístup. Alebo napríklad príjemný priestor. Tu je super príkladom napríklad optika ZITA na Živnostenskej, čo je space, ktorý pohladí oko už len z ulice. Alebo pri návšteve Viedne odporúčam navštíviť showroom Ace & Tate, kde vam pri výbere okuliarov za chrbtom hraje DJ dobrý house.

Optikám teda, podľa mňa, neodzvonilo. Odzvonilo šedým kuticiam a službám kvalitatívne zaseknutým niekde v 90-tych rokoch.

Skvelým príkladom sú knihy. Online sa ich predá drvivá väčšina. Boli vôbec prvé, čo boli na Internete komodizované. Amazon začal práve s predajom kníh, už v roku 1994. Aj na Slovensku sú podľa prieskumov najviac kupovaným produktom na internete.

Napriek tomu sú kníhkupectvá Martinus stále plné. Pretože ku policiam s knihami dodali skvelú kaviareň, eventy, čitateľské priestory, super vibe a servis, komunitu.

Myslím, že o čo viac eyewear poslednú dekádu stagnoval, o to rýchlejšie teraz bude musieť inovovať. Čo je skvelé, lebo tým získa zákazník. I preto ma mrzí, ako veľmi sa tomu časť komunity bráni. Často sa mi dostane do uší, že je eyerim hejtovaný, počúvam scestné komentáre ako údajne iným kradneme prácu. 

Musí sa na zmenu nákupného správania stať naozaj niečo zlé ako pandémia?

Absolútne nemusí, ale takéto situácie to urýchľujú. Tak či tak by sa to stalo, len by adopcia trvala možno 5 rokov. Teraz to môže byť za 5 mesiacov.

Unikátne nečakané udalosti ako koronavírus alebo kríza v 2009 posúvajú online dopredu – aj keď najlepší príklad je epidémia SARS v Číne (2003).

Práve SARS stál za vznikom čínskeho e-commerce, tak vznikla aj Alibaba. Takéto čierne labute menia ľudské myslenie a posúvajú paradigmy hyper rýchlosťou. Zmeny v lifestyle alebo nákupnom správaní, ktoré sa črtali pred krízou, sa teraz môžu stať skutočnosťou masovo ako lúsknutím prstov. A ľudia sa  naspäť ku zastaralým zvykom nevrátia.

Aby som to podložil reálnym príkladom. Ešte vo februári sme 85 % objednávok do Rumunska posielali na dobierku. Teraz je to menej ako 40%. Aj konzervatívnejší ľudia boli prinútení konečne naskočiť na vlnu pokroku a platiť kartou. A ku staromódnemu sypaniu koruniek kuriérovi do dlahe sa už nevrátia. Rovnako, ako už nechceš sadať do taxi, keď si raz skúsil Uber.

Predpokladám, že to isté čaká aj eyewear segment. Z tých 3 % ľudí, ktorí už nakupujú okuliare online, može byť 40 % skôr, ako sme si mysleli. A keď to vyskúšajú, už nepôjdu späť.

Ako inak dokážeš offlinových ľudí presvedčiť na online optiky?

V eyerime si čoraz viac uvedomujeme, že žijeme v bublinke. Skresľuje to i fakt, že doma máme relatívne fajn PR – sme startup roka, vyšlo o nás pár fancy článkov.

Reálne nás ale najmä v zahraničí poznajú iba progresívnejšie zmýšľajúci mladší ľudia z veľkých miest.

Preto sa teraz snažíme zasiahnuť masový trh skrz tradičnejšie formáty ako TV alebo print. Aby sa o možnosti, že sa okuliare dajú bez problémov kúpiť online, dozvedelo čo najviac ľudí.

Zároveň sa aktívne snažíme pochopiť a zisťovať, aké majú v hlavách ľudia bariéry. Aby sme to ich mohli efektívne adresovať a búrať. Pred pár rokmi by mnohí tvrdili, že si online nikdy nekúpia topánky. Dnes je to bežné.

Veľmi pomáhajú technológie. Napríklad Magic Mirror.

zdroj: Night of Chances

Magic Mirror je na Slovensku veľký hit.

Áno. Je to ako instagramový filter. Z domu si vyskúšaš, čo ti sedí a ako to na tebe vyzerá. Technológia kombinuje facial recognition, 3D modeling a augmentovanú realitu.

Aktuálne je kompatibilná s 5 000 modelmi okuliarov, vrátane eyerim collection. V žiadnej predajni taký výber nenájdeš. Cez Magic Mirror skúšaš z domu, nikam nemusíš chodiť, ešte je to aj fun. 

Do Magic Mirror išlo neskutočné množstvo námahy. Stálo to za to?

Určite. Je to jadrom nášho webu, každý to využíva, máme tam milióny sessions.

Modely, ktoré majú túto funkcionalitu, majú niekoľkonásobne vyššie konverzie. Minulý rok sme na tom založili celú marketingovú kampaň.

Napriek tomu si myslím, že to je len začiatok a maličký krok oproti všetkému, čo nás na poli eyewearu a technológií čaká.

Veľa ľudí sa tiež v spojení s inováciami pýta, či budete mať klasickú vlastnú appku. Budete?

Aktuálne budujeme úplne nový web založený na PWA. V ľudskej reči to znamená, že bude bleskurýchly a správať sa ako appka priamo v prehliadači. A bude optimalizovaný primárne na mobil. Wireframy sú hotové, makáme na designe. Je to taký pet project našeho UX tímu. 

Čo však pripravujeme ešte predtým, je aplikácia, ktorá cez fotoaparát zmeria tvoje existujúce dioptrické okuliare. Pracovne ju voláme Šošovkometer.

Je to systém, ktorý je v USA už na trhu, schválený od FDA s úspešnosťou nad 99 %. Namerané hodnoty ti aplikácia automaticky vyplní do formulára na našom webe. Stačí už len vybrať rám. 

Taktiež sa povráva, že je len otázkou času, kedy bude dostupný prvý online refrakčný test, čiže meranie zraku online.

Eyewear segment teda čaká nesmierne množstvo inovácií. Čo všetko sa ešte bude musieť udiať, aby začala väčšina ľudí nakupovať online?

Ako som už načrtol, do veľkej miery boli doposiaľ bariérou chýbajúce technológie.

Magic Mirror je na trhu len druhý rok nie preto, že s týmto nápadom doposiaľ nik neprišiel. Ale preto, že iba teraz má praktický každý z nás v ruke počítač niekoľkomiliónkrát výkonnejší ako ten, ktorý navádzal Apollo 11 na mesiac, má výkonný fotoaparát a vysokorýchlostné pripojenie.

Málo ľudí si uvedomuje, že technologický progres má exponenciálny a nie lineárny charakter. V priebehu nasledujúcich piatich rokov dosiahne ľudstvo väčší pokrok ako za posledných 20.

Som zástancom názoru, že smerujeme viac a viac ku cyborgizácii, teda splývaniu naších tiel s technológiami. Znie to sci-fi, no v už teraz máme pomocou smartfónov na koncoch rúk prístup ku prakticky všetkým vedomostiam, ktoré má ľudstvo k dispozícii. Smart watches nám merajú životné funkcie a premietajú updaty priamo na zápästie. Málokto sa nad tým pozastavil, no slúchadlá odrazu stratili káble a nosíme ich priamo v ušiach. A budú čoraz menšie, čoskoro možno dostupné ako implantáty.

Preto si myslím, že ďalšou veľkou vecou budú chytré okuliare. Pred desiatimi rokmi to skúšal Google Glass. Neúspešne. Nie preto, že to bol zlý nápad. Preto, lebo technológie, ktoré musia fičať synergicky, neboli dostatočne vyvinuté. Dnes máme silnejšie procesory, baterky s väčšou kapacitou. Predovšetkým obrovský pokrok na poli rozšírenej reality. S príchodom 5G sa podľa mňa smart glasses vrátia s druhým dychom – a tentokrát úspešne. A nebudú vyzerať ako pre šprtov. Ray-Ban a Facebook do toho lejú obrovské peniaze už druhý rok (zdroj). Celý život môže čoskoro byť jeden veľký Pokémon GO.

Máte v slovenskom e-commerce vôbec nejakú konkurenciu?

Možno to vyznie arogantne, ale nie, nemáme. eyerim sme štartovali s tým, že ideme obsadiť všetky periférne trhy EÚ, aby sme boli okamžite first-mover a market-leader. Nikdy sme sa netlačili do Nemecka, Talianska či Francúzska. V krajinách V4 a na Balkáne sa nám to podarilo. Nikto nemá podobný geografický footprint.

V jednotlivých krajinách, samozrejme, iné eshopy existujú.V Česku sú veľkí hráči, špecializujú sa ale primárne na kontaktné šošovky. Offline hráčov, ktorí šplechli peniaze na eshop, sa za konkurentov považovat nedá. Ecommerce je o tom byť neustále sharp. Musí to byť jadrom firmy, nie appendix. Filozoficky preto za najbližšieho hráča považujem asi lensa.ro v Rumunsku. Mladí chalani, zakladali cca v rovnakom čase ako my.

Podstatné je ale to, že túto otázku považujeme za irelevantnú. Stále si držíme v hlavách, že iba zlomok okuliarov sa predá online. Handrkovať sa o to, koľko si s niekým navzájom uzurpujeme z týchto omrviniek, je mentálny de-fokus. Zamýšľame sa predovšetkým, ako konvertovať offline shopperov.

Používateľov eyerimu vnímam ako moderných a inovatívnych ľudí – a spadajú mi do rovnakej kategórie ako ľudia, ktorí chodia na laserové operácie očí. Lenže ak pôjdu na laserovú operáciu, už si okuliare z eyerimu pravdepodobne nekúpia. 

Tu musím byť plne úprimný a priznať sa, že nemám o laserových operáciách dáta a nie som kvalifikovaný sa o tom odborne vyjadriť. Iba laicky.

Mnoho ľudí tvrdí, že to bolo najlepšie rozhodnutie v ich živote. Logicky si myslím, že s novými technológiami je to menej a menej rizikové, no úspešnosť stále nie je zďaleka 100 % a výsledok je permanentný. Mnoho ľudí odradí, že po zákroku je vystavovanie sa slnku bolestivé i niekoľko týždňov. Oči môžu ostať podráždené a suché i pol roka po zákroku.

Najväčšiu prekážku ale vidím inde. Zhodou okolností som minulý týždeň čítal, že až tretina Slovákov zarába v čistom menej ako 500 eur mesačne. Približne toľko stojí laserová operácia. Za jedno oko.

Koľko ľudí vlastne potrebuje okuliare?

Dnes majú ľudia tak pokazené oči ako nikdy predtým. Z USA, Holandska a iných rozvinutých krajín prichádzajú šialené štatistiky o tom, že už takmer 50 % ľudí vo veku od 20 do 30 rokov potrebuje korekciu zraku. Pri ľuďoch nad 50 rokov je to 95 % a viac, takmer každý.

Z Ázie a rozvojových krajín sa mi dostávajú informácie úplne opačné – business partneri, ktorí v rámci firemných dobrovoľníckych programov vyšetrovali zrak napríklad komunitám z vietnamských vysočín, tvrdia, že tam majú všetci zrak ,,ako orly”. Pretože žijú v lese, bez elektroniky.

My ľudia sme sa evolučne vyvinuli na savanách, naše oči sú uspôsobené na exteriér a stredné vzdialenosti. Tráviť osem a viac hodín denne v malej kancelárii pred laptopom, následne večery pri TV alebo pozeraním do tabletu či smartfónu, je pre naše oči neprirodzené, preto sa kazia. Predikcia je teda taká, že to bude ešte horšie.

Jeden z problémov je aj modré svetlo a práve šošovky blokujúce modré svetlo sú dnes veľký hype. Je to, podľa teba, dočasná záležitosť, najmä keď dnes každý moderný smartfón a notebook ponúka vypnutie modrého svetla?

Okuliare s filtrom proti modrému svetlu sú na eyerim obrovským hitom. Mnoho ľudí si ich kupuje s nulovými dioptriami len preto, aby ich mali na prácu s počítačom. Alebo ako štýlovky.

Funguje to. Veľkou vecou to nie je už len v komunite biohackerov. Pomáha to proti začervenaným očiam, bolestiam hlavy, predovšetkým proti insomnii.

Jeden z najväčších problémov ľudstva je totálne zničený spánok. Sme zvyknutí fungovať so slnkom a mali by sme spať, keď zapadne. Ale púšťame si ho naďalej do očí cez obrazovky, čo vedie k stresu, zlým náladám a horšiemu spánku. Teší nás preto, že i v tomto smere eyerim collection stovkám ľudí zlepšuje kvalitu života.

Najnovšie video