SEO pre malých a stredných podnikateľov: Každý web by mal byť optimalizovaný pre vyhľadávače

01_1200X628

Podnikanie malého biznisu alebo rozbiehanie niečoho nového môže byť náročné. Majiteľ firmy musí myslieť na množstvo vecí súbežne a so zdanlivo nekonečným zoznamom povinností je jednoduché niektoré veci proste opomenúť alebo odsunúť na neskôr. Bohužiaľ, toto je až veľmi častý prípad SEO – optimalizácie webu pre vyhľadávače. Preto sa my, v High5 Studio sústredíme popri tvorbe nového webu, či pri platenej reklame (PPC) práve na SEO klientovho webu.  

Prečo nezabudnúť na SEO

Cieľom SEO je priviesť kvalitnú organickú návštevnosť na klientov web z vyhľadávania. Nie je to návštevnosť z platených výsledkov vo vyhľadávaní, ani návštevnosť zo sociálnych sietí. Preto sa pre SEO zohľadňujú iné faktory ako napríklad pri platenej reklame. Faktory, ktoré vyhľadávače berú do úvahy môžu byť optimalizované priamo na webe (on-page SEO faktory) alebo mimo webu (off-page SEO faktory).

Pomocou SEO faktorov, ktoré vyhľadávač (v slovenskom prostredí ide hlavne o Google) zohľadňuje pri zostavovaní výsledkov vyhľadávania (tzv SERP – search engine result page) sa dokáže web klienta dostať na popredné priečky vo vyhľadávaní alebo sa úplne prepadnúť dozadu. Pričom platí, že väčšina používateľov sa nepreklikne na druhú stranu vo vyhľadávaní, ale si vyberú z výsledkov zobrazených priamo pred sebou.

On-page SEO faktory

Faktory, ktoré vieme ovplyvniť priamo na webe klienta, môžeme rozdeliť na technické, ktoré konzultujeme s programátorom alebo vývojárskou firmou a obsahové, ktoré vieme riešiť v spolupráci s copywriterom – či už inhouse alebo na strane klienta.

Medzi technické SEO faktory patria hlavne:

  • Zabezpečenie webu – dôležitý faktor hlavne pri eshopoch, ktorý pracuje s citlivými dátami používateľov. Avšak každý web by mal byť zabezpečený proti infikovaniu vírusmi, či napadnutím webu hackermi. Okrem SEO to pomôže aj programátorovi a v konečnom dôsledku aj majiteľovi webu.
  • Rýchlosť načítania webu – okrem klesajúcej trpezlivosti používateľov pri dlho sa načítavajúcom, či pomalom webe je to dôležitý faktor aj pre vyhľadávače. Pri nedávnom update sa Google zameral práve na Web Vitals – tri metriky , podľa ktorých hodnotí rýchlosť načítania webu a tým pádom aj UX (user experience – používateľský zážitok z používania webu)
  • SSL certifikát a komunikácia cez https protokol – máte zakúpený SSL certifikát. Super! A je aj korektne nasadený? Platnosť ešte nevypršala? Aj toto je faktor, ktorý je potrebné skontrolovať
  • Sitemapa webu – Pre jednoduchšie a rýchlejšie preskúmanie webu crawlovacími botmi, ktoré používa vyhľadávač pre zhodnotenie a zaindexovanie webu je dobré mať vytvorenú sitemapu webu. V tomto dokumente je potrebné mať zapísané všetky platné URL adresy, ktoré chceme, aby sa zobrazovali vo vyhľadávaní. Často však sitemapa zobrazuje už neplatné stránky alebo nie je vôbec vytvorená.
  • Neplatné 404 stránky – čím viac ich je na webe, tým horšie. Je potrebné nielen skontrolovať ich počet, ale aj navrhnúť vhodné presmerovania na platné stránky. Ak sa však predsalen nejaká 404 stránka objaví, je dobré ju mať customizovanú, aby používateľ vedel, že sa ocitol na neplatnej stránke a aké kroky môže podniknúť, aby sa dostal tam, kam chce.

Medzi obsahové SEO faktory patria hlavne texty na webe, ale aj “za webom” tzv meta dáta, ktoré sa zobrazujú, ako nadpis a popis vo vyhľadávaní. Dobre vyplnený meta titulok a meta popis zvyšujú mieru prekliku a taktiež dávajú vyhľadávaču na vedomie, že sa na webe “pracuje” s kľúčovými slovami.

Kľúčové slová, frázy a výrazy

Možno názov “kľúčové slová” znie veľmi odborne a umelo. Pravdou však je, že kľúčové slová používame úplne prirodzene, pokiaľ hovoríme o našej niché – a každý podnikateľ s iskrou v oku porozpráva, čomu sa venuje jeho firma. Taktiež na webe sa kľúčové slová prirodzene vyskytujú. Problémom je, ak sa nevyskytujú tam, kde sa majú alebo sa naopak príliš často opakujú.

Mnoho podnikateľov prirodzene vie, o čom rozpráva a predpokladá, že to budú vedieť aj ostatní. No vyhľadávače nerozmýšľajú tak úplne ako ľudia a preto vyhľadávacie boty nebudú vedieť o čom je podstránka “Ako na to” alebo “Služby”. Preto je  omnoho vhodnejšie nazvať podstránku hlavným nadpisom “Ako na optimalizáciu webu pre vyhľadávače” alebo podstránku “Služby” ako masérske služby, účtovnícke služby a pod.

Pre biznis je taktiež dôležité nielen to, aké kľúčové slová sa hľadajú v súvislosti so zameraním biznisu, ale aj vyhľadávanosť kľúčového slova. To znamená, že koľko ľudí mesačne zadá do vyhľadávača konkrétnu frázu alebo výraz. Samozrejme, nie je dobré venovať sa iba úzkej skupine kľúčových slov, ktoré presne sedia s témou vášho biznisu. Preto pre klientov vytvárame Analýzy kľúčových slov, v ktorých sa zameriavame aj na príbuzné kľúčové slová, či slová, ktoré ľudia taktiež hľadajú v súvislosti s niché klienta. Tieto kľúčové slová sa dajú využiť nielen pri tvorbe contentu na blog, ale aj napríklad pri rozširovaní biznisu, či  pri obohatení textov na webe.

Off-page SEO faktory

Ak si má vyhľadávač vybrať z konkurenčných, rovnako dobre optimalizovaných webov, ktorý uprednostní, čo spraví? Vezme do úvahy tzv. off-page SEO faktory, ktorých hlavným cieľom je monitorovať popularitu  webu na  internete. Ak na klientov web odkazujú dodávatelia, spomína sa v médiách, či sa dokonca zobrazí ako dôveryhodný zdroj vo Wikipédii, dá sa predpokladať, že tento web je autoritatívny, hodnotný a relevantný pre tému, ktorú ľudia vyhľadávajú. Tým pádom ho vyhľadávač uprednostní a umiestni na vyššie priečky vo vyhľadávaní.

Pomocou pravidelného budovania portfólia spätných odkazov (odkazov, ktoré smerujú na web klienta) sa posilňujú hlavne tieto faktory:

  • Domain Authority – metrika, ktorou Google určuje autoritatívnosť celého webu.
  • URL Authority – metrika, ktorou Google určuje autoritatívnosť konkrétnej stránky webu.

Taktiež je dôležité nemať množstvo spätných odkazov iba zo zopár webov. Existujú spamové roboty, ktoré doslova “zasypú” web škodlivými spätnými odkazmi lokalizovaných väčšinou z juhovýchodnej Ázie, ktoré viac uškodia ako pomôžu. Aj s týmto vieme našim klientom pomôcť, škodlivé odkazy identifikovať a web od nich dištancovať, čím sa dá najavo, že web klienta nemá s odkazmi z linkfariem nič spoločné.

Ako riešime SEO v agentúre High 5 Studio?

Web každého klienta musí prejsť základným setupom, v rámci ktorého spravíme Analýzu kľúčových slov a spíšeme odporúčania ohľadom technických a obsahových on-page faktorov do tzv. Auditu webu. Je to dlhodobý dokument, v ktorom ako keby “zakonzervujeme” vstupný stav webu (na začiatku spolupráce) a v rámci dlhodobého projektu sa k nemu vraciame na kontrolu zapracovania jednotlivých odporúčaní.

V rámci dlhodobého projektu sa venujeme samozrejme aj  meraniu pozícií webu na konkrétne kľúčové slová, analyzovaniu organickej návštevnosti webu a tvorbe obsahu na blog webu, ktorý musí byť optimalizovaný s použitím kľúčových slov z analýzy. Taktiež budujeme spätné odkazy v rámci výmeny s inými webmi alebo sa venujeme PR v spolupráci s mediálnymi domami. Toto slúži na prirodzené budovanie autority domény v rámci off-page faktorov.

Radi odbremeníme majiteľov firiem o starosti spojené so SEO a online marketingom vo všeobecnosti, aby sa mohli sústrediť primárne na rast svojho biznisu. Preto ak chcete vedieť viac ohľadom SEO alebo uvažujete nad spoluprácou s nami, neváhajte nás kontaktovať.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá