Šikana, vykorisťovanie a neľudské podmienky. Takto vyzerajú čínske „farmy“ na TikTokerov

  • Ak si si myslel, že slovenská a česká TikTok scéna je bizárom, to si ešte nevidel tú čínsku
  • Ako je už známe, Čína vlastní svoje „farmy“ na TikTokerov
TikTok
Pexels/Ivan Samkov | Unsplash/Solen Feyissa
  • Ak si si myslel, že slovenská a česká TikTok scéna je bizárom, to si ešte nevidel tú čínsku
  • Ako je už známe, Čína vlastní svoje „farmy“ na TikTokerov

Je pravdou, že TikTok sa v priebehu posledných mesiacov/rokov veľmi výrazne zmenil. Zatiaľ čo v minulosti slúžila táto platforma predovšetkým na zábavu či na publikovanie rôzneho zaujímavého obsahu, dnes ho treba doslova hľadať lupou.

Možno si si všimol, že česká a slovenská TikTok scéna je do veľkej miery akýmsi „panoptikom“, ktoré je plné bizarných postavičiek rôzneho druhu. Predstav si však, že existuje krajina, kde je to ešte oveľa horšie. Hovoríme tu konkrétne o Číne. 

Pri náhodnom scrollovaní živými vysielaniami si už niekedy možno natrafil na nejaký bizarný čínsky livestream, kde v podstate len sedelo nejaké mladé, čínske dievča a nerobilo nič zaujímavé. V tých „horších“ prípadoch možno miešala „drevenú polievku“ ako ASMR alebo pred sebou mala obrovskú obrazovku, kde len lajkovala videá ľudí, ktorí jej poslali nejaké darčeky.

Na prvý pohľad vyzerajú tieto livestreamy možno nevinne. Síce veľmi bizarne, no stále nevinne. Pravda, ktorá sa za nimi ale skrýva, je šokujúca. 

Čína má svoje „farmy na TikTokerov“

O tomto probléme sa verejne začalo hovoriť ešte pred 5 – 6 rokmi. Keďže sú ale majitelia nehumánnych „fariem“ chránení tým, že mladé čínske dievčatá vykonávajú prácu dobrovoľne a kedykoľvek môžu odísť, tento biznis model funguje naďalej. 

O čo v ňom ale vlastne ide? Aby sme si najprv vysvetlili, prečo tu ide o tak veľkú tému, uveďme si jeden fakt. Štatistiky absolútne jasne preukazujú, že „influencerský priemysel“ je v Číne jedno masívne šialenstvo.

Len na porovnanie – zatiaľ čo „influencerský trh“ Nemecka, Rakúska a Švajčiarska dokopy generuje cca. pol miliardy eur ročne, ten čínsky generuje cca. 15,8 miliardy ročne – teda približne 30x viac. 

Dokonca sa odhaduje, že objem tržieb z príjmov influencerov je v Číne väčší ako objem tržieb, ktorý generuje filmový priemysel.

Niet sa preto čo čudovať, že niektorí ľudia sa rozhodli tejto šance chopiť a vybudovali „farmy na influencerov“. Ak by si však čakal nejaké luxusné priestory, kde sa vzdelávajú a majú zabezpečené všetko all inclusive, od pravdy by si bol veľmi ďaleko. Tá je totiž úplne opačná. 

Niektoré z nich sa „tvária“ humánne

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroje: Medium, Stealth Optional, Gold Thread, Jing Daily, Smartmania, Antiyoutuber, Youtube/The New York Times, Vice

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá