Slavo Hruška: Prvý rok startupu alebo príbeh prežitia v divočine

Slavomír Hruška / 21. apríla 2016 / Startupy

Tento mesiac je to presne rok od založenia Localization guru. Pri tejto príležitosti som sa rozhodol spísať pár lekcií, ktoré som sa počas tohto roka naučil.

Začínali sme, ako bežný startup so všetkými klišé, s peknou pitch prezentáciou, žiadnym príjmom, ale s veľkými celosvetovými plánmi. V tom čase som samozrejme ešte netušil, ako veľa sa toho v priebehu jedného roka môže zmeniť. Preto som spísal pár lekcií, ktoré som sa na mojej ceste naučil.

 

Lekcia číslo 1 – Investori

money

foto: walkingdead.wikia.com

Presviedčanie investorov a dobrá pitch prezentácia môže byť super vec. Avšak žiaden investor, ktorý je pri zmysloch neinvestuje len do samotného nápadu. Nezáleží na tom, ako veľmi ste ambiciózny. Je to ako dostať vytúžené dievča, môžete jej síce nasľubovať hory-doly, ale ak bývate so svojimi rodičmi a do práce chodíte s MHD, šanca že uspejete je mizivá. Podobné je to aj so získavaním financií pre váš projekt.

 

Lekcia číslo 2 – Budovanie niečoho nového

build

foto: memecrunch.com

Nechápte ma zle, na budovaní niečoho nového nie je vôbec nič zlé. Ale tiež to môže zabiť váš startup. S viac ako desiatimi rokmi skúseností v tejto oblasti sme si mysleli, že sme zjedli všetku múdrosť sveta. To nás takmer stálo našu spoločnosť. Strávili sme príliš veľa času vývojom a žiaden čas predajnými aktivitami, pod domnienkou, že my produkt vytvoríme a zákazníci jednoducho prídu sami.

Takže, spoločnosť sa nám postaviť podarilo, ale zákazníci nikdy neprišli. Chybou bolo, že sme naše prognózy neotestovali ešte predtým, ako sme začali náš produkt vyvíjať.

 

Lekcia číslo 3, Príliš veľa peňazí

wolf

foto: getwestlondon.co.uk

Hovorili nám, že príliš veľa peňazí môže náš startup pochovať. A je to veľká pravda. Počas toho, ako náš rozpočet naberal na objeme, sme stratili náš zápal a sústredenosť. Zúčastňovali sme sa rôznych startupových eventov, hľadali partnerov a zamerali sme sa na networking. To niekedy nemusí byť vôbec na škodu.

Avšak, ak to robíte na startup eventoch a ste startup len s obmedzeným rozpočtom, partnerstvo s iným startupom v podobnej situácií bez dostatočného budgetu nie je tým najlepším nápadom. Prijať peniaze od investorov je ako dať si drogu. Poskytnú vám prostriedky na dostatočnú dobu(vzorku na vyskúšanie), a vy chcete(potrebujete) viac a viac..

 

Lekcia číslo 4, Počúvajte svojich zákazníkov

tellmee

foto: vitamin-ha.com

Ak vybavujete telefonát so svojím zákazníkom a ste tým, ktorý rozpráva viac, zrejme robíte chybu. Predaj nie je o nanucovaní vášho produktu niekomu. Je to o riešení problému, ktorý zákazník má. Ak neriešite problém, ktorý má váš zákazník, pravdepodobne by ste biznis robiť nemali. Ak chcete zbaliť dievča pri bare, ale ste k ničomu, potom šťastie mať nebudete.

Takže, čo presne sme dosiahli v priebehu jedného roka? Potom, čo sme takmer vypadli zo sveta biznisu a vytvorili produkt, o ktorý nemal nikto záujem, sme fungovali počas šiestich mesiacov takmer bez finančných zásob a s dvoma alebo troma klientmi. Podarilo sa nám dostať k 39 medzinárodným klientom a ziskom v hodnote viac ako 130 tisíc so žiadnym marketingom, len s tvrdou prácou. Momentálne sa pripravujeme na ďalší rast a vybavenie množstva ďalších zákaziek v roku 2016.

Mojou najlepšou radou, pre všetkých vás tam vonku, čo začínate nejaký biznis: buďte pokorní, majte hlad a neprestávajte pracovať !

zdroj: medium.com, zdroj titulnej fotografie: archív startitup

Pridať komentár (0)