Slováci v zahraničí najviac míňajú na jedlo. O výlety k susedom výrazne klesá záujem (ANALÝZA)

  • Cestovateľské zvyky Slovákov sa postupne menia
  • Už to nie sú len krátke víkendové pobyty či tradičné letné dovolenky pri mori
Dovolenka na Slovensku
  • Cestovateľské zvyky Slovákov sa postupne menia
  • Už to nie sú len krátke víkendové pobyty či tradičné letné dovolenky pri mori
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Slováci postupne menia spôsob, akým cestujú do zahraničia. Už nejde len o víkendové výlety do susedných krajín či klasické letné dovolenky pri mori. Najnovšie dáta od fintech spoločnosti Revolut naznačujú, že čoraz častejšie vyhľadávajú menej tradičné destinácie a sú ochotní minúť viac peňazí na cestovanie a zážitky. 

Podľa prvého oficiálneho Global Travel Spending Report, ktorý zverejnila spoločnosť Revolut, sa ukazuje, že Slováci, podobne ako ľudia v iných krajinách, postupne menia svoje cestovateľské návyky. Slovenskí používatelia Revolutu, ktorých je už viac ako 400-tisíc, minuli v roku 2024 na zahraničné cesty o jedno percento viac ako v predchádzajúcom roku, informuje o tom spoločnosť v tlačovej správe, ktorú sme ako redakcia obdržali.

Slováci objavujú nové miesta na dovolenku

„Report, ktorý analyzuje výdavky 55 miliónov zákazníkov Revolutu z 24 krajín, odhaľuje, kde (nielen) Slováci míňajú svoje peniaze v zahraničí, kto je hnacou silou týchto trendov a za čo svoje peniaze míňajú. Celkové výdavky všetkých užívateľov v zahraničí presiahli v roku 2024 20 miliárd libier, pričom na prvom mieste rebríčka najobľúbenejších destinácií sveta je Španielsko, na ktoré pripadá 11 % všetkých výdavkov,“ píšu v tlačovej správe.

V roku 2024 sa výdavky Slovákov na cestovanie do zahraničia medziročne zvýšili o 1 %. Hoci ide o mierny nárast, skrývajú sa ním výrazné zmeny. Ide hlavne o to, kam a ako ľudia cestujú. Záujem navštevovať tradičné destinácie, susedné štáty, ako sú Česko, Maďarsko a Poľsko, výrazne klesol. Slováci čoraz viac chcú navštíviť západnú Európu. Napríklad Nemecko zaznamenalo nárast výdavkov až o 37 %, Holandsko o 16 % a Francúzsko o 7 %, čo naznačuje rastúci záujem o kultúrne pamiatky a život v moderných veľkomestách.

„Mimoriadne prekvapivý je práve prudký nárast záujmu o Japonsko a Thajsko, ktoré sa postupne stávajú cieľom nielen dobrodruhov, ale aj tých, ktorí hľadajú odlišné kultúrne zážitky. Slovensko tak kopíruje širšie európske trendy, kde sa cestovanie do vzdialenejších destinácií stáva dostupnejším a lákavejším,“ píšu v tlačovej správe. 

Slováci v zahraničí najviac utrácajú za jedlo

Slováci počas ciest do zahraničia najviac utrácajú za jedlo a kulinárske zážitky. Výdavky na potraviny predstavujú 24 % a reštaurácie ďalších 23 %, čo dokopy tvorí takmer polovicu všetkých cestovných nákladov. To naznačuje, že slovenskí turisti si pri cestovaní radi vychutnávajú miestnu kuchyňu a gastronómiu.

Rozpis výdavkov:

  • potraviny: 24 %,
  • reštaurácie: 23 %,
  • nákupy: 18 %,
  • cestovanie: 9 %,
  • doprava: 12 %,
  • zdravie: 5 %,
  • zábava: 3 %,
  • potreby: 3 %,
  • služby: 2 %,
  • ostatné: 1 %.

Najradšej cestujú mileniáli

Cestovanie si obľubujú Slováci všetkých vekových kategórií, no najviac za zahraničné výlety míňajú mileniáli. Ľudia vo veku 25 až 34 rokov majú na svedomí až 36 % z celkových výdavkov na medzinárodné cesty.

„Za nimi nasledujú cestovatelia vo veku 35 – 44 rokov s podielom 24 %. Mladší (18 – 24 rokov) a starší (45 – 54 rokov) cestovatelia sú zastúpení rovnomerne po 16 %, čo naznačuje, že chuť objavovať svet je medzi Slovákmi široko rozšírená. Zaujímavým trendom je narastajúca obľuba exotických destinácií práve u mladších generácií, čo môže signalizovať ďalšie zmeny v preferenciách v nasledujúcich rokoch,“ informujú v správe v správe

Rebríček desiatich najnavštevovanejších krajín, kde Slováci v roku 2024 najviac utrácali:

„Percentá ukazujú výšku míňanej sumy v pomere k celkovým medzinárodným výdavkom v roku 2024,“ píšu v tlačovej správe.

  • Česko – 18 %
  • Maďarsko – 8 %
  • Nemecko – 7 %
  • Rakúsko – 6 %
  • Poľsko – 6 %
  • Spojené kráľovstvo – 5 %
  • Holandsko – 4 %
  • Španielsko – 4 %
  • Taliansko – 4 %
  • USA – 4 %

Zistenia v tomto reporte vychádzajú z anonymných údajov používateľov Revolutu za obdobie od 1. januára do 31. decembra 2024, dodávajú na záver. 

Čítaj viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroj: TS

Najnovšie videá

Trendové videá