Slovák na Manhattane predáva byty aj takým hviezdam akou je Mike Tyson

  • Rado Vavrchola odišiel za „veľkú mláku" v čase, keď mal 19 rokov
  • V New Yorku, v meste, v ktorom sa stále niečo deje, sa zamestnal ako barman
  • Z barmana sa však vypracoval na úspešného realitného makléra s vyše 20 ročnou praxou
zdroj: archív:Rado Varchola,wikimedia.org-Toglen
  • Rado Vavrchola odišiel za „veľkú mláku" v čase, keď mal 19 rokov
  • V New Yorku, v meste, v ktorom sa stále niečo deje, sa zamestnal ako barman
  • Z barmana sa však vypracoval na úspešného realitného makléra s vyše 20 ročnou praxou

Rado Varchola je Slovák, ktorému sa podarilo dosiahnuť to, o čom mnohí len snívajú. Priamo v New York City sa vypracoval na uznávaného realitného makléra, ktorý pod spoločnosťou Compass predáva svojim klientom nehnuteľnosti za milióny dolárov.

Jeho cesta na vrchol realitného trhu začala v bare

Rado prišiel do New Yorku v Auguste 1992, ako 19-ročný chlapec, s cieľom nájsť si prácu. Práve kúpu letenky do USA považuje ešte aj dnes za tú najlepšiu investíciu, akú doposiaľ urobil. Najskôr v New Yorku pracoval ako asistent barmana v jednom z nočných klubov na Broadway a 20. ulici, ktorý však už dnes neexistuje a na jeho mieste je dizajnérsky butik.

„Našiel som ten job prechádzaním sa Manhattanom, vošiel som dnu a opýtal som sa či niekoho nepotrebujú. Povedali, že áno. Asi som mal šťastie, dnes to už takto nefunguje,” hovorí Rado Pre Startitup. V priebehu pol roka sa stal barmanom. Miešaniu drinkov sa následne  venoval do roku 1997.

Radov príbeh znie už od začiatku ako americký sen mnohých Slovákov. Ako však sám tvrdí, dnes sú už iné časy a to čo fungovalo pred niekoľkými rokmi, dnes už fungovať nemusí. Čo by teda odkázal ľuďom, ktorí snívajú o úspešnej kariére v USA? Na splnenie amerického sna by som mladým ľuďom poradil, aby sem prišli študovať a po ukončení univerzity tu pár rokov zostali. Je tu veľa pracovných príležitostí,” odkazuje Rado.

Vstup do realitných vôd v NYC

Radova kariérna pokračovala nadobudnutím licencie na reality v roku 1997. K jej získaniu sa pritom dostal len náhodou. 

„Narazil som do priateľa na ulici a povedal mi, že pracuje v realitách. Zo zvedavosti som sa s ním išiel pozrieť do kancelárie, stretol som jeho manželku a začal som tam pracovať hneď po ukončení real estate kurzu. V tom čase stála licencia 250 dolárov a jej získanie trvalo dva týždne,” vysvetľuje.

Práve vďaka získaniu tejto licencie sa Rado mohol oficiálne pustiť do prenajímania bytov klientom z rôznych kútov sveta. Čo presne však Radova práca v spoločnosti Compass zahŕňa? „Reprezentujem predávajúcich a kupujúcich klientov. Provízia je 5 až 6 % z ceny a delí sa to medzi predávajúcich a kupujúcich brokerov 50/50. Niekedy reprezentujem obidve strany a vtedy ide cela provízia mojej firme.”

Ceny bytov, ktoré dnes Rado predáva, sa bežne pohybujú aj okolo 4 miliónov dolárov. Ambicióznemu Slovákovi sa však už podarilo predať naraz aj 15 bytov v jednej budove a to za viac ako 10 miliónov dolárov. „Mojim klientom bola talianska univerzita Sapienza Università di Roma. Bývajú tam výmenní študenti a profesori z Talianska, ktorí tu študujú a vyučujú,” hovorí.

Väčšinu Radových klientov tvoria investičný bankári a manažéri hedžových fondov. Rado už však mal tú česť spolupracovať aj s Mikeom Tysonom po prehre jeho titulu s Lennox Lewisom v 2002. „Nemôžem povedať detaily, ale bolo to veľmi zaujímavé,” komentuje túto spoluprácu Rado.

NYC nie je mesto pre každého

„NYC je veľmi rýchle a hlučné mesto, ktoré nikdy nespí. Asi tu nezostanem ‚full time‘, keď budem starší. Ale vždy tu chcem mať pied a’ terre. Trvalý návrat na Slovensko neplánujem,” konštatuje.

Koľko hodín denne pracuješ? Aké je podľa teba kľúč k úspechu v biznise? Čo sa ti osvedčilo? „Väčšinou pracujem pondelok až piatok od 8 do 19-tej večer. Avšak rozvrh si plánujem sám, takže nie je to ‚back to back‘ celý deň. Doobeda pracujem z domu a poobede idem do kancelárie na 5. Avenue a 15. ulici. Cez víkendy pracujem od 2 do 5 hodín, záleží to počte obhliadok. Na dovolenky cestujem 3-4 krát ročne a vtedy vypnem. Okrem skorého rána, keď čítam a posielam e-maily a telefonujem s klientmi. Kľúč k úspechu v tomto biznise je vytrvalosť, trpezlivosť a pozitívne vychádzanie s klientmi, aj keď ti niekedy lezú na nervy. To sa mi osvedčilo,” dodáva Rado.

 

Najnovšie video