Slovák na Rally Dakar: O bombovom útoku sme sa dozvedeli až od rodín. Úmrtia sú bežné, tímy do toho aj tak vrážajú milióny

  • Prestížne preteky Rally Dakar 2023 sa blížia do finále
  • V roku 2022 sa ich zúčastnil aj bývalý pretekár Peter Florek
  • Zákulisie prináša veľa výziev
Rally Dakar
Peter Florek
  • Prestížne preteky Rally Dakar 2023 sa blížia do finále
  • V roku 2022 sa ich zúčastnil aj bývalý pretekár Peter Florek
  • Zákulisie prináša veľa výziev

Najslávnejšie motoristické preteky sveta končia už dnes a spoznáme definitívneho víťaza. Ani tento rok na jubilejnom 45. ročníku nechýbalo na Dakare slovenské zastúpenie.

Medzi motocyklami štartuje klasicky Štefan Svitko a premiérovo máme zastúpenie aj v pretekoch štvorkoliek v podaní Juraja Vargu. V triede Dakar Classic zastupujú Slovensko Juraj Ulrich (pilot) a Ľuboš Schwarzbacher (navigátor) pod hlavičkou Ulrich Schwarzbacher Dakar Team.

Po minulé roky si však tento náročný závod plný výziev vyskúšalo viacero talentovaných Slovákov. Jedným z nich je aj vicemajster Slovenska v crosscountry a bývalý profesionálny pretekár Peter Florek, ktorý sa s nami podelil o jeho zážitky a skúsenosti s Rally Dakar.

Nešťastia, tragédie, teroristi, ale aj prestíž a sláva. Zákulisie pretekov v Saudskej Arábii v sebe skrýva naozaj veľa neuveriteľných momentov a kuriozít, ktoré nie sú pre každého, a nie nadarmo je práve tento motošport považovaný za najdrsnejší v histórii. O tom sa presvedčíš nižšie.

  • S akým nebezpečenstvom sa jazdci stretávajú?
  • Čo bolo dôvodom bombových atentátov na Dakare?
  • Koľko peňazí je potrebných na participáciu?
  • Akým drsným podmienkam sú pretekári vystavovaní?
  • Ako vyzeral Silvester na Dakare?
  • Čo je kľúčom k úspechu a prežitia?

Momentálne je Rally Dakar vo svojom závere a čoskoro spoznáme víťaza. Ako tento ročník vnímaš?

Tohtoročný Dakar je poznačený vojnou na Ukrajine. Chýba tam napríklad jeden z popredných tímov, ruský Kamaz.

Hneď v prvý deň odpadol minuloročný víťaz motocyklov. Ďalej museli odstúpiť pretekári Audi Carlos Sainz a Stéphane Peterhansel či aktuálne aj český pretekár Aleš Loprais.

Tento rok sa dokonca viacerí sťažujú, že ide o najťažší Dakar – dlhé etapy, skoré vstávanie, náročný terén. V jednej etape malo byť len 20 % kamenia a bolo 80 %. Stáva sa veľmi veľa defektov. Ale ono to je aj z dôvodu, aby sa organizátor zbavil už na začiatku veľkého počtu pretekárov. Tým pádom majú menej starostí.

Takže úmrtia a nehody sú tam úplne bežné?

Tie úmrtia sa, bohužiaľ, dejú. Dejú sa medzi divákmi, medzi jazdcami. Hlavne na motorkách, kde sú to nešťastné pády. Minulý rok v posledný deň záverečného prejazdu s cieľom v Jeddahu na okruhu Formule 1 zomrel mechanik.

Mali čelnú zrážku s oproti idúcim vozidlom a mechanik, žiaľ, zomrel. Osudná mu bola zrážka s miestnym domorodcom. V Saudskej Arábii jazdia všetci ako blázni.

Zo zákulisia prestížnych pretekov Rally Dakar

Ty si sa Dakaru zúčastnil 2-krát. Môžeš opísať tie roky, ktoré si tam strávil?

Bol som tam v rokoch 2008 a 2022. Organizácia vtedy a dnes je na úplne inej úrovni. V roku 2008 bola na základe hrozieb atentátu v Afrike súťaž deň predtým zrušená a presunutá z januára na apríl. Prebiehala v Maďarsku – Rumunsku. Štart začínal v Budapešti, cieľ bol na Balatone.

Následne sa presunul do južnej Ameriky a teraz je už tretí rok v Saudskej Arábii.

Čo sa najviac zmenilo, je bezpečnosť. Navigačné zariadenia, ktoré sú namontované v autách, pokročili. Technológie sa zlepšili. Stalo sa v minulosti, že Jaro Katriňák (slovenský motocyklový reprezentant) ostal v púšti dva dni uviaznutý a nikto o ňom nevedel.

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá