Slovák zachránil lotyšské aerolinky topiace sa v červených číslach. Dokázal zvrátiť 120 miliónové ročné straty

  • Martin Sedlacký dostal cestu do Rigy príkazom
  • Tam zachránil štátnu aerolinku a dnes Startitupu prezradil, ako vyzerá súčasná situácia v letectve
Martin Sedlacký
  • Martin Sedlacký dostal cestu do Rigy príkazom
  • Tam zachránil štátnu aerolinku a dnes Startitupu prezradil, ako vyzerá súčasná situácia v letectve

Martin Sedlacký je rodák z Vranova nad Topľou. Ako sám uvádza, vždy si všímal, že tento región neposkytuje veľké množstvo príležitostí. Slovensko opustil hneď po strednej škole, nakoľko sa rozhodol ísť študovať do Prahy na Fakultu medzinárodných vzťahov Vysokej školy ekonomickej.

Aj napriek tomu, že v roku 2020 bol už 8 rokov na poste prevádzkového riaditeľa lotyšských národných aerolínií, vyskúšal si aj práce, ktoré mnohí považujú za menej atraktívne.

Aj on si počas mladosti vyskúšal, aké je to Američanom parkovať autá či ťahať kufre. Tvrdí ale, že vďaka pobytom v Amerike počas letných prázdnin sa zdokonalil v angličtine, čo bolo pre neho v budúcnosti obrovským prínosom.

Ročné straty so 120 miliónmi

Po ukončení štúdia začal pracovať v americkej poradenskej spoločnosti, ktorá svoju činnosť zameriavala na ozdravovanie firiem európskych aj ázijských krajín. Táto spoločnosť mu poskytla možnosť okúsiť aj to, ako chutí práca v Ázii. Práve cesta z tohto kontinentu mu zmenila život.

Dostal vraj príkazom, aby odcestoval do Rigy, kde krachuje aerolinka. Konkrétne to bolo v roku 2011 a Martin mal len 29 rokov. Aj napriek nižšiemu veku si však dokázal vybudovať dôveru. V čase, keď Martin do spoločnosti prišiel, bola v červených číslach a vtedajšie ročné straty predstavovali približne 120 miliónov.

Premiér Valdis Dombrovskis, ktorý v tom čase post zastával, leteckú spoločnosť zrušiť nechcel. Nielenže si prostredníctvom nej už kúpilo letenky mnoho ľudí, ale o prácu by prišlo aj veľké množstvo zamestnancov.

Martin a mnohí ďalší ľudia tak stáli pred výzvou, ktorej obsahom bolo do niekoľkých rokov dostať aerolinky späť do hry. Martin často uvádza, že v dôsledku zavedených zmien v leteckej spoločnosti neostal kameň na kameni.

Po niekoľkých týždňoch sa firma obrátila na Martina s ponukou stať sa súčasťou spoločnosti. Prvýkrát však odmietol, a spoločnosť tak predĺžila projekt s Boston Consulting Group. Po skončení tejto doby, ktorá predstavovala dva mesiace, sa Martin napokon odhodlal k tomu, že sa firmu pokúsi dať do poriadku.

Uvádza, že za jeden z hlavných problémov považoval aj to, že letecká spoločnosť, do ktorej nastúpil, fungovala na princípe úplného low-costu. Vysvetľuje, že nie je možné lietať za 12 €, ak len letiskové poplatky za pasažiera predstavujú násobne vyššie sumy.

Martin Sedlacký
zdroj: Facebook/Martin Sedlacky

Okresali počet lietadiel

Kroky, ktoré napokon podnikol spolu s ďalšími dvomi členmi predstavenstva, sa vyplatili, nakoľko AirBaltic bol od roku 2014 konzistentne ziskový a v roku 2016 expandoval do Estónska a Litvy. Pred pandémiou zrealizovali denne približne 130 letov. Jednou zo zásadných zmien bolo aj zníženie počtu lietadiel. Z pôvodných 34 zostalo iba 25, čím prispeli k zníženiu nákladov.

AirBaltic uvádza: „Príjmy spoločnosti sa zdvojnásobili a v roku 2019 sme úspešne umiestnili podnikové dlhopisy v hodnote 200 miliónov eur, aby sme zabezpečili dostatočnú likviditu pre budúci rast. Spoločnosti sa tiež podarilo stať sa na niekoľko rokov po sebe najvýhodnejšou leteckou spoločnosťou na svete. Dosiahla najnižšiu mieru zrušenia letov a miera spokojnosti zákazníkov bola výrazne vyššia ako je európsky priemer.“

Mirka žila dubajský sen: Známi videli ako cestujem a nakupujem drahé oblečenie, realita bola úplne iná (Rozhovor)

Celý trh je pokrivený

Súčasná situácia v letectve je stále zlá. Rozprávali sme sa o nej práve s Martinom, ktorý nám povedal: „Väčšina štátov Európskej únie nasypala veľmi veľa peňazí z našich daní do leteckých firiem, ktoré, paradoxne, ponúkajú malú kapacitu letov. Najpodstatnejšia je pre nich štátna pomoc a nemajú veľmi motiváciu maximalizovať tržby. Ja s podobnou pomocou určite súhlasím. Mala by však vyzerať tak, že by mala nútiť firmy fungovať efektívne a mala by mať jeden vzorec, na základe ktorého by bolo možné poskytnúť pomoc všetkým na trhu.“

Tiež hovorí o tom, že aktuálne jedna aerolinka dostane od svojej vlády veľa peňazí „a je vysmiata“. Podľa Martina ale ničí trh svojimi nízkymi cenami a aj tých, ktorí od štátu nedostali nič. Celý trh sa podľa neho úplne pokrivil. Konkurenčné prostredie bez zásahov, ktoré sa snažila Európska únia budovať, sa vraj úplne rozpadlo v priebehu 11 mesiacov.

Je to bezprecedentná situácia, ktorú treba opraviť. Bude to však trvať veľmi dlho a všetko pôjde z našich daní. Väčšina firiem očakáva, že rok 2021 bude zložitý, rovnako ako vrátenie do normálu v roku 2022. Leto je vždy podstatnejšie ako zima. V tomto prípade však hovorím až o lete 2023,“ vysvetľuje.

Air Baltic
zdroj: Facebook/Martin Sedlacky

Chýbajúce kapacity v letectve

Za problém Martin považuje aj fakt, že z trhu zmizla veľká časť lietadiel, ktoré sa rozpredali alebo rozobrali na diely. Mnohé tiež konvertovali na cargo, po ktorom je obrovský dopyt. Výrobcovia Airbus a Boeing výrobu tiež znížili. Práve tieto kapacity budú v letectve neskôr chýbať.

O nízkonákladovkách, ktoré ako jediné nie sú štátne, tvrdí, že mali dobré rezervy. Pokiaľ ešte podporu zo strany štátu nedostali, urobili opatrenia, ako napríklad zníženie kapacít. Aj napriek tomu sa stotožňuje s názorom, že ceny leteniek by mali byť v týchto časoch vyššie, nakoľko sú vyššie aj náklady. Kvôli štátnym podporám to tak ale nie je a zostávajú naďalej nízkymi.

Zdroje: airbaltic, rtvs

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech