Slovenky si jej unikátne kabelky zamilovali. Keď však Dajana Rodriguez začínala, nemala ani na plyn

  • Jej jedinečné a bohato zdobené kabelky na ulici prehliadneš iba ťažko
  • Dajana Rodriguez ako dvadsaťročná založila rovnomennú značku kabeliek, ktoré sa dnes radia medzi najobľúbenejšie na domácom trhu
kabelky
IG/Dajana Rodriguez
  • Jej jedinečné a bohato zdobené kabelky na ulici prehliadneš iba ťažko
  • Dajana Rodriguez ako dvadsaťročná založila rovnomennú značku kabeliek, ktoré sa dnes radia medzi najobľúbenejšie na domácom trhu

Ako 17-ročná sa rozhodla ušiť si vlastné šaty na ples, čím nevedome započala svoju kariéru. „Potom sa to už rozbehlo. Skúsila som stroje na prácu s kožou, naučila som sa ušiť kozmetickú taštičku, ďalej nasledovala úplne jednoduchá kabelka pre mňa, pre moju mamu, neskôr sa ozvali známi a už to išlo,“ povedala v minulosti pre Startitup.

Keď medzi strednou a vysokou školou Dajana Rodriguez začínala so šitím kabeliek, brala to iba ako koníček. Ako študentka vtedy nemala peniaze ani na plyn, a v dielni si musela kúriť starou pieckou, do ktorej nosila drevo. Skúsenosť so spracovaním kože jej rodina už mala, keďže otec v 90. rokoch šil kožené bundy. Po ňom okrem lásky k šitiu zdedila aj exotické meno, pretože pochádza z Kuby. 

Chceli predávať náušnice, dnes majú najväčší handmade e-shop. Iba dobrý nápad nestačí, hovoria zakladatelia Sashe

Kvalitná koža a neprehliadnuteľné výšivky

Ako nám hovorí dnes, v tom čase by ju absolútne nenapadlo, že zakladá firmu. Chcela sa iba venovať tomu, čo ju bavilo. Počas prvých dvoch až troch rokov jej pomáhala iba rodina a blízki z okolia, kým si mohla dovoliť prvú zamestnankyňu.

Dnes kabelky Dajana Rodriguez šije vo veľkom približne 20 pracovníkov v Partizánskom. A nejde pritom iba o ženy v strednom veku, ako si možno dnes mnohí šičky predstavujú.

zdroj: Dajana Rodriguez

„Vyberáme si ľudí, s ktorými si takpovediac sadneme. V našej firme si všetci tykajú, pozná sa každý s každým, čiže vyberáme tak, aby ďalší človek zapadol do kolektívu. Dávame priestor mužom aj ženám a všetkým vekovým kategóriám. Mali sme v kolektíve aj pána pred dôchodkom aj baby po maturite. Jediné, na čom záleží, je charakter a chuť pracovať,“ hovorí Dajana.

Aj keď má firma dnes už štyroch konateľov, tvárou značky naďalej ostáva Dajana. Okrem toho sa venuje primárne dizajnu a strihu kabeliek či marketingu. K dizajnu samozrejme patria aj ikonické výšivky, ktoré kabelky zdobia. Práve vďaka nim sú kúsky Dajana Rodriguez  jedinečné  a zapamätateľné.

Chodili nám zákazky na pseudo-folklórne krojové paškvily, hovorí zakladateľka FakeFolk. Tradície ctí inak

„Výšivky sama programujem a vždy som programovala. Veľmi ma to baví, je to relax, koníček a práca zároveň. Milujem tie možnosti, ktoré mi technika poskytuje a neviem sa dočkať, čo nové zas vymyslím. Moje dizajny majú môj rukopis a naozaj ich na ulici rozoznáte.“

Ďalším dôležitým prvkom kabeliek je koža, ktorá pochádza z Európy. Prevažná väčšina je dovážaná z Talianska.

zdroj: Dajana Rodriguez

Záchrana v podobe rúšok

Rovnako ako mnoho firiem na Slovensku, ktoré sa venujú výrobe textilu alebo doplnkov, aj oni sa museli na začiatku pandémie na chvíľu reprofilizovať. Na začiatku roka 2020 šili kabelky a pripravovali novú kolekciu, keď zrazu prešli na rúška. Museli tak nakúpiť nové stroje, prerobiť budovu a nabrať aj nových zamestnancov.

Počas prvých mesiacov ušili viac ako 600-tisíc kusov. To im čiastočne pomohlo kompenzovať straty zo zatvorených kamenných obchodov. Dnes všetky sily sústredia do online priestoru, keďže predajne sú stále zatvorené. 

Módnu značku Nehera nájdeš na svetových mólach. Zakladateľa Jána Neheru komunisti vyhnali z krajiny

Kvôli pandémii ich trápia aj iné problémy. „Často riešime aj nedostatok ľudí vo výrobe, ktorí vypadnú buď kvôli OČR, PN-ke alebo sú v karanténe kvôli Covid-19. Mali sme obrovské šťastie, že počas decembra, keď je najväčší nával objednávok, sme mali vo výrobe takmer 100 % ľudí a nikto nám nevypadol. A to sme testovali celú firmu dvakrát týždenne,“ hovorí jeden z konateľov firmy Matej Kondrót.

Aj napriek ťažkostiam spôsobených pandémiou sa však firme podarilo zvýšiť produkciu kabeliek o vyše 100 %. Keďže kabelky Dajana Rodriguez sa u Sloveniek tešia náramnej obľube, už v minulosti uvažovali, že by expandovali do zahraničia. Covid-19 však tieto sny oddialil, ale aj značne pozmenil, ako nám vysvetľuje Kondrót.

zdroj: Dajana Rodriguez

„Chceli sme ísť do kamenných predajní, momentálne uvažujeme viac o e-shopoch. Je to všetko ešte stále v štádiu riešenia a uvidíme, ako sa situácia vyvinie. Avšak aktívne na tom pracujeme s rôznymi partnermi od začiatku tohto roka.“

Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

Zdroj: Startitup

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá