Slovenská značka Pískacie končí: Snažili sme udržať firmu nažive, no situácia nie je pre nás priaznivá

  • Rodinný biznis, ktorý obliekal Slovensko, sa po viac ako dekáde lúči
  • Ako sa zrodila obľúbená slovenská značka a prečo musí skončiť
Pískacie trička
  • Rodinný biznis, ktorý obliekal Slovensko, sa po viac ako dekáde lúči
  • Ako sa zrodila obľúbená slovenská značka a prečo musí skončiť
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Písal sa rok 2013, keď Silvia a Marián Némethovci prišli s nápadom, ktorý spojil dizajn, nostalgiu a zábavu do jediného produktu. Vznikla značka Pískacie – kolekcia veselých tričiek s pískacou nášivkou, ktorá pripomínala detstvo, podpultové časy a oranžovú malinovku.

„Z detstva som si pamätala pískacie tričko, ako čosi podpultové a luxusné, čo som veľmi chcela. Dlhú dobu ma prenasledovala myšlienka, že tieto tričká úplne zmizli z obchodov,“ spomínala Silvia.

Jej sen však nezostal len v spomienkach. Majo jej kúpil pískatká z detských knižiek a spoločne začali šiť prvé kúsky doma, v kuchyni. Deti nosili prototypy do škôlky a ich pískanie nezostalo bez povšimnutia, rodičia sa začali pýtať, kde sa dajú zohnať.

Na začiatku to bol doslova „kitchen startup“. Objednávky si Silvia zapisovala do zošitov, ktoré mala po ruke. „Čakali sme, čo sa bude diať. Zrazu začalo prichádzať veľmi veľa objednávok,“ spomínala.

Z trhov do predajní

Zlomovým momentom sa stal Majáles v roku 2013, kde ich podporili známe tváre ako Ďuro Kemka a Robo Roth. Všetko vypredali. Nemali viac čo predávať, a tak ďalšie dni len rozdávali vizitky. O rok neskôr otvorili prvú kamennú predajňu na Miletičovej ulici v Bratislave, neskôr pribudla Trnava, Košice a priestor v Twin City Tower.

Z tričiek sa stali mikiny, šaty, detské súpravy, hračky a kolekcie, ktoré si obliekali celé rodiny. Názov „Pískacie tričká“ sa zúžil na jednoduché Pískacie, pretože, ako povedal Majo – „pískať môže čokoľvek.“

Značka od začiatku stavala na lokálnosti a udržateľnosti. Materiály nakupovali výhradne z Česka a Európy, šitie zabezpečovali slovenské krajčírky. V dielničke v Hlohovci, kde po zatvorení OZETY zostal nevyužitý textilný potenciál, sa tím rozšíril až na 11 žien.

„Chceli sme, aby to tričko vydržalo viac ako jednu sezónu. Aby bolo príjemné, lichotivé a zodpovedne vyrobené,“ vysvetľovala Silvia. Väčšina produktov bola zo 100-percentnej bavlny alebo príjemne nositeľnej bavlnenej zmesi. Výroba prebiehala až po objednávke – skladovaniu nadbytočných kusov sa vyhýbali, čím šetrili nielen prírodu, ale aj rozpočet.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pískacie (@piskacie)

Značka, ktorá žila so svojimi zákazníkmi

Zákazníci sa v predajniach objavovali znova a znova. Väčšinou to boli mamy, ktoré kupovali tričká pre deti, neskôr pre seba. Populárne sa stali najmä oversize šaty, ktoré lichotili postave. „Toto som vždy chcela dosiahnuť. Aby sa aj tá mama s kilom navyše dokázala u nás obliecť a odísť spokojná,“ hovorila Silvia.

Značku si obľúbili aj ľudia, ktorí by sa možno na prvý pohľad s pískacím tričkom nespájali. „Chodil k nám manažér v obleku a ty netušíš, čo tu vôbec robí. No on si naozaj kúpil tričko na voľný čas,“ spomínal Majo.

V čase, keď fast fashion predáva detské tričká za 3 eurá, sa Pískacie držali ceny 15 eur. Vedeli, že keby chceli reálny zisk, museli by ísť vyššie. „Dúfali sme, že možno to raz začne živiť aj nás, nielen krajčírku. Lebo v úvode to naozaj živilo hlavne krajčírku a potom aj predavačku,“ priznal Majo.

Napriek ekonomickému tlaku sa rozhodli cenu nezvyšovať. Namiesto toho hľadali efektívnejšie spôsoby výroby, využívali zvyšky látok na originálnu bezodpadovú kolekciu, spolupracovali s dizajnérmi a rozvíjali komunitu.

Nakupoval(a) si niekedy v Pískacie?

„Sme stále v práci, ale sme šťastní“

Život so značkou sa pre Silviu a Maja stal životným štýlom. „Ak niekto rieši work-life balance, ja by som to v našom prípade nazval život. Nedelíme to na prácu a ostatný život,“ vysvetlil Majo. Pracovali spolu z domu, pri deťoch, počas voľna, pri kávach aj na trhoch. „Pre mňa to je hobby a obaja chceme, aby to bolo stále lepšie, preto nás to baví,“ dodala Silvia.

V októbri 2025 zverejnili oznámenie, ktoré fanúšikov zasiahlo. „Snažili sme sa veľmi veľa rokov udržať našu značku nažive. V momentálnej situácii sa nám to nedarí, pretože situácia nie je pre nás priaznivá. Čakáme vás u nás do konca kalendárneho roka na Kvačalovej 10,“ napísali na sociálnej sieti.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Pískacie (@piskacie)

Zároveň pridali veľkorysé zľavy od 20 do 70 %. „Ak u nás ešte tento rok vybavíte vianočné darčeky, budeme vám vďační,“ dodali.

Dôvody zatvorenia nešpecifikovali, no medzi riadkami cítiť realitu slovenského podnikania – vysoké náklady, nízka cena práce, zložité udržanie férového biznisu bez ústupkov.

Pískacie boli pre mnohých viac ako len módna značka. Boli odpoveďou na otázku, či sa dá robiť podnikanie lokálne, poctivo, zodpovedne a s úsmevom. Boli dôkazom, že móda môže byť zábavná aj etická. A že aj od kuchynského stola môže vyrásť značka, ktorá zamestná 22 pracovníkov a oblečie tisíce ľudí.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá