Slovensko a Česko prepojí dlhoočakávaná cyklotrasa za státisíce eur
- Medzi Trenčianskym krajom a okresom Zlín povedie nová cyklotrasa
- Náklady na rekonštrukciu cesty a vybudovanie novej cyklotrasy predstavujú 879 333 eur
- Medzi Trenčianskym krajom a okresom Zlín povedie nová cyklotrasa
- Náklady na rekonštrukciu cesty a vybudovanie novej cyklotrasy predstavujú 879 333 eur
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR nedávno oznámilo, že celkovo pôjde z fondov EÚ na rozvoj cyklodopravy až 81,8 miliónov eur. Ide o sumu za ktorú sa už dá vybudovať povšimnuteľné množstvo cyklotrás.
Najnovšie sa hovorí o prepojení Slovenska a Českej republiky novou cyklotrasou. Tá bude začínať v Trenčianskom kraji v obci Horná Súča a cez hranice povedie až do obce Šanov na Morave. Požadovaná výška nenávratného finančného príspevku je 1 496 309,72 eur, informovala o tom na svojej stránke obec Horná Súča.
Náklady na rekonštrukciu cesty a vybudovanie novej cyklotrasy dosiahnu 879 333 eur, informoval portál TrenčínDnes24. Cieľom projektu je najmä zlepšenie prepojenia a dostupnosti k prírodným a kultúrnym pamiatkam v pohraničnom území Trenčianskeho a Zlínskeho kraja.
A ako vníma niekoľko miliónové dotácie na budovanie cyklotrás nielen zo Slovenska do Česka ale aj v Bratislave nezisková organizácia Cyklokoalícia?
„Teraz je veľmi ťažké vyhodnotiť, či dotácie padnú na úrodnú pôdu, pretože často sa robia cyklotrasy kvôli eurofondom, ale treba sa pozrieť na komplexné rozpočty miest a tam si porovnať, koľko je vyčlenených financií na cesty, chodníky a pre cyklistov. Ako kľúčovú zmenu vnímame vstup aktívnych ľudí ako Peter Bročka, ktorý systémovo pracuje a následne dosahuje výsledky. Legislatívny proces je náročný, a preto je potrebná dlhodobá a systémová práca na zmenu našich miest. Zároveň všetkým odporúčam, pozrieť si film Aftermass na Vimeo,“ povedal Igor z Cyklokoalície pre Startitup.
Trnava – slovenské mesto cyklistov
Ak by sme mali vybrať jedno slovenské mesto, ktoré sa v oblasti cyklodopravy posúva míľovými krokmi, tak by to určite bola Trnava. Inovácie pre cyklistov chystá mesto aj v roku 2019, nakoľko bolo meste veľmi úspešná v čerpaní eurofondov.
Nové cyklochodníky tam pribudnú na Saleziánskej ulici, na ktoré bola schválená výška výdavkov v sume 383 221 eur, schválená výška nenávratného finanćného príspevku (NFP) je 364 060 eur a zo zdrojov EÚ 325 738 eur. Lepšie sa bude bicyklovať aj na Bučianskej ulici so schválenou výškou výdavkov 250 305 eur, výška NFP je 237 790 eur, pričom zo zdrojov EÚ 212 759 eur, informoval o tom portál cyklodoprava.sk.
Trnava sa rozhodla riešiť aj situáciu s krádežami bicyklov. Vďaka tomu bude mať ako prvé mesto na Slovensku automatický parkovací dom pre bicykle. Na realizáciu projektu získalo Mesto Trnava nenávratný finančný príspevok vo výške 505 319 eur, pričom z mestského rozpočtu bude na tento účel vynaložená čiastka viac ako 26 000 eur.
Parkovací dom zrejme už tento rok nájdeš medzi železničnou a autobusovou stanicou s napojením na existujúcu cyklotrasu. Pôjde o 11,5 metra vysokú cyklovežu zo železa a skla, v ktorej bude priestor pre 118 bicyklov. Tie budú v suchu a v bezpečí. Za parkovanie v cykloveži sa však bude platiť.
Mesto taktiež v roku 2019 vyčlenilo na prevádzku a údržbu systému ich zdieľaných elektrobicyklov Arboria celkovo 15 000 eur. Okrem toho, že je využívanie bicyklov ekologické, je v meste i praktickejšie a umožňuje dostať sa z jedného bodu do druhého rýchlejšie, bez státia v zápchach a problémov s parkovaním. Navyše, zdieľané bicykle sú vybavené elektrickým pohonom, ktorý cestu ešte zrýchli a zjednoduší. V prevádzke je 50 elektrobicyklov, priebežne sú sťahované na servis tie, ktoré potrebujú opravu.
Ako je vidieť, peniaze na cyklotrasy sú k dispozícii. Stačí, aby ľudia nehľadali dôvody, prečo sa veci nedajú meniť a namiesto toho boli proaktívni a vyžadovali si od svojho mesta to, čo tam chcú vidieť.
zdroj: hornasuca.sk,trencin.dnes24.sk,cyklodoprava.sk