4-_MG_6505-Edit
Jablčnô
mobilcover
Jablčnô

Slovenské Jablčnô sa nebojí konkurovať nadnárodným korporáciám. Aká je ich stratégia?

Značka Jablčnô už od svojho začiatku vzbudzovala silné pozitívne emócie, vystupovala z radu a dokázala zaujať zákazníkov svojim minimalizmom a jednoduchosťou. Tieto vlastnosti si značka zachovala dodnes a pridáva k tomu profesionalitu v jej prístupe k biznisu.

Do čela Jablčnô sa pred pár rokmi postavil Matúš Fürek a jeho snahou bolo analyzovať nedostatky vo firme, a dostať spoločnosť medzi profesionálne firmy na slovenskom trhu. To všetko však s rešpektom k zdravým základom a jedinečnosti, ktorú si Jablčnô budovalo od svojho zrodu.

Príbeh Jablčnô je poznačený niekoľkými ťažkými etapami, avšak Matúš tvrdí, že zdravé DNA projektu a túžba dosiahnuť vytýčené ciele boli vždy silnejšie než voľba vzdať to. Dnes je Jablčnô obklopené tímom profesionálov, vďaka nim naberá na sile a pretvára sa na profesionálnu spoločnosť pripravenú súperiť s najväčšími konkurentmi na trhu.

 

  • Jablčnô prechádza intenzívnym vývojom, zostáva však verné svojim koreňom
  • Ako sa postaviť zoči-voči konkurencii, aj keď to vyzerá občas beznádejne?
  • Prečo je dostupnosť produktu aktuálne najdôležitejšia úloha?

zdroj: Jablčnô

 

Manažment Jablčnô si prevzal v roku 2017. Čo ťa k tomu priviedlo a čo vtedy nefungovalo?

Jablčnô nebolo v dobrej kondícii. Svoju pozíciu na trhu si nevedelo udržať a pomaly, ale isto, ju strácalo. Napriek tomu, že sme mali zákazníkov, ktorí si hravý názov i celkový koncept obľúbili, pomaly sme sa vytrácali z distribúcie a Jablčnô som našiel v stave, kedy sa rozhodovalo o jeho ďalšom osude.

 

Ideme do priamej konkurencie s ďaleko väčšími hráčmi.

 

Aké boli vaše prvé kroky?

Naučil som sa, že človek toho sám veľa nezmôže, a to aj napriek tomu, že veľmi chce. A v tomto smere som mal a dodnes mám naozaj nesmierne šťastie na ľudí. Hneď v našich začiatkoch sme boli schopní dať dokopy partiu chalanov, ktorí boli profesionálmi v tomto segmente.

Od začiatku sme cítili veľký rešpekt k zakladateľom. Preto sme aj ich receptúry nápojov iba kozmeticky vyladili, avšak s prísnym dôrazom na zachovanie chuti a originality, ktorú Jablčnô obsahovalo.

Úspech značky Jablčnô v tejto fáze závisí najmä od toho, ako sa vám bude dariť v distribúcii, čiže ako budete dostupní na trhu. Máme tu však už zabehnuté firmy a zahraničné konglomeráty, ako súperíte s týmito gigantickými korporáciami?

Máš úplnú pravdu. Ideme do priamej konkurencie s ďaleko väčšími hráčmi. V prvom rade nám pomohlo samotné uvedomenie si faktu, že nie sme izolovaní na trhu a nesúťažíme v nejakej samostatnej kategórii.

A na konci dňa to tak vnímajú aj zákazníci a partneri, aj keď možno podvedome. Čiže je nevyhnutné snažiť sa robiť veci na úrovni tých najlepších, lebo ak chcete rásť, podiel na trhu môžete vziať iba tým, čo ho majú, a to sa amatérskym prístupom nedá.

O čo sa môžeme s istotou oprieť, je náš produkt. Máme úžasný produkt, máme jasnú cieľovú skupinu a to, o čo sa snažíme, je ich prepájať.

zdroj: Powerlogy

Ciderov je na slovenskom trhu veľa. V čom je Jablčnô lepšie?

Našim cieľom je ľuďom vysvetliť hodnotu, ktorú im Jablčnô prináša. Veríme, že keď si zákazník prečíta zloženie na akejkoľvek našej etikete, tak si povie, že áno, toto je ten produkt, ktorý má pre mňa a mojich blízkych hodnotu.

Lebo bude vedieť, že hlavnou zložkou je „jablková šťava“, budú vedieť, že je táto jablková šťava výsledkom siedmich druhov jabĺk, ktoré boli dozreté a spracované 2 hodiny od Bratislavy. Porozumejú tomu, že Jablčnô neobsahuje pridaný cukor, umelé konzervačné látky ani farbivá.

A neskromne poviem, produkt s parametrami, aké má Jablčnô, so skutočne nekompromisným zameraním na zdravie a kvalitu, s dizajnom a prevedením v našom štandarde, taký produkt v porovnateľnej cene na našom trhu skrátka nenájdete.

Koniec koncov keď sa rozprávame o chuti, dostali sme to potvrdené aj na jednej z top gastronomických súťaží na svete, na Great Taste Awards.

Ako sa vám to podarilo? Great Taste Awards sú niečo ako gastronomický Oscar.

S naším Sajdrom sa nám podarilo uspieť už dvakrát. V roku 2017 sme v tejto prestížnej súťaži získali jednu a minulý rok až dve hviezdičky.

V roku 2019 sa do súťaže až zapojilo 13 000 produktov z celého sveta a len 10% z nich získalo 2 a 3 hviezdičky.

Chuť je z nášho pohľadu najsilnejšia stránka Jablčna, a to že bola vysoko hodnotená aj 8-člennou komisiou v Londýne pri slepej degustácii, je pre nás nesmierny úspech.

Mám pocit, že sa Jablčnô prezentuje atypicky. Veľa slovenských značiek, ktoré sa považujú za naturálne a zdravé, sa uchyľujú aj k tradičnej a prírodnej prezentácii. Vy to tak však nerobíte, prečo?

Pri rozsiahlej analýze vlastnej značky, trhu a konkurencie, ktorá predchádzala redizajnu Jablčna, sme si všimli tento fenomén. Keď sme ho do hĺbky skúmali v nadväznosti na našu značku a zámer sa prezentovať, tak sme prišli s ambíciou zmeniť náš prístup.

Je za tým celý koncept, jednotná línia, ktorá spája mnoho prvkov od komunikácie, etikety, cez rôzne vizuály až po prezentáciu nápojov na trhu. Cieľom je priniesť Jablčnô v inom „šate“, ukázať zákazníkom, že prírodný a zdravý produkt môže byť aj štýlový a že sa im bude hodiť napríklad do ich moderného domu či auta.

zdroj: Jablčnô/Svet bedničiek

Menili ste aj samotné cielenie značky? Na koho sa dnes primárne Jablčnô orientuje?

Za našu primárnu cieľovú skupinu sme si zvolili mladé ženy. A nebolo to len tak, rovnako tomu predchádzali mnohé úvahy a analýzy. A keď sme si to všetko spísali, opäť, nebolo nad čím veľmi špekulovať. Ženy-matky nám krásne sedia do nášho konceptu, a to z viacerých dôvodov. Primárnym je ich citlivosť na kvalitu a zdravotný aspekt potravín. Ďalším je ich sklon k emocionálnym, pekným a milým veciam.

Summa summarum je tam naozaj veľmi vysoký stupeň prelínania a v neposlednom rade to máme odskúšané s mamičkami aj osobne. Absolvovali sme veľa stretnutí práve so zástupkyňami našej cieľovej skupiny a dokonca vďaka ich pripomienkam sme dokázali vyladiť niektoré detaily našeho dizajnu, za čo sme im vďační. S ich pomocou sme to celé „ušili“ priamo na ich potreby a záujmy, čo vnímam ako veľmi podstatné.

Prvýkrát som o Jablčnô počul, keď som ho videl uvedený na menu v bratislavskom podniku. Práve dizajn fľašky ma priviedol k tomu, aby som si Jablčnô kúpil. Podľa čoho ste ho vyberali?

Obal by mal podľa nás odzrkadľovať vnútro. Aj o človeku sa vraví, že aký je vnútri sa častokrát ukazuje aj navonok. Viete si predstaviť Jablčnô v nejakej tmavej fľaške s výraznou etiketou? My nie.

Aj preto sme sa spojili so spoluzakladateľom Jablčnô a autorom pôvodného dizajnu, s Michalom Slovákom, a spolu s ním sme vytvorili milo sebavedomý, mimoriadne čistý a až šarmantný dizajn. A jeho hlavnou úlohou je, aby nechal vyniknúť produkt, nakoľko sa nemáme za čo skrývať.

Zároveň však plní úlohu predstavenia nápoja, keď osamotený stojí na poličke v obchode. Podarilo sa nám tak spojiť viacero užitočných vlastností obalu, a čo nás najviac teší, dostávame na tento redizajn veľmi pozitívne referencie. A to bolo cieľom, aby dizajn korešpondoval so značkou, aby v ľuďoch vzbudil emóciu a náklonnosť k Jablčnu.

zdroj: Jablčnô / Páni Baklažáni

Jablčnô je v ponuke v moderných prevádzkach ako Enjoy Bistro, Time Out, La Crema či Mandlove srdco. Keďže ste moderný brand, chcete byť v moderných podnikoch?

Miesto, kde náš produkt vieš nájsť, by malo prezrádzať čo to o značke a mali by sa z toho dať dedukovať aj ďalšie informácie. Tým podstatným je, že sa na tom mieste musí nachádzať naša cieľová skupina. Jednoducho hľadáme všetky možné spôsoby, ako sa dostať k zákazníkom, pre ktorých sme značku pripravili.

Dosť ma prekvapuje, že sa na fľašiach štylizujete ako „sajder“ a nie „cider“.

Práve preto je to sajder. Snaha je byť autentickými. Myslím, že by úplne nepasovalo absolútne slovenské slovo Jablčnô a hneď pod ním čisto anglické slovo cider.

To by bolo doslova ako päsť na oko a predpokladám, že by to v zákazníkoch mohlo vzbudzovať nedôveru a zmätok. Slovo sajder naši zakladatelia vymysleli fantasticky a preto niet najmenšieho dôvodu, prečo by sme sa ho mali zriecť.

Práveže krásne dotvára celú identitu našej značky a umocňuje dojem, že značka je správne sebavedomá a poradí si aj s anglickým názvom cez slovenský ekvivalent.

Samotný názov Jablčnô je copywritersky veľmi zaujímavý. Snažili ste sa ním zdôrazniť váš slovenský pôvod?

Jablčnô je taký náš malý – veľký poklad. Aj podľa expertov na marketing je to niečo famózne.

Predstav si, koľko vecí máš po prečítaní v sekunde jasných. V prvom rade vieš, že ide o jablká, a je vysoko pravdepodobné, že ide o nejaký produkt z nich. Rovnako si môžeš byť na 100 % istý, že je to slovenská značka a v neposlednom rade to v tebe pravdepodobne vzbudí príjemný pocit. Jablčnô je hravé, za nič sa nehanbí a hovorí veľmi veľa len tým, že je.

zdroj: Jablčnô

Ale aj hruška je celkom slovenská. Hruškô nebude nikdy?

Nie. Možno ďalšia firma (smiech).

Veď v jablkách je toľko možností, toľko nápojov môžete vyrobiť. Keď v niečom začínate prerážať, nemali by ste hneď začať niečo nové. Treba ostať na tom svojom poli.

Jablčnô nájdeme aj v YEME, ale chcete sa prebiť aj do iných supermarketov. Plánujete to nejako selektovať? Budete len v lokálnych potravinách ako Kraj alebo sa vyskytnete aj v Tescu či Kauflande?

Opäť by som sa vrátil k tomu, že chceme byť po ruke našej cieľovej skupine. Nemôžeme od mamičky s 2 – 3 deťmi, kočíkom a ďalšími vecami žiadať, aby sa cez pol mesta presúvala do obchodu, kde nájde Jablčnô. To by nedávalo zmysel a hlavne by to nefungovalo.

Chceme byť blízko pri nej, aby si mohla náš nápoj kúpiť na prechádzke s deťmi v zmrzlinárni, ale aj pri veľkom rodinnom nákupe v hypermarkete.

zdroj: Jablčnô

Najnovšie