Spustili predaj leteniek na prvý let čisto elektrického lietadla. Má to však podstatný háčik

  • Spustili predaj miest na prvý spoj elektrickým lietadlom
  • Termín letu je naplánovaný na rok 2028
  • Pozri sa, aká je cena jednej letenky
Elektrické lietadlo SAS vo vzduchu a pasažieri na miestach v lietadle
Ilustračný obrázok, Screenshot/SAS, Unsplash/Suhyeon Choi
  • Spustili predaj miest na prvý spoj elektrickým lietadlom
  • Termín letu je naplánovaný na rok 2028
  • Pozri sa, aká je cena jednej letenky

V piatok 2. júna začne letecká spoločnosť SAS predávať letenky na svoj S. Ako informuje portál Zdopravy.cz, lietadlo však ešte neexistuje. Jeho štart plánujú až v roku 2028.

Zisti, aká bude hodnota jednej letenky a koľko miest pôjde na predaj. Jedno z nich si môžeš uchmatnúť aj ty. 

Miesta na predaj

Celú akciu s predajom leteniek pojíma letecká spoločnosť SAS predovšetkým ako marketingovú oblasť. Do predaja pôjde celkom tridsať miest z troch plánovaných letov.

Letenky budú v predaji za 1 946 dánskych/švédskych/nórskych korún (cca 261,30 eur). Hodnota leteniek je stanovená symbolicky podľa roku založenia dopravcu.

Elektrické lietadlo leteckej spoločnosti SAS má pomôcť dopravcovi na ceste stať sa do roku 2050 uhlíkovo neutrálnym.

„Od svojho založenia som firmou, ktorá je priekopníkom v oblasti letectva. Boli sme prvým dopravcom, ktorý letel cez severný pól. Elektrické lietadlá sú ďalšou oblasťou, kde letectvo čaká zásadná revolúcia,“ uviedol Anko van der Werff, šéf SAS.

Termín bude upresnený neskôr

Presný termín letu stanovený ešte nie je, no podľa dopravcu bude „upresnený neskôr“. Na vývoji spolupracuje SAS s firmou Heart Aerospace, od ktorej chce odoberať lietadlá ES-30 pre regionálnu prevádzku.

Pohon elektrického lietadla zabezpečia štyri elektrické motory na lítium-iónové batérie. Stroj bude spoľahlivejší, tichší, bude mať lepšie prevádzkové parametre a ponúkne menšiu ekologickú stopu ako konvenčné turbovrtuľové lietadlá.

lietadlo
zdroj: Unsplash/Etienne Jong

Okrem toho bude lietadlo vybavené aj záložnými hybridnými generátormi, ktoré môžu využívať udržateľné letecké palivo. Stroj ES-30 má mať na elektrický pohon s nulovými emisiami dolet až 200 kilometrov. Predĺžiť sa to môže až na 800, s výkonom doplneným generátormi, pokiaľ bude počet pasažierov obmedzený na 25. 

Nabíjanie lietadla bude trvať približne 30 až 50 minút. 

Čínska inovácia

Prvý komerčný let absolvovalo nedávno aj prvé čínske dopravné lietadlo domácej výroby s typovým označením C91 zo Šanghaja do Pekingu. Stroj bol vyrobený štátnou spoločnosťou Comac a podľa spravodajskej stanice BBC má konkurovať strojom ako Boeing 737 či Airbus A320, informuje TASR.

Let nového lietadla zo Šanghaja do Pekingu trval približne tri hodiny a absolvovalo ho viac ako 130 cestujúcich. Celková kapacita stoja je 164 osôb.

Hoci lietadlo C919 vyrobila čínska spoločnosť, pri jeho výrobe bolo použité množstvo komponentov – ako napríklad elektronika či motory – zo západných krajín, upozornila agentúra Reuters.

Čínska štátna firma Comac plánuje v priebehu nasledujúcich piatich rokov každoročne vyrobiť 150 lietadiel C919 a dodáva, že už dostala objednávky na viac ako 1200 strojov. Päť lietadiel si objednali dokonca aj čínske štátne aerolínie China Eastern Airlines.

Čínsky prezident Si Ťin-pching, ktorý bol pred niekoľkými rokmi odfotografovaný v cvičnom kokpite lietadla C919, označil nové lietadlo za jeden z najväčších inovatívnych úspechov, ktoré sa Číne podarili.

Zdroje: Zdopravy.cz, SITA, TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá